Jordbærøl

Etter å ha vært i utlandet og smakt det Belgiske "Fruli", har jeg bestemt meg for å prøve å brygge Jordbærøl. Som basis bruker jeg et hveteøl som jeg så skal tilsette Jordbær i siste delen av gjæringsfasen. Er det noen her inne som har erfaring med brygging av denne type øl og i så fall er det noen som vet noe om hvor mye Jordbær man bør tilsette?
 
Hadde en formening om ca 100 gram pr liter, men har vært borti anbefalte mengder som du snakker om når det gjelder frukt og bær generelt. Har derimot ikke mye info om Jordbær. Kan tenke meg at Jordbær ikke er av de bærartene som avgir mest smak (og syre) slik at man må øke dette noe.Takk for innspill:)
 
Cantillon bruker 200 g kirsebær per liter i kriek. Randy Mosher i Radical Brewing anbefaler 1 pound/gallon for smaksrik frukt i øl, og 2 pounds/gallon for frukt med mindre smak. Vil tro jordbær ikke har så kraftig smak etter fermentering.

200 g/L er sikkert et fint utgangspunkt.
 
Petter F skrev:
http://www.xn--nringsinnhold-3fb.no/jordb%C3%A6r-r%C3%A5.html

100g jordbær:
88 % vann
6.6 g mono- og disakkarider

Hva gir dette til OG?
hva er: 6.6 g mono- og disakkarider

No er eg ganske fersk og har ikke mye erfaring, så er det sagt.

Har brygget med melon, og min erfaring er at OG blir litt lav, hadde ca 250gram pr liter.
Lignet litt på melon grøt
Kansje litt lurt å varme opp frukt før en tømmer i kjelen.
Tømte gjenom en rist / dørslag, var mye fruktkjøtt.
 
Vil bety at om du tilsetter 1 kg jordbær, så har du tilsatt 0.88 L vann og 66 g "sukker". Er jo bare å oppdatere oppskrifta da å se hva OG burte bli... Beercalc gir OG 1030 med 0.88 L vann og 66 g dextrose. Om vørteren din har høyere konsentrasjon av sukker (mest sannsynlig) vil din OG synke.
 
Petter F skrev:
Vil bety at om du tilsetter 1 kg jordbær, så har du tilsatt 0.88 L vann og 66 g "sukker". Er jo bare å oppdatere oppskrifta da å se hva OG burte bli... Beercalc gir OG 1030 med 0.88 L vann og 66 g dextrose. Om vørteren din har høyere konsentrasjon av sukker (mest sannsynlig) vil din OG synke.

takker

har testet og kan bekrefte at OG synker
melon har vel mer vann , og jauda den sank
 
Endte opp med å tilsette 256 gram frosne jordbær pr liter. Hadde en oppholdstid på 12 dager på jordbæra før jeg stakk om til et rent gjæringskar. Har nå tappet over noe på et fat for karbonering. Fargen er lys rød eller oransje. Det lukter i hvert fall jordbær av ølet. Blir spennende å smake:)
 
Tilbake
Topp