Lite/ingen kullsyre

Tilsatte ca 5,4g sukker/l til flasking av en NØ #100 klone. Da det oppsto noe ikke bryggerelatert gikk det ca 40-50 min fra jeg tilsatte sukkeret til første flaske ble fylt. På lørdag hadde flaskene stått 3 uker på 22 grader. Jeg og bryggekompisen smakte 2 flasker før resten skulle til lagring. Det var ikke noe kullsyre, kunne høre et svakt svakt psst ved åpning, men kjente ikke noe til kullsyre.. Har gjæren spist opp alt sukkeret før flasking, eller vil det bli bedre om det får stå lenger?

Dersom det ikke er håp om bedring, ville dere tilsatt nytt sukker med sprøyte?

Må ellers si at dere/forumet gjør en super jobb med å hjelpe nybegynnere, lært mye(alt) av her :amen:

mvh Oddgeir
 
Med mindre du har supersonisk atomgjær, har den ikke spist opp sukkeret på en time. Om noe, vil jeg misstenke at der har vært lite gjær igjen.

For alt annet ser fint ut, og 40-50 minutter fra eller til, spiller ingen rolle.

Sjekk en flaske til, se om der er noe liv i den. Kanskje du bare har vært uheldig.
 
Yngve J skrev:
Kan det være korkene ikke sitter skikkelig?

Sent from my E10i using Tapatalk
Lite trolig, har med samme maskin og type korker, korket ca 230 flasker tidligere uten at en eneste flaske har vært flat(halvparten er vel drukket).

Takker for svar :skitbra:
 
AlfHansen skrev:
Med mindre du har supersonisk atomgjær, har den ikke spist opp sukkeret på en time. Om noe, vil jeg misstenke at der har vært lite gjær igjen.

For alt annet ser fint ut, og 40-50 minutter fra eller til, spiller ingen rolle.

Sjekk en flaske til, se om der er noe liv i den. Kanskje du bare har vært uheldig.

Da luker vi vekk sulten gjær! Er hjemme igjen på lørdag, blir å teste ny flaske da :)
Når jeg tenker meg om har jeg/vi testet 3 flasker, alle like flate.. Forstår ikke hvorfor, har 4 tidligere brygg stappfulle av co2.

takk for svar:)
 
Samme problem med min imperial stout med WLP007. Den er ikke så jævlig hissig på å karbonere at det gjør noe, kanskje helst fordi den klistrer seg fast i bunnen av gjæringsbøtten. Bare sett flaskene bort og glem dem for en tid.
 
Stemner, har brukt wlp007. Vil den karboneres over tid? Regner med jeg skal glemme den i 22 grader? (Hvor lenge snakker vi?)

Takker igjen for alle svar :)
 
Siden du har fått noe reaksjon i flaskene, så ville jeg latt de stå lenger på 22 grader. Det vil forhåpentligvis fungere, det vil bare ta mye lenger tid.
Når jeg flasker brygg med 007 så pleier jeg å gi et lite dunk i karet på slutten, slik at jeg er sikker på at jeg får med noe gjær..
Uansett så vil nok dette ordne seg over tid.
 
Har du ristet dem opp og ned et par ganger? Dette kan hjelpe å få opp gjæren fra bunnen av flaskene. De aller fleste har sikkert hatt problemer med sekundær gjæring en eller annen gang. Men fire uker burde vært nok, tenker jeg. Hvilken ABV snakker vi om her? Hvis det er fryktelig høy anbefales det å tilsette ekstra gjær ved tapping på flasker. Dersom det er ingen aktivitet om et par uker kan du åpne flaskene og tilsette mer gjær. Det finnes flere tråder om mengde gjær som anbefales å tilsette.

Lykke til! Det er utrolig kjedelig når ølet ikke bruser etter å ha kommet så langt i prosessen. Satser på at det løsner seg.
 
Jeg vet Nøgne Ø bruker Nottingham for karbonering, siden 007 flokkulerer såpass godt. Har derfor begynt å tilsette må mengder ekstra gjær (~2-3 gram) når jeg tapper brygg med denne.
Siden jeg aldri har brukt 007 uten ekstra gjær ved tapping, kan jeg ikke si om dette er avgjørende. Har så langt ikke hatt problemer med karboneringen når jeg har gjort det, så det kan anbefales.
 
9,6% abv, skal riste litt på flaskene når jeg er tilbake i helgen, og la dem stå litt lengre. Satser på at det holder:)

Da blir det nottingham til karbonering neste gang 007 tas i bruk. Takk for alle svar, har blitt litt klokere :amen:
 
Jeg gjorde det samme med min NØ 100# klone. Ingen kullsyre her heller, de har nå stått i nesten 2 år uten at det hjelper noe serlig ;-)
 
Ramsvatn skrev:
Jeg gjorde det samme med min NØ 100# klone. Ingen kullsyre her heller, de har nå stått i nesten 2 år uten at det hjelper noe serlig ;-)
Såpass.. Ser mørkt ut dette  :jaha: Forslag til hvordan jeg best kan tilsette nottingham gjær i disse flaskene? Tilsette rett i flaskene? Helle alt tilbake i et kar, tilsette gjær og flaske på ny(oksidering?). evnt noe annet?
 
Tilbake
Topp