Noen flaske-spørsmål

E

eirikhh

Hei,

Et par newbies her som sålangt har 1 ekstraktbrygg bak oss. Det gav mersmak, men arbeidet rundt flaskeinnsamling og vasking/desinfisering av 70 stk 0,33 flasker, la en demper på å sette igang igjen. Tenkte ei stund på å begynne å bruke fat, men så kom vi over disse 2L gløgg-flaskene, til 10kr stk :) (se vedlegg)

10 slike, og vi har en batch! Korken er vanlig skrukork, men litt større enn på vinflasker. Så hva tror dere? Noe som skulle tilsi at dette blir fiasko? Blir korken for dårlig? Kommer flaska ikke til å tåle trykket? (virker temmelig solide da men..)

..og mens vi er inne på flasketema.. Lagre øl på 1,5l plastflasker. Vil dette gi dårligere øl?
 

Vedlegg

  • 20120513_224938.jpg
    2,1 MB · Sett: 1.197
Antar det eneste problemet vil være bunnslam som blir virvlet opp i det du setter flaska fra deg iom at du ikke får tømt hele med en gang.... med mindre du har store glass da :)
 
Som for vinflasker som jeg selv har brukt tidligere, er det en viss fare for at de ikke er laget for trykk, men min erfaring er at det går bra.

Selv har jeg heller ikke gått over til fat enda, men bruker 1,5 l-flasker til øl som har kan drikkes forholdsvis raskt. Veldig greit så lenge du har et mørkt sted å lagre de til de er klare. Fint å servere ved å helle over alt i en serveringsmugge, så slipper man problemet med bunnfallet.
For brygg som krever litt lengre lagring har jeg kjøpt "Kinn-flasker" fra bryggselv.no, og det ser ut til å fungere godt.
 
Jeg så lignende flasker til samme pris - og tenkte det samme som deg!

Jeg antar de bør funke til ihvertfall lett karbonerte øl - og ukarbonert vin?! Spørsmålet er jo selvsagt om de tåler trykk, men som du sier så virker de jo solide...  Tror jeg skal gi de en sjanse!
 
Hehe, jup. First price gløgg på Bunnpris. Har kjøpt 10 stykk nå, og satser på at det går bra! Ser ut til å være et opplag de bare vil bli kvitt der. Fortsatt flere igjen (Bunnpris Havstad, Trondheim. Står i ei handlevogn midt i butikken) - men sikkert mulig å finne på andre butikker til en billig penge
 
Ser ikke for meg at dere har valgt en altfor hensiktsmessig løsning hvis kvaliteten skal komme først ;) Vanlige småflasker er et billig og greit alternativ, selv om Kinn og Nøgne Ø flasker ser bedre ut. Selv rengjør jeg flaskene i en stor utslagsvask, med et par tre spiseskeer kaustisk soda (Biltema). Det går fint an å bruke et gjæringskar til dette. Etter et kvarters tid skyller jeg godt og sprayer flaskene til slutt innvendig med Star San oppløsning. Kommer flaskene rett fra butikken vasker jeg i to runder med kaustisk for å være sikker. Vanligvis rengjør jeg flaskene en dag eller to før tapping og setter dem på et "flasketre". Plastfolie over kassen funker også fint, for å unngå bakterier. Denne metoden har ikke sviktet meg, og er dere to så er det ikke stort mer enn en times arbeid. Lykke til uansett!
 
Men hva er det da som gir bedre kvalitet på ølet hvis man bruker mindre flasker? (og tenker da ikke på rengjøring og desinfisering)
 
Tenkte mest på at ei så stor flaske virker upraktisk på meg med hensyn til kontroll på bunnfall og kullsyrenivå. Hvis flaska tømmes med en gang er det jo ikke noe problem.
 
jepp. ser den. Men ser for vår del det vil være umaken verdt - for vi syntes faktisk det var en del prakk med vaksing og desinfisering av så mange småflasker ;) Ulempen blir jo at det ikke går an bare ta seg 1 øl uten å åpne en hel flaske. Men tar sjelden bare èn øl ;)
 
Går nesten fortere å vaske en hel kasse om gangen da  :yes:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4858.msg46142.html#msg46142
 
Du er klar over det at du kan KJØPE pant på butikken, ikke sant?

Jeg har brukt denne metoden selv, og gjenbruker mine egne flasker, samt at jeg passer på å skylle vekk bunnslammet etter jeg har drukket ett par. Da har jeg en kjempeenkel jobb med vasking og sterilisering neste gang :)
 
Bare en liten update...

Har akkurat tappet på disse flaskene, så får vi se hvordan det smaker om noen uker :) Må uansett si oss fornøyd med at prosessen tok drastisk mye mindre tid mot da vi hadde 70+ 0,33 flasker for omtrent samme mengde brygg.

(fant vel også ut at den oechslevekta vi har mest sannsynlig ikke er helt i vater..ergo ?% vol ;-)
 

Vedlegg

  • 178338_10151111707601241_876290646_o.jpg
    178338_10151111707601241_876290646_o.jpg
    403 KB · Sett: 659
Dessverre...gikk ikke bra. Eller dvs, flaskene funka, men øl'et ble surt (hadde også tappet på mindre vanlige øl-flasker). Må ha blitt infisert på ett eller annet vis. Jaja, vi tar lærdom og forbedrer oss til neste gang.
 
Neste gang hadde jeg også vurdert å fylle flaskene mer opp. Har opplevd litt høy karbonering ved lav fyllegrad
 
lassi skrev:
Neste gang hadde jeg også vurdert å fylle flaskene mer opp. Har opplevd litt høy karbonering ved lav fyllegrad

Har litt tro på at andre makter har vert med her, lav fyllingsgrad, ikke flasker spesielt beregnet for trykk, og, ikke minst, de har store flater, det må her være snakk om lavt Co2 innhold.
 
Tilbake
Topp