Bedømming av øl i NM

Knut_E skrev:
Mitt forslag er å endre poengskalaen fra 1-10 og innføre vekttall for hver.

Det er selvfølgelig mye bedre, siden man har én skala å forholde seg til. Og dermed unngår man slikt som med utseende der trinnverdien er veldig står og man tidvis kunne savnet å gitt 2,5 poeng. Når det allikevel er tolererbart i mine øyne, så er det fordi dommerne dømmer mye i dette systemet, og de må klare å holde styr på en håndfull ulike skalaer og 'føle på' hva de ulike poengsummene betyr i hver skala. Dessuten forenkler det semmenregningen man slipper å hanskes med desimaler og multiplikasjon.
 
Her var det mye spennende å lese. Men vi bør vel være glad for det "problemet" vi har-en økende mengde øl å bedømme. Hovedgrunnen min for å sende inn bidrag har vært å få tilbakemelding av folk som kan en del om øl og smaker. Da kan man forandre prosess eller oppskrift og bli en bedre brygger. Uten en god tilbakemelding (bedømmelse) faller mye av grunnlaget for konkurransen bort. Synes jeg. Så det er viktig å ha gode dommere, men også at de er mest mulig standariserte.
Hvordan gjør man dette? Jeg har nok blitt veldig "amerikanisert".  Kjør et fornorsket BJCP (Beer Judge Cerification Program). Del konkurransen inn i 2: Landsdelsfinaler, gjerne bydelsfinaler der det er mange deltakere, så det blir tilnærmet likt antall å bedømme. Det holder kanskje å sende inn 1 eller 2 flasker. De beste går til Norgesmesterskapet, noe i likhet med det det er i dag. Her kan det være en slags "forbedømming" hvis det er nødvendig og finalen kan holdes på kvelden. Dommerskjema fra delfinalene bør være grei nok tilbakemelding, så resten av konkurransen går ut på å ta ut de beste øl i hver klasse til finalen uten dommerskjema.
De som går videre må sende inn ølet til NM. Om de har flasket alt ølet foran første konkurranse, flasker på nytt (fra Corneliusfat) eller brygger nytt til finalen må være opp til den enkelte. Er du en god brygger, klarer du å brygge det samme brygg en gang til.

Hilsen en som venter i åndeløs spenning på resultatet fra dommereksamen. Godt jeg ikke har holdt pusten!  ;)

janh
pensjonert fra konkurranser, men lever i håpet om å bli en god øldommer.
 
janh skrev:
Hovedgrunnen min for å sende inn bidrag har vært å få tilbakemelding av folk som kan en del om øl og smaker. Da kan man forandre prosess eller oppskrift og bli en bedre brygger. Uten en god tilbakemelding (bedømmelse) faller mye av grunnlaget for konkurransen bort. Synes jeg.

Aller først er det leit å høre at du har pensjonert deg fra konkurranser - vi har i domkom hatt en diskusjon om hvorfor gamle mestre pensjonerer seg, og du har vært kremeksemplet på at de ikke gjør det. Fotball spillere får ødelagte knær og friidretssutøvere blir gamle og får dårlig kondis, men hjemmebryggere burde egentlig holde seg på topp i 20-30 år.

Når det gjelder tilbakemeldinger er egentlig ikke konkurranser spesielt velegnet, fordi anonymiseringen gjør at de som smaker ofte skyter fra hoften på bryggetekniske råd. Dermed blir også ofte rådene veldig generiske av typen justere meske- eller gjæringstemp, bruke annen gjær, og ikke minst passe bedre på renslighet.

Det hadde vært mer relevant å hatt ølvurdering utenfor konkurranse der første fase av smakingen er veldig lik konkurranse, men i andre fase - etter at man har smakt på og identifisert evt problemer og utypiskheter - så får 'dommerne' tilgang til bryggeskjema. Bryggeren kan gjerne være tilstede under smakingen, noe som ville gjøre det enklere å stille spørsmål begge veier om brygget. Slikt er jo selvfølgelig totalt umulig i en konkurransesetting. Jeg har på planen å forsøke å dra igang en slik 'ølvurdering utenfor konkurranse' her i Trondheim i mai eller juni, for å forsøke å høste noen erfaringer.

La meg ikke gå inn på BJCP som organisasjonsmodell - det holder vel egentlig å si at tanken har så absolutt har vært fremme. Flere av elementene rundt regionale konkurranser og/eller kvalifisering foran NM har vært oppe, og tanken er å forsøke å skalere ned volumet på NM. Det er altfor tidlig å si hva man kommer frem til for NM i 2013 (eller 2014, som kanskje er en mer realistisk dato for omfattende endringer).
 
janh skrev:
janh
pensjonert fra konkurranser, men lever i håpet om å bli en god øldommer.

Er det det man kaller å gi seg når man er på topp ;)


Kan det muligens ha noe med Tsjekkisk pils å gjøre? :p
 
Anders Christensen skrev:
-snip-

Det hadde vært mer relevant å hatt ølvurdering utenfor konkurranse der første fase av smakingen er veldig lik konkurranse, men i andre fase - etter at man har smakt på og identifisert evt problemer og utypiskheter - så får 'dommerne' tilgang til bryggeskjema. Bryggeren kan gjerne være tilstede under smakingen, noe som ville gjøre det enklere å stille spørsmål begge veier om brygget. Slikt er jo selvfølgelig totalt umulig i en konkurransesetting. Jeg har på planen å forsøke å dra igang en slik 'ølvurdering utenfor konkurranse' her i Trondheim i mai eller juni, for å forsøke å høste noen erfaringer.

-snip-

Dette er et bra tiltak for Trondheimsmiljøet. Hvordan hadde du tenkt å organisere dette?
 
ErlendA skrev:
Dette er et bra tiltak for Trondheimsmiljøet. Hvordan hadde du tenkt å organisere dette?

Tja, aller først hadde jeg tenkt å svelge unna (no pun intended) SMaSH-konkurransen

Når det gjelder smaking utenfor konkurranse, så er jeg sannelig ikke helt sikker. I praksis tenkte jeg vel å annonsere det på forumet her og evt epostlister. Utover det er vel den største innsatsen å balansere innkommende øl, villige dommere og et tid/sted. I den grad man smaker med brygger tilstede, så trenger vi noen kjøreregler for ikke å skli ut på tid og fokus - kanskje til og med et timereservasjonssystem. Jeg ser også for meg noen justeringer på dommerskjemaet. Kanskje vi kan koordinere med Akademisk ølbryggerlaug, og holde det i bryggekjelleren deres, de har jo sitte- og barfasiliteter.

Tanken var ikke at man skulle brygge spesifikt for dette, men heller at man kunne få vurdert øl man likevel hadde stående, for å identifisere feil, sjekke typeriktighet, se på oppskrifter, bryggeprosessen osv.
 
ErlendA skrev:
Dette er et bra tiltak for Trondheimsmiljøet. Hvordan hadde du tenkt å organisere dette?

Og da var tiden kommet til å plukke opp den tråden ...

Jeg ser for meg at bryggerne leverer inn en eller flere flasker av hvert øl, med mulighet for innsending pr post for de som bor lengre unna, men at man kanskje kan forsøke å arrangere det lokalt i de større byene. Hvert øl er typedeklarert, men med mulighet å 'egendeklarere' det, hvilket gjør at bryggeren må forstå at dommerne i mindre grad kan si noe om typeriktighet jo mer 'kreativt' eller eksotisk et øl er definert.

I første fase av smakingen sier dommerne noe objektivt om hvordan ølet fremstår, og vurderer det opp mot sin type i den grad den er beskrevet. Det er veldig likt konkurransedømming, og ølet er anonymt i denne fasen.

I andre fase av smakingen får dommerne tilgang på bryggeskjema og kanskje noen konkrete spørsmål fra bryggeren dersom det er bestemte ting han eller hun vil ha rede på. Målet med denne fasen er at man kan hjelpe bryggeren bedre og tilbakemelde mer sikkert dersom man har mer info om ølet enn bare typedeklarasjonen. Bryggerne kan få besvart spørsmål både om ingrediensvalg og prosess i forhold til smaken, identifisering av usmaker og infeksjoner etc.

Det gjør det også enklere at det ikke er noen 'harde' tidsfrister å forholde seg til. Dessuten er det mulig å sette et tak på antallet øl som aksepteres til bedømming utenfor konkurranse. I utgangspunktet er det sannsynligvis nok å levere én flaske, men det er også en mulighet å levere to eller tre flasker og la hver bli presentert for hvert sitt dommerpanel, slik at man får større spredning i tilbakemeldinger. Dog vil det kreve mer logistikk.

Jeg kunne tenke meg å organisere noe slikt i siste halvdel av mai, dvs innsending i midten av måneden, med vurdering av ølene i ukene etterpå. Tilbakemeldinger kan godt være unntatt offentlighet, og sendes direkte til brygger pr e-post. Litt av målet med et slikt system er å gi en alternativ (og bedre!) mulighet for de som sender inn øl i konkurranser for å få tilbakemeldinger. Det er ingen hemmelighet at NM har blitt temmelig uhåndterlig stor, så alt som gjør at vi kan få ned størrelsen gjør at vi reduserer utbrenningsfaktoren på de som arrangerer det, samtidig som det kan heve kvaliteten når det blir mindre stress å finne nok dommere fordi det er færre øl.

Det er egentig bare å forsøke. Om ikke det er stor nok interesse, så får vi bare fylle på med litt ymse av vår egen produksjon og sette punktum etter første runde. For dommerne tror jeg det skjerper sanser og erfaringer å vurdere øl i en slik setting. Og for å være ærlig, så er det mer interessant å smake defekt øl enn perfekt øl - jeg sa ikke bedre, men mer interessant.

Synspunkter?
 
Tilbake
Topp