Imperial US IPA

Skal brygge ein av dagane,vil lage ein sterk US IPA.

Brygg 41L

Malt:
15kg Maris Otter 5.6 EBC
0.8kg Wheat Malt 4.4 EBC
0.7kg Crystal Malt 150 EBC
0.5kg Amber Malt 137.5 EBC
Tot.17kg

2.2L pr.kg malt.Meske på 65gr i 90min.
Skyllev.78gr

Humle:
113gr Simcoe 11.1% 60min
57gr  Centennial 9.1% 60min
57gr  Amarillo 9.7% 30min
57gr  Simcoe 11.1% 30min
85gr  Amarillo 9.7% 5min
Koke 90min.
Tot 369gr.IBU 113.

Gjær:

Wlp001 California Ale

iflg.Beertools vil eg få ein OG på 1.087,Alc 9.4%

Ser dette greit ut?
 
laga starter seint i går kveld,3L.
Etter at eg hadde kokt og kjølt ned tømte eg 3 rør med Wlp001 opp i starteren og satte på magnetrøreren i nokon min.
Det var ikkje tegn til liv i kolba i dag tidleg og vørtern smaka søtt.
Nå har den stått i 14 t og det kjem eit plopp kvart 6-7 min.Ser veldig død ut.

Er detta normalt? 
 
La den stå noe lenger. Hvor gammel var gjæren, og hvordan hadde du oppbevart den? Hvor fikk du den fra?

Men, noe av vitsen med å bruke magnetrører er å få inn luft, så ta av gjærlåsen. Dekk tuten på kolben med aluminiumsfolie (som du gjerne har kokt på forhånd). Dette har vært diskutert tidligere på forumet... Folk er uenige, men Chris White fra White Labs anbefaler folie, så jeg hører på ham. Med god tilgang på luft får du større mengder gjær.
 
Gjæren fekk i fra Maltbua og eg har oppbevart den i kjøleskapet.Best før 30 dec 2008.
Tok den ut nokon timar før laga starteren.
Hvor ofte og lenge burde eg kjøre magnetrøreren?
 
Selv bruker jeg å la den stå på magnetrøreren i ca.2 dage, for så å sette den på kjøl for å bunnfelle.
 
Gjæren ser ut til å fungere bra,målte SG 1.022 i går,har gjæra i 11 dager nå og det er forsatt aktivitet.
Før eg tilsatte gjær målte eg OG 1.088.
 
Prøvde ei flaske med Imperial US IPA,smaken var GOD men der var det veldig lite kullsyre.Har stått 9 dager ved ca.21gr og 10 dager ved ca.12gr.Har satt det kaldere nå ca.4gr.
Sukkerlaken eg laga var med 160gr sukker og 3dl vatn til 25l øl.Ølet holder 9.3% alc.
Hvor lenge burde det stå før det er nok kullsyre?

Har ca 15L av sama ølet på fat som eg har tilsatt kullsyre og det er veldig bra ;D
 
Det er en grei sukkermengde, men det kan hende at gjæren sliter litt pga den høye alkoholmengden. Kan hende 9 dager ved 21 gr. var litt i underkant, tatt i betraktning at gjæren virker sløv...
 
Bare la det stå videre i romtemperatur. Smak på en flaske igjen om tre-fire uker.
 
Min erfaring med min foreløpig eneste sterke IPA er at det tok merkelig lang tid før det kom tilstrekkelig med kullsyre. Etter 3 ukers lagring var det så vidt futt i den. Men nå er det mer enn nok kullsyre i den. Brukte 150 g sukker på 25 liter.
 
Øyvind R skrev:
Min erfaring med min foreløpig eneste sterke IPA er at det tok merkelig lang tid før det kom tilstrekkelig med kullsyre. Etter 3 ukers lagring var det så vidt futt i den. Men nå er det mer enn nok kullsyre i den. Brukte 150 g sukker på 25 liter.

Hvor lenge har du lagret den nå?Har du hatt den i romtemp.heile tida?
 
Den sto vel i romtemperatur i litt over 2 uker, deretter satte jeg den i kjelleren hvor det nå er ca 12-14 grder. Etter ytteligere noen 2 uker på baken har kullsyren nådd et optimalt nivå.
Må si jeg er meget fornøyd med smaken også 8)
 
Tilbake
Topp