1,1 pakke gjær

Hei,

Jeg fikk hjelp til en oppskrift i Beer Smith, og ser nå at jeg trenger 1,1 pk American Ale II (Wyeast Labs#1272)

En slik pakke holder vel til 19 liter? Min oppskrift er "end of boil 25 liter, final bottling vol 23 liter".

Jeg handlet inn hos min lokale helt, og fikk med 1 stk smack pack. Er det meningen jeg skal sette starter på denne ?

American Amber med lav OG (1.045). Ny i faget, så håper på litt råd her :) Har ikke utstyr til starter, og skal egentlig brygge i morgen.

Smack eller kjøpe tørrgjær?

Fra leverandør:
Wyeast garanterer at innen 6 måneder fra produksjonsdato er en pakke nok til å fermentere 19l (5 gallon) med et øl som starter på OG 1.034-1.060.


E
 
Oppskriften spør vel etter 1,1 rør med 100% viabilitet. Hva er datoen på gjæren du har?
Jeg ville nok satt en liten starter her, men ser at trådstarter ikke har utstyr til det (trenger egentlig bare et syltetøyglass og litt DME:) )

Det går nok også bra å pitche som rune over her sier. Øl blir det uansett ;)
 
Mulig å sette starter i dag, og pitche i morgen? Jeg kan kjøpe DME i dag, men det er morgendagen som er satt av til brygging..
 
Alternativt kan du kjøpe en pakke til med gjær, så slipper du å lage starter :)
Kan også bytte ut gjæren med 1pk US-05 (tørrgjær)
 
På en sånn ølstil hadde jeg glatt gått for tørrgjær - US-05.
Legg sentrale data i en gjærkalkulator, feks Mr. Malty, så får du opp hvor mye du trenger. Dette er ikke et gjærdrevet øl, så nøytral tørrgjær vil gjøre susen.
 
Min lokale butikk er tom for US-05. Jeg tror jeg prøver meg på den ene pakka med flytende.. :cool:
Er verste fall høy FG eller usmak?
 
Jeg har bestemt meg for å ha ca 19 liter i gjæringskaret, og prøve en annen tørrgjær på de siste literen i et annet mindre kar. Da får jeg jo også prøvd ut flere typer.
Yay or nay?
 
Tilbake
Topp