Røykøl på einerlåg

Kasami

Norbrygg-medlem
Om to uker er det ny bryggehelg, og da har jeg planlagt et eksperimentelt brygg med røykmalt og einerlåg. I utgangspunktet tenkte jeg et brygg med einerlåg og et røykøl, men jeg fant ut at jeg måtte han en dunkelweizen, og bestemte meg for å kombinere de.
Derfor lurer jeg på om noen har innspill til denne oppskriften.

Ingredients for 20 l:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
2,00 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         1        42,6 %        
2,00 kg               Smoked Malt (17,7 EBC)                   Grain         2        42,6 %        
0,50 kg               Rye Malt (9,3 EBC)                       Grain         3        10,6 %        
0,20 kg               Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)   Grain         4        4,3 %        
30,00 g               Challenger [6,00 %] - Boil 60,0 min      Hop           5        20,2 IBUs    
15,00 g               Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 20,0 Hop           6        5,1 IBUs      
1,0 pkg               California Ale (White Labs #WLP001) med starter

Einerlåg før mesking, og noe einer også sammen med 20 minuttershumlen.
Mesking på 66-67 grader og gjæring på 19-20 grader i to uker.

Jeg er litt bekymra for at dette er for mange forskjellige ideer, både med rug, røykmalt og einerlåg.

Edit: Kom på at beregna verdier kunne være nyttig:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,20 l
Post Boil Volume: 24,53 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l 
Bottling Volume: 18,30 l
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 17,5 EBC
Estimated IBU: 25,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 89,3 %
Boil Time: 70 Minutes
 
Jeg brygget et tilsvarende øl i fjor høst. Jeg fikk noe høy FG, som ikke var særlig godt sammen med intens baconsmak fra røykmaltet(best maltz). Etter noen måneder lagring ble den god.

Jeg tror 001-gjæren er et godt valg. Prøv å få en lav FG. Sjekk bloggen min (garmnanobryggeri.blogspot.com) for oppskriften og fremgangsmetoden min.
 
Takk for det, særs interessant blogg. :)

Det blir Bestmalz røkt malt jeg bruker, så jeg tror jeg kutter ned til 1 kg om den er intens.
 
Skal sies at etter to-tre måneder er den ikke på langt nær så intens. Jeg brukte dog 1 kg weiermann og 1 kg bestmalz. Prøv 1,5 - 2 kg kanskje?
 
Tilbake
Topp