Muntons Gold IPA oppgradert

Har tenkt meg at ta neste steg med følgende opskrift. Ville være svært taknemmelig for innspil.

20L batch:

3 kg - Muntons Gold IPA sett. OG - 1.040-45
500g - lys spraymalt. OG - 1.008.

500g spraymalt kokes i 5 liter vann (gryten jeg har er kun 7 liter). OG er her 1030. Der humles med 15g Amarillo ved 45 min. 15 g Cascade ved 5 min.

Forventet IBU er vanskelig at bestemme, men Muntons settet er vist runt 20 og den humlede spraymalt blanding er 60.

Det hele blandes i gjæringsbøtta og tilsettes to Safale S-05. 14 dager ved romtemperatur.

Satse på at dette blir my beir end settet alene, men vil gerne høre hvad andre bryggere meine.
 
Har lest et sted at man bør bruke 10g/10L vørter. Dette er kanskje ikke nødvendigt? Hvad synes du om humle-mengden? Amarillo ser utsolgt ut flere steder. Andre forslag? Tenkte på Chinook.
 
Jeg hadde brukt 3(2x1,5) kg Lys maltekstrakt LME(Liquid Malt Extract)  http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_285&products_id=919  og 500g Amber DME(Dry Malt Extract) http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_244&products_id=216  i stedet for å blande inn de derre Muntons kitet.
Jeg hadde kokt opp 4 liter vann og tilsatt 1,5kg LME og 500g DME, kokt dette en time i lag med full IPA humleprofil fra en allgrain IPA oppskrift. .I en gryte ved siden av koker du opp 1,5 kg LME med 1l vann, la det koke 15 min. Hell begge grytene i gjæringskaret, fyll opp med vann rett fra kran til 21liter. Da har du ca OG 1052. Det holder med en pakke Safeale05. Tørrhumle etter priimærgjæring. Bruk 200g totalt, så får du ikke noe svinn.
I og med at du bare koker en del av ekstrakten med bitterhumle, bør du bruke mer enn om du kokte alt i en gryte. Jeg har jobbet en del med å rocke opp Muntons Kits, men ekstraktbrygg med full humleprofil gir et veldig mye bedre resultat. Prismessig er det mye godt det samme, billigere ekstrakt men mer på humle.
 
Det høres vældig bra ut! Tak for dette. Ingen vits i kittet i det heile tatt.
Når du skriver full IPA humleprofil, hvad tænker du der? Og hvordan passer dette med de 2kg malt og 4L vand? Bliver OG ikke svært høj her og dermed ændrer på forholdene for humlen? Forslag til sorter og mængde?
Og hvorfor tørrhumle etter full humling?

Mange spørgsmål, men vil gerne få det ret ;)
 
Jeg er ikke noen bryggemester, men jeg lagde noen forsøk på å rocke opp Muntons Kit med slett resultat. Når jeg begynte med ren ekstrakt og full humleprofil ble det veldig bra!
Med full humleprofil mener jeg like mye humle som i et allgrainbrygg, fra bitterhumle til og med tørrhumling. Finn en allgrainoppskrift du liker, bruk 1,5 ganger original bitterhumle,til smak og aroma følger du oppskriften. Mao, står der at du skal bruke 40g bitterhumle, bruker du 60g. Står der 30, bruker du 45 osv. Skal du ha en skikkelig IPA må du tørrhumle! :biersmile:

Si at du vil bruke Cascade,  http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_245_246&products_id=1627 , som er en populær humle, ville jeg brukt det slik:

70 gram    Cascade 8,6 % alfa  koketid 60 min
50 gram    Cascade 8,6 % alfa  koketid 15 min
40 gram    Cascade 8,6 % alfa  koketid 5 min
40 gram    Cascade 8,6 % alfa  tørrhumle etter 4 dager

Med så liten gryte som du har blir det mye med 70g bitterhumle, så jeg hadde nok kun brukt 1,5kg LME i hovedkoket, og heller kokt DME'en i lag med den siste 1,5kg LME.
Du kan faktisk koke i to omganger i samme gryte om du har få gryter, da kan du ha 3l vann i begge omganger, altså:

Kok 1: 3l vann, 1,5l LME, 80g humle 60min, 25g 15min, 20g 5min, total koketid 60min.
Under koking bør du fylle på med kokende vann så du har likt nivå i gryten hele tiden, og skrape humle som legger seg på grytekanten ned i gryten igjen.
Hell i gjæringsdunk og fyll på med ca 5l kaldt vann fra springen for å få ned temperaturen.
Kok 2: 3l vann, 1,5l LME, 0,5g DME, 25g humle 15min, 20g humle 5min, total koketid 15min.
Hell i gjæringsdunk og fyll opp med vann til det når 21l.
Senk temp til 18 grader så snart som mulig og ha på gjær.
Tilsett 40g humle etter 4 dagers gjæring.
 
Har skjønt det sånn at tørrhumling foregår ved at hive pellets eller blomst direkte i dunken, når stormgjæringa er slutt. Idet humlen er så tørr som den er fra producenten burde det ikke introdusere noe infektion, men der er selvfølgelig altid en risiko. Tenke dog at risikoen er liten, idet der er så mye gjær i dunken, hvilket vil utkonkurrere et par milioner bakterier man eventuelt kunne være uheldig at tilføre. Humlen bør da også opbevares koldt (køleskap) i de 4-5 dager man venter på gjæringa og man bør nok undgå at røre ved selve humlen med beskidte fingre.
 
jesgitz skrev:
Har skjønt det sånn at tørrhumling foregår ved at hive pellets eller blomst direkte i dunken, når stormgjæringa er slutt. Idet humlen er så tørr som den er fra producenten burde det ikke introdusere noe infektion, men der er selvfølgelig alltid en risiko. Tenke dog at risikoen er liten, idet der er så mye gjær i dunken, hvilket vil utkonkurrere et par milioner bakterier man eventuelt kunne være uheldig at tilføre. Humlen bør da også opbevares koldt (køleskap) i de 4-5 dager man venter på gjæringa og man bør nok undgå at røre ved selve humlen med beskidte fingre.

Bare hiv oppi og slap av. Minimal risiko. Tørrhumle er digg
 
Bra. Har kjøpt pellets, men skjønner at jeg kanskje skulle ha gått for blomst til tørrhumling pga resterne i vørteren ved flasking. Noe mening om dette? Bruke I poser til tørrhumling, eller f.eks et kaffefilter eller andet?
 
Er det ikke slik at humle i seg selv er antiseptisk og virker konserverende på øl? Dermed bør vel humle som oppevares rent og i frysern uten skitne fingre fint kunne helles opp i vørteren? Bruker selv steriliserte humleposer i tøy til all humling.
 
Nå har jeg ikke den store erfaringen med tørrhumling, men av min begrensede bruk har jeg lært at løs humleblomst i dunken er noe svineri....pellets faller til bunn og blir der, blomsterbladene flyter rundt og ender til slutt i stigerørert selv om man siler aldri så mye. Så jeg bruker løse pellets rett i karet, men det skulle ikke forundre meg om det finnes bedre måter å gjøre det på.
 
Tilbake
Topp