Koketid på humle ved bruk av platekjøler

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en APA i går med noe mer humle enn jeg har turt å bruke på de første bryggene mine.
Siden jeg bruker platekjøler, så står jo i praksis vørteren på nesten 100 grader etter kokingen før den etter en stund pumpes gjennom kjøleren og ned i gjæringskaret. Jeg benytter humleposer for ikke å tette kjøleren, og kjørte også pumpa slik at jeg sirkulerte fra bunn og oppi toppen med en humlepose knytt fast på slangen for å ta ut en del hot break etter kokingen. Så langt funker alt helt topp.

På oppskrifta i går så hadde jeg 50g humle med 10m kok, og 30g med 0m kok (i tillegg til bitterhumle). Siden jeg sikkert brukte 15-20 minutter fra kokinga var ferdig til vørteren ble kjørt igjennom kjøleren, så har jeg en mistanke om at mye av bitterstoffene i aromahumla også kommer med. Vørteren var veldig bitter og "kvass" i forhold til de første bryggene mine. Hvis jeg endrer tallene i beersmith til 25 og 15 minutter koketid på aromahumla, så går IBU'en opp fra 33 til 58.

Bør jeg legge om rutinene mine og ha aromahumle oppi 10 m og 0m (og bare vri opp humleposen noen ganger) før jeg starter kjøling, istedet for når kokingen er ferdig?

Erlend H.
 
Anbefaler ikke å vri opp posen. Mye humle vil komme seg ut av posen (pellets). Bruk et døsslag og ta ut humleposen ved kokeslutt. La den renne av seg.
 
Det kan være at koketia på humla blir for lang dersom man ikke får kjølt ned hele vørtermengden. Har lest her på forumet at noen velger å kjøre vørteren fra platekjøleren tilbake til gryta for å få kjølt ned til under 80c. Dermed stopper ekstrakteringa av humla og produksjon av uønskede stoffer før man kjører alt opp i gjæringskaret.
Pleier å klemme forsiktig på humleposen for å få ut litt vørter, men vrir ikke hardt. Mengden som kommer ut er uansett så liten at det kanskje ikke er verd det.
 
Hei.

Vi resirkulerer til koker gjennom platekjøler. På den måten får vi temperaturen raskt ned, og derfor god utnyttelse av aromahumle. Dersom du bare lar det sildre gjennom kjøleren og til gjæringsspann så ser jeg problemene dine. For oss funkere kjøleren perfekt.

Det jeg lurer på er hvordan du rengjør/dessinfiserer platekjøleren din?
 
Beant skrev:
Hei.

Vi resirkulerer til koker gjennom platekjøler. På den måten får vi temperaturen raskt ned, og derfor god utnyttelse av aromahumle. Dersom du bare lar det sildre gjennom kjøleren og til gjæringsspann så ser jeg problemene dine. For oss funkere kjøleren perfekt.

Det jeg lurer på er hvordan du rengjør/dessinfiserer platekjøleren din?

Vi rengjør platekjøleren, ved å varme opp vann i kokekjelen. Har så PBW i vannet. Resirkulerer i ca 20 min. Desinfiserer ved å resirkulerer  i ca 15 min igjen av koketiden til vørteren.
 
Jeg har også brukt å varme opp vann i kokekjelen med litt kaustisk soda i, og resirkulerer så lenge jeg tør (pga kobberet) gjennom kjøleren.
Etterpå har jeg ut vannet, bytter til nytt og pumper kokende vann gjennom før jeg skyller med kaldt vann et par ganger i vasken.
Heller på starsan, og plugger igjen hullene til neste bryggedag.

Erlend H.
 
Jeg leste et tips på ett amerikansk forum, der han kun kjørte varmt vann gjennom noen minutter og så lagra platekjøleren i fryseren til neste gang. Da gror ingenting. Så kjøre gjennom starsan på bryggedagen. Hadde gjort sånn flere år uten infeksjon.
 
Tilbake
Topp