Sterilisering i ovn, hvor varmt hvor lenge?

Er det noen som har "fasiten" på sterilisering i varmovn? Hvor varmt og hvor lenge?

Jeg lager som regel små batcher på 8 - 10 liter, og da tor jeg egentlig at det er like enkelt å sette flaskene i varmovn som å skylle i starsan.
Har bygd meg opp et flaskelager, så nå er det stort sette "egne" flasker jeg bruker på nye brygg. Hvis jeg vasker og skyller flaskene fortløpende etter hvert som jeg drikker, så vil det vel holde å bare varmebehandle de den dagen jeg skal flaske? Har de stått lenge så må de jo skylles i vann for støv og edderkopper.

Uansett, det virker lettvint og enkelt.
 
Mener å ha lest at man må ha det i ovnen på 140 °C i 1,5 T for å sterilisere i how to brew. ikke skyt meg hvis jeg husker feil.
 
I "Yeast" (Chris White/Jamil Zainasheff) oppgies 160°C i 2 timer for å sterilisere.

MEN: Man trenger ikke sterilisere flaskene (sterilisere = drepe 100% av bakteriene), det holder å desinfisere/"sanitere" (sanitize).
(Starsan steriliserer ikke.)

Så spørsmålet er "Hvor lenge på hvilken temperatur må man ha flaskene i ovenen for å drepe >99.9% av baktereiene?"
Det blir mye mindre enn 2 timer, men jeg skal ikke våge meg på et nøyaktig tall.
Når temperaturen i flaskene har stabilisert seg ville jeg tatt sjansen.
 
Når det gjelder næringsmiddelhygiene så regner man med at bakterier drepes ved å varme over 75`C. Så det kunne muligens være lettere å helle kokende vann på flaskene. Det burde iallefall være raskere?
 
Pasteurisering skjer ved ca 75°C og er regnet som desinfisering. Dermed bør det være nok å la flaskene stå et lite kvarter å ovnen.
 
Jeg steiker flasker som jeg bruker i konkurranser. Legger over en hette av aluminiumsfolie på hver flaske slik at de holder seg reine etterpå også, hvis jeg ikke tapper umiddelbart :)
 
Geir Ove skrev:
Når det gjelder næringsmiddelhygiene så regner man med at bakterier drepes ved å varme over 75`C. Så det kunne muligens være lettere å helle kokende vann på flaskene. Det burde iallefall være raskere?
Utrygg måte å gjøre det på... Brå temperatursvingning er en god måte å ødelegge glass på.
Når jeg brukte denne metoden, la jeg flaskene inn i ovnen, og skrudde den på etterpå. Varmet opp til 110 grader, og lot flaskene stå i 45 min. Slo av ovnen og åpnet døra på gløtt, slik at de gradvis kjølte seg ned. Etter ca 1/2 time er de såpass nedkjølt at de er trygge å håndtere....
 
Geir Ove skrev:
Når det gjelder næringsmiddelhygiene så regner man med at bakterier drepes ved å varme over 75`C. Så det kunne muligens være lettere å helle kokende vann på flaskene. Det burde iallefall være raskere?

Hva er det så som skjer i mesken når vi lar den stå et par dager?? :laugh: Er det spontan infeksjon fra luft? eller kan det tenkes at det muligens finnes termotolerante bakterier i mesken som tåler mer en 78°c i 10-15min (som er standard utmesk)?

I næringmiddelsammenheng så snakker vi ofte om "lethal rate" ved en gitt temperatur.  Den er alltid økende ved økende temperatur. Generelt kalles det for en Tid/Temperatur kurve. Denne må sjekkes mot alle potensielle øl ødeleggende mikroorganismer. Kun på den måten kan man finne den optimale tid og temp man trenger for en "GOD NOK" pasteurisering

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4528.msg35125.html#msg35125
 
Mange gode tips, men også mange forskjellige meninger. Enig i at kjernen i spørsmålet er hvor lenge/varmt må til for god nok sterilisering.

Spenn fra f.eks 3 timerpå 140 grader til 45 min på 110 grader. Tror jeg havner på noe midt i mellom. Er det flere som har konkrete erfaringer?
Bjarte H, hvor lenge steiker du? Greit med aluminiumsfolie, så kan man steike en dag og tappe neste. Det holder vel noen dager også, så lenge man får det rimelig tett.
 
Eg lar flaskene stå i ovn på 125-150 grader i ca 30 min og opp til 60 min (alt etter kor god tid eg har). Har på mine no 7 brygg ikkje hatt noko merkbar infeksjon, eller andre problem.

Delar opp ein liten lapp med alu folie for kvar flaske som eg legg inni med flaskene saman med ein steikepinsett. Når flaskene er ferdige så tek eg dei ut av ovnen og set på alufolie med ein gong vha pinsetten, og så står flaskene i romtemp til flasking.
 
Et lite tips er å ha en dråpe eller to med vann i flaskene, samt aluminiumfolie over topp. Dette vil generere damp, som igjen gir våt desinfisering
 
Jeg har også endt opp med å bruke steikeovnen til å desinfisere flaskene mine. Med NØ-flasker har jeg ikke opplevd noen problemer med å sette dem inn, eller å ta dem ut av varm ovn.
Jeg regner ikke med at flaskene blir sterile av å stå 15-20 minutter i 125grader, men eventuelt vann fra vasking fordamper og jeg får kan la ovnen drepe uønskede gjester isteden for å gjøre det selv.
I langpanna får jeg akkurat plass til 25 stående flasker, så effektiviteten er tilfredsstillende.

Den viktigste forbedringen jeg har gjort er å slutte med aluminiumsfolie for å dekke til flasketuten, men heller bruke de geniale plastkorkene fra Bryggselv. Disse korken gjør at jeg kan vaske flasker når jeg har tid, og lagre dem helt rene (og klare for tapping) i kjelleren fram til tappedagen. Korkene er såpass tette at man kan få undertrykk i flaskene hvis man setter dem på varme flasker.

Etter tapping desinfiserer jeg plastkorkene på samme måte som tåteflaskene og smukken til guttungen. (Bolle med nesten tett lokk og litt vann; 5 min i mikroen).
 
ollam skrev:
Bjarte H, hvor lenge steiker du? Greit med aluminiumsfolie, så kan man steike en dag og tappe neste. Det holder vel noen dager også, så lenge man får det rimelig tett.
Jeg pleier å sette inn flasker i kald ovn og steike i ca. en halv time fra ovnen er 170C, som jeg har stilt den inn på.
 
Hvis jeg kjøper pant, og ikke vet hvor de har vært, så pleier jeg å kjøre 150/150. Det vil si 150 grader i 150 minutter.
Etter å ha vasket og fjernet etiketter osv, så lar jeg litt vann være igjen i bunn og setter alufolie over tuten.
3 dager før flasking begynner jeg å klargjøre flaskene. Ovnen min tar en kasse av gangen, så jeg setter de inn et par timer før jeg legger meg, slik at når stekingen er ferdig, lar jeg de stå å kjøle seg sakte ned i ovnen og setter de tilbake i kassen dagen etter. 3 kasser er nok med flasker til mine 25 liters batcher  :)

Hvis det er "mine" flasker som jeg skal klargjøre pleier jeg ikke være så nøye. Jeg skyller flaskene godt etter hver bruk, så blir det bare en rask vask, og så steker jeg de bare en halvtimes tid på 150 grader og starsaner de før flasking.
 
stort sett de fleste bakterier dør på en tempratur på 71.7 grader.
og da skulle det holde med 15 minutter.
skulle noen være uheldige med bakterier som tåler høyere tempraturern enn det, så ønsker jeg en god tur til legen.
såkalte patogene bakterier som kapsler seg inn når  det blir for varmt.
 
biri skrev:
stort sett de fleste bakterier dør på en temperatur på 71.7 grader.
og da skulle det holde med 15 minutter.
skulle noen være uheldige med bakterier som tåler høyere tempraturern enn det, så ønsker jeg en god tur til legen.
såkalte patogene bakterier som kapsler seg inn når  det blir for varmt.

Det finnes vel ikke noen patogene bakterier som lever og vekser i øl?? :attevar:
 
jeg tror nok du er trygg....
slapp helt av, desinfiser flaskene dine slik du mener er best.
så går nok alt bra
 
Tilbake
Topp