Problemer med gjærlåsen

fredriksen

Norbrygg-medlem
Jeg har satt mitt første brygg med eget utstyr og sliter med at alt vannet i gjærlåsen blir presset ut. Har i løpet av de siste tre timene fyllt på vann på låsen tre ganger.

Kan ølet bli ødelagt pga. dette? Jeg er nå inne i dag 2 i gjæringsprosessen. Noen som har forslag om hva som kan gjøres for å fikse det???
 
Null problem. Under den mest aktive fasen av gjæringen trenger du ikke gjærlås. Ta den ut og legg en bit aluminiumsfolie over hullet i lokket i stedet. Når gjæringen har roet seg (om en dag eller tre), kan du sette den inn igjen. Det er ikke uvanlig med "åpen" gjæring av øl.
 
Jeg har opplevd dette mange ganger selv, og enda ikke fått noe infisert øl.

Det er de standard bøyde gjærlåsene jeg bruker, men jeg lurer på om det er noen som er erfaring med Duplex gjærlåsene og om
de er bedre i forhold til å "holde på vannet"  ;)
 
hcalsos skrev:
Jeg har opplevd dette mange ganger selv, og enda ikke fått noe infisert øl.

Det er de standard bøyde gjærlåsene jeg bruker, men jeg lurer på om det er noen som er erfaring med Duplex gjærlåsene og om
de er bedre i forhold til å "holde på vannet"  ;)

De er ikke noe bedre, egentlig. Men, som sagt, det er ikke egentlig så farlig med gjærlås om aktiviteten er høy...
 
Jeg foretrekker "Duplex"-typen gjærlås, da de er lettere å rengjøre. Gjærer de første 2-3 dagene med løst lokk på gjæringskaret, men det har ikke vært noen garanti for at ikke gjæren kommer krypende opp i gjærlåsen underveis eller etter dette.
 
Tilbake
Topp