028 Edinburgh ale Vs 004 irish ale

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygget en splitbatch med disse 2 nettopp. Synes 004 gir mindre lukt og smak enn 028. Mulig at det er humlen som kommer fram mer hos 028 og at det er derfor den lukter og smaker kraftigere. Er elendig på å beskrive smaker bare så det er sagt.
Men det kan selvfølgelig være gjærtypen som gir mere preg på ølet.
Det som var litt pussig var at etter 14 dagers gjæring så stoppet 028 på 1014 poeng mens 004 hadde gjæret ned til 1004.
Jeg tok sjansen på å flaske og satte de til karbonering på 24 grader en ukes tid.
Begge godt karbonert, men ølet med 028 var høyere karbonert. Så jeg tok vare på en slump av hver til neste dag og målte fg. Da lå begge på 1010.
Så utgjæringen ble den samme på begge 2.
Undrer på hvorfor 028 sovnet i dunken for så å våkne til på flasken?
Våknet kanskje av den høyere temperaturen?
 
Brygget en splitbatch med disse 2 nettopp. Synes 004 gir mindre lukt og smak enn 028. Mulig at det er humlen som kommer fram mer hos 028 og at det er derfor den lukter og smaker kraftigere. Er elendig på å beskrive smaker bare så det er sagt.
Men det kan selvfølgelig være gjærtypen som gir mere preg på ølet.
Det som var litt pussig var at etter 14 dagers gjæring så stoppet 028 på 1014 poeng mens 004 hadde gjæret ned til 1004.
Jeg tok sjansen på å flaske og satte de til karbonering på 24 grader en ukes tid.
Begge godt karbonert, men ølet med 028 var høyere karbonert. Så jeg tok vare på en slump av hver til neste dag og målte fg. Da lå begge på 1010.
Så utgjæringen ble den samme på begge 2.
Undrer på hvorfor 028 sovnet i dunken for så å våkne til på flasken?
Våknet kanskje av den høyere temperaturen?

1.004 er jo sånt du får med diastaticus-gjær. Det høres ikke riktig ut. At den målte 1.010 etter karbonering tyder vel på at den målingen må ha vært feil?
 
Tilbake
Topp