Søker oppskrifter for små batcher /gjæringskar

Heisann. Tenkte jeg skulle teste ut allgrainbrygging, men har ikke lyst til å brenne av for mye penger på utstyr. Nøgne Ø selger et fint kit tilpasset glassballong på 5l, men prisen er litt voldsom. Er det noen som har erfaring med å brygge mindre batcher, og som har oppskrifter de kan anbefale? Kraftig amerikansk IPA, sterk belgisk dubbel/trippel, rockefort 10/Maredsous-kloner kan være et sted å starte.

Har lyst til å prøve ut flere forskjellige varianter, på så kort tid som mulig for å lære, derav ønsket om å kunne brygge mindre batcher, et sted mellom 4.5 til 9 liter for eksempel.

Har nettopp brukt beercalc etter fattig evne til å nedskalere en hefeweissen-oppskrift jeg fikk av Børge Barlindhaug, og har kjøpt ingredienser til den, men føler ikke jeg har spesielt kontroll over kalkuleringene, spesielt ikke mengdeberegningene for å få rett gravity etter koking (hvor mye fordamper/fanges i bygget osv). Dette bli min første allgrain, og jeg tenkte å bruke ca samme metoder i bryggingen som er beskrevet for Nøgne Ø sitt kitt, muligens modifisert for å bruke meskepose for å holde ting litt ryddig.

Har et ølsett-brygg bak meg som gikk teknisk bra, men som smaker veldig kjedelig.
 
Alt jeg har brygget av allgrain har vært på 10-13 liter (så langt), på grunn av at de nye gjæringskarene jeg kjøpte meg er på 15 liter, og at kjelen min kun klarer 20 liter vørter til kok. Fungerer helt fint det! Blir riktignok ganske sterkt øl siden malt er så billig, så da blir det å fylle opp kjelen med det (4,5-5 kg)! Brygger BIAB.
 
Min største kjele er på ca 10 liter, men kan jo ikke fylle den helt.

Kan evt kanskje koke opp noe ekstra vann sammen med litt humle og noe spesialmalt, sile og tilsette rett i gjæringskaret, for å få opp volumet.
 
Det er bare å ta de oppskriftene du finner, gjøre om målene  til prosent. Så kan du regne om. F.eks viss du har en oppskrift til 20l, så tar du 1/4 del av ingrediensen for å lage 5l.

Trur ikkje det er meir komplisert enn det.
 
Brygger selv 4L batcher på settet fra Brooklyn brew shop, noe jeg har svært gode erfaringer med. Bruker Beersmith til å skalere og lage egne oppskrifter. Vinogbar.no fører disse settene; kjøpte et startsett herfra og så har jeg begynt å bestille knust malt, gjær og humle fra Bryggselv.no som er så vennlige å vakumpakke det hele i kitpakker. Når du har bygd deg opp en humlesamling, kommer en 4L batch på langt under 100,- kr. For 8L batcher er det bare å gange oppskriften med to.

Her er en nettside med gode tips:
http://www.razebrewing.com/go2/small_batch_brewing/

Her er også to oppskrifter på IPA, en Nøgne Ø klone og en Imperial IPA.

Lykke til!
 

Vedlegg

  • Imperiator Pale ale.html
    7,5 KB · Sett: 107
  • Nøgne Ø IPA klone.html
    7,7 KB · Sett: 176
Jeg brygger brew in a bag med to 18-liters pinnekjøttgryter. En får tak i bra slike gryter med tykk bunn og lokk fra 400kr og oppover (men det er gjerne flere som har disse inne i juletider, for eksempel europris). På denne måten klarer jeg å brygge godt over 20 liter ved å benytte to plater på komfyren samtidig. En kan da lage en stor, eller to små batcher samtidig og enten gjære på en stor gjæringsdunk eller to små. Jeg synes dette fungerer bra, men har de fleste gangene endt opp med å bruke begge grytene samtidig da jeg ikke bruker særlig mer tid på dette enn å bare lage en gryte samtidig som en kan lage to forskjellige øl parallelt
 
Denne blir diskutert her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7082.0.html
Jeg har en lignende 20-liters gryte med tynn bunn som jeg fant til et par hundrelapper på fretex. Brygget ekstraktbrygg i denne en gang, men det tok veldig lang tid å varme opp vannet i denne (på en konvensjonell kokeplate), samt vørteren svidde seg litt flekkvis i bunnen. Til å varme vann på gass er den sikkert glimrende, men er lite effektiv på andre varmekilder og sannsynligvis ikke brukbar i hele tatt på induksjon.
 
Jeg tenkte å teste en modifisert frityrgryte til meskingen, på en liten testbatch ihvertfall. Dvs kun dersom jeg klarer å få den 110% rein og fettfri. Den har trinnløs termostat som går fra 140-190 grader, åpnet den opp og skrudde litt på motstanden manuelt, og fant en sweetspot der 4 liter vann holdt seg fint på 65 grader. Spent på å se om det kan funke, om det blir brent eller ikke.

Man tager hva man haver ;)
 
Uten å ønske å legge en våt klut på mekking- og modifiseringsplanene dine; fordelen med små batcher er at kjelen glatt får plass i stekeovnen. Sett varmen på litt over 60 grader, treff varmen du skal ha i kjelen og sett den inn. Rør og sjekk temperatur hvert tiende minutt. Funker utmerket, holdt varmen med et minimum av varmetap i en hel time.
 
God ide å sette i stekeovnen, smart.

Må vel ha et elektronisk steketermometer med lang ledning da slik at jeg slipper å åpne døra hele tiden.
Og må huske å ta av plasthåndtakene på aluminiumskasserollen min først :)

Skal nok kjøpe meg en større stålgryte etter hvert, håper å finne noe brukt.

Er det ellers gass folk bruker for å holde gjevn varme?
 
Hei,

eg brygger små batcher, det er enkelt og uklompisert. Finn ei oppskrift du vil prøve og så sett inn volum og ønska OG og IBU i beercalc, plug and play. Er VELDIG nyttig for å få kontroll på ting og lære av sine feil, utan å sitje att med 20 L tynt øl o.l. Eg har iallefall lært mykje på ein del brygg.

NB: ser du har volum lik 2x4,5 l ? Hugs at volumet i kjelen etter koking må vera større en det du reknar med å ha i gjæringskaret. Eg reknar i kjelen 6 L etter endt koking og ca 4,5 l i gjæringskaret. Vert liggande att ein del humle og mud i botn i kjelen som du ikkje vil ha i gjæringsdunken.

Her er enkel og grei oppskrift på pale ale (PS har sett lavt utbytte på 60 % slik at eg hadde litt å gå på, du vil kanskje prøve litt høgare):
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...rt=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=jo stein
 
mskogly skrev:
God idé å sette i stekeovnen, smart.

Må vel ha et elektronisk steketermometer med lang ledning da slik at jeg slipper å åpne døra hele tiden.
Og må huske å ta av plasthåndtakene på aluminiumskasserollen min først :)

Skal nok kjøpe meg en større stålgryte etter hvert, håper å finne noe brukt.

Er det ellers gass folk bruker for å holde gjevn varme?

Set og i steikeovn, supermetode for å halde tempen oppe :)  Eg bruker vanleg sprittermometer, gjer ingenting på temp om du opnar og måler 2-3 gonger i løpet av ein time, 8 l vatn (som er min meskemengde) har veldig høg varmekapasitet og det tek lang tid på senke temp med 1 grad.
 
Bra Pale ale oppskrift, takk, ser overkommelig ut :) I weizenoppskriten jeg delte økte jeg til 9 liter for å få ca rett gravity basert på maltmengden, men var usikker på om volumet var før eller etter koking. Er fremdeles ikke helt sikker på om jeg skjønner det.
 
Beercalc har en knapp litt på øversiden av der du velger ingredienser der du kan skalere oppskriften. Mat bare inn en oppskrift, og trykk på knappen "New volume", og skaleringen er et faktum ;)
 
mskogly skrev:
Bra Pale ale oppskrift, takk, ser overkommelig ut :) I weizenoppskriten jeg delte økte jeg til 9 liter for å få ca rett gravity basert på maltmengden, men var usikker på om volumet var før eller etter koking. Er fremdeles ikke helt sikker på om jeg skjønner det.

Volumet er etter koking, men før du heller over i gjæringskar. Før koking så vil væslemengde vera 10-20% meir fordi du taper ein del under koking gjennom fordamping.
 
Ah.Finnes det noen ca-formel på hvor mye av vannet som fanges av bygget, eller egentlig hvor mye volum bygget blir på etter koking. Døvt forklart, håper du skjønner hva jeg mener :)
 
Ja, ca 1 l pr kg. Personleg så bryr eg meg ikkje så mykje om det men fyller på vatn frå vasskoker dersom det viser seg at det koker vekk for mykje.
 
Tilbake
Topp