fjerne variabel med røring i mesk.

hei

driver og tegner på at 100 L bryggeanlegg.
planen er og ha det så mye hands off som mulig, for og gjøre det lettest mulig og gjøre nøyaktig det samme gang etter gang. når det kommer til meskingen er jeg litt usikker på hva som er best. står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt, er bare litt usikker på om det vil gi for lite røring i mesken på et 100 L anlegg?
andre alternativer er og ha en tverlikkende bjelke med motor, og blader hengende ned som kontinuerlig røer i msken på et veldig lavt turtall.

er det eventuelt andre lure løsninger?

planen er altsåog ende opp med 100 L ferdig øl, så mesketanken blir fort endel større en 100 L
 
de store bryggeriene har vel "kniver" som går sakte rundt i mesken, slik du beskriver..
 
Jeg har tenkt på å endre meskerutinene mine en stund og har hatt samme tanken selv når det gjelder slange og resirkulasjon
for å skape som du sier en whirlpool effekt. Men hvordan er dette med tanke på å tilføre oksygen i mesken ?
 
Klarer ikke helt å se hvordan dette skal kunne funke.  For å få en whirlpool i mesken, må du da ha urimelig tynn mesk - og også en temmelig kraftig gjennomstrømming??  Er redd for at om du bygger noe sånt, så vil du bli en av de første som erfarer "hot-side aeration".  Røreverk derimot.  En saktegående elektromotor og en propellignende dings nede i mesken.  Hadde tilbud om en 200 liters isolert ståltank med røreverk i lokket (melketank fra Tine).  Slike står det en del av på gårdsbruk og nedlagte meieri rundt om.......
 
I de skalaer vi brygger er vel resirkulering både enklere og minst like bra?
Ser for meg at du med røring samtidig må resirkulere i etterkant for å få klar vørter ut.
I større bryggeri ser jeg hensikten, men ikke i et hjemmebryggeri.
 
Enig med Magne. Jeg ser heller ikke helt hvordan automatisk røring skal passe inn i hjemmebryggerskala, som man ikke oppnår enklere med resirkulering. RIMS/HERMS ser, ut fra rapporter fra flere brukere, ut til å gi et bra og stabilt utbytte.
 
Einig med magne eg og. Resirkulerende mesking er tingen på vår skala (stemmer for RIMS  :) ). Enkelt, praktisk, billigere og nøyaktig. Man må jo riktig nok røre ut malten manuelt i begynelsen av meskinga, men det er jo bare kos å stå med ei stor sleiv i meska, og så er det jo ikkje lenge man må gjør det heller.
 
Ikke misforstå - jeg mener ikke at kontinuerlig røring er nødvendig.  Poenget mitt var at dersom du ØNSKER konstant omrøring, må det være bedre å gjøre det med et røreverk enn med en resirkulering som er så kraftig at du får en whirlpool-effekt.  Selv rører jeg godt om ved innmesking, (2,2 -2,5 liter/kg malt) - og så lar jeg mesken være i fred resten av tiden.  Med kontinuerlig skylling var jeg oppe i 92% utbytte (alt for mye egentlig), så full konvertering oppnås greitt uten å komplisere prosessen unødig.  Nå har jeg prøvd partiskylling, og da kom jeg i 80% - som er helt greitt. 

Det eneste jeg da kunne oppnådd ved omrøring eller resirulering er jevnere temperatur i hele mesken.  Om det i seg selv vil ha noen STOR positiv effekt på sluttproduktet er jeg mer usikker på.......
 
ingehk skrev:
står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt,

Med whirlpooleffekt så meinte du eigentlig at slangen lager rolege sirkelbevegelser i veska over maltsenga, ikkje sant?
 
Torvald skrev:
ingehk skrev:
står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt,

Med whirlpooleffekt så meinte du eigentlig at slangen lager rolege sirkelbevegelser i veska over maltsenga, ikkje sant?

Ja stemmer det. bekymringen og grunne til spørsmålet er at når man skal brygge sterkøl og bruker mye malt, vil da alt få nokk skylling med og ligge i ro, bortsdett fra røring helt i begynnelsen selvfølgelig
 
ingehk skrev:
bekymringen og grunne til spørsmålet er at når man skal brygge sterkøl og bruker mye malt, vil da alt få nokk skylling med og ligge i ro, bortsdett fra røring helt i begynnelsen selvfølgelig

Eg vil sei ja, og vel så det. Malten blir jo skylt og vaska kontinuerlig med eit slik system, slik at all veska får god kontakt med malten.
 
Her må vi skille nøye mellom konvertering (stivelse til sukker) og utvasking.  Dersom all malt er grundig omrørt - ingen klumper, og det er tilstrekkelig enzymer i malten, samt at væskemengde og temperatur er der de skal være - så vil konverteringen gå sin gang, med eller uten omrøring.  

Dersom du bruker kontinuerlig skylling vil utformingen av manifoilen være en kritisk faktor.  I tillegg er det en fordel at det alltid står vann over maltsenga. Grunnen til det er at ellers vil maltsenga komprimeres, og vørteren vil begynne å søke letteste vei til manifoilen.  Kan ikke se at bevegelse i vannet over maltsengen skal ha noen betydning.

Detaljert info finner du her: http://howtobrew.com/section3/chapter17-2.html  http://howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html
 
ingehk skrev:
planen er altsåog ende opp med 100 L ferdig øl, så mesketanken blir fort endel større en 100 L

Denne lille detaljen gikk  meg hus forbi i første omgang.  Hva tenker du egentlig på her?  Et system uten skylling  det hele tatt?

Til 100 liter øl går det med temmelig nøyaktig en sekk med malt.  Da får du OG 1058 med 75% utbytte.  Mindre enn 2,2 liter vann pr kilo malt, og det blir vanskelig å røre om skikkelig (etter min erfaring).  Så du må ha en mesketank med et nettovolum på minst 75 liter.  Men større enn det trenger du strengt tatt ikke. 

Ok - det er greitt å ha litt ekstra plass, slik at du kan justere temperatur, evt stegmeske, og også ha plass til en mashout - noe som er en fordel om du skal brygge med mye hvete, havre eller rug en gang i blant.  Har du en tank på 100 liter så kan du bruke opptil ca 3,2 liter pr kilo malt.  Vil du prøve uten skylling (jeg gjorde det for noen uker siden), så bør du opp i 6 liter pr kilo malt, og når du 65 % utbytte skal du være fornøyd.  Da må du plutselig ha en tank på 160-170 liter.
 
Planen er og skylle ja. og det med stor mesketank er bare meg som tenkte litt feil idet jeg skrev og har ikke merka det før du presiserte den nå ;) tror jeg har tenkt noe slikt som at siden det forsvinner ca en liter vann i en kilo malt, og siden malten utvider seg med vannet så blir jo 100 liter øl til 100 kg malt og vips må jeg ha en større tank hehe  :bank2: :bank2: :bank2:
 
her kan dere foresten se grov tegninga jeg la ut for litt siden, det blir jo flere endringer men sånn ca hvertfall ;)
 
Hei.

Vi har et 50-60 liters bryggeri der mesketank er med automatisk rører.
Så jeg kan dele noen erfaringer vi har gjort etter 3 brygg.
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=B5kVx93XHh0[/flash]
Motoren er en mateskruemotor for dosering av pellets. (noe jeg har funnet liggene å slenge på en låve)
Vi bruker 2,5liter vann pr kg malt slik at vi får en tynnflytene masse slik at motoren ikke får for mye belastning.
Stopper vi røreren for lenge blir blir maltet så kompakt at vi ikke får startet igjen. så vi har nesten kontinuelig røring.
Utbyttet til nå har ligget på ca 75% men vi har kværnet litt for grovt så vi håper å få til litt bedre utbytte.
Røreren vår er helt ned til silbunnen slik at den holdes fri for malt.
Silbunden er i syrefast netting på 1,13x1,13/0,28 og fungerer ganske ok, men det detter igjennom en god del småpartikkler som er mindre enn 0.85mm (ca 2-3liter når vi har 22kg malt)
så jeg tror vi får litt lavere utbytte pga dette, da det sikker er mye godsaker i det som detter igjennom?!? mulig jeg vil prøve å heve røreren litt slik at det blir en liten maltseng imellom rører og silbunn som vil hjelpe med å filtrere. eller endre litt i bunnen slik at denne guffa blir pumpet igjennom overislingen. For nå blir denne finmassen bare liggene i bunnen.
Vi har ikke problemer med "stuck mash" som vi haddet før vi fikk rører.

Vi stopper røreren 10-15 minutter og sirkulerer før vi skyller og fyller kokekaret så blir mesken filtert veldig bra.

Dette med "hot-side aeration" har vi faktisk ikke tenkt på vi tilsetter ganske mye luft når vi sirkulerer for å øker temperatur.
Hva tror dere om dette?
 
Tilbake
Topp