#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

Eduard

Norbrygg-medlem
Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon

Mineralisk vann er en fordel til dette ølet.  Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm.

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Mesk inn på 66  °C
Sil av slik at du får OG 1,070 etter koking (du kjenner best avdampingen fra egen bryggerkjel)

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 30 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 15 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 5 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 1 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen

Gjæres med Whitelabs WLP007 eller tilsvarende ved 20 °C

Etter primærgjæring tilsettes 1,5 gram Cascade pr liter som tørrhumle

Ettergjæres på flaske til 2,3 v/v CO2



Her er et forsøk på denne oppskriften laget med Beercalc.dk sin tool:

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon
Øltype: American IPA
OG: 1.070
FG: ca 1.015
Farve (beregnet): 15 EBC
Beregnet bitter:  96 IBU
Vørtermengde: 23 l
Sluttvolum:  20  l

Malt & sukker
4620 gram  77 %    Pale malt (Maris Otter)    7 EBC     
600 gram  10 %    Hvetemalt                  3 EBC
480 gram   8 %    Caramalt (Thomas Fawcett) 35 EBC   
300 gram   5 %    Munich malt (TF)          20 EBC

Meskeskjema
75 min    66 ºC

Humle
55 gram   Chinook  12,6 % alfa  koketid 90 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid 30 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid 15 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid  5 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid  1 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid -1 min
30 gram   Cascade   6,5 % alfa  tørrhumling -etter- primærgjæring!

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   WLP007 eller Wyeast #1098

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    ved 20 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig 2,3 v/v CO2 (ca 0,46 g/l CO2)
 
Det var stor forskjell på IBU-en på versjonen via Kjetil Jitkuen sin beregning og Beercalc.dk! Syntes NøgneØ sin IPA ligner mer på 60 IBU enn 96 IBU, har selv en IPA på 92 IBU som er mye mer bitter enn NøgneØ sin IPA.

Er det flere enn NøgneØ som er åpne om oppskriften sin?
 
Eduard skrev:
Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)


Her har jeg altså tilsatt en viss mengde Chinook i Beercalc inntil jeg fikk telleren til å stå på 60 IBU. Forskjellen mellom 60 og 96 skyldes humle som tilsettes 30 min og mindre før kokeslutt. Merk at oppskriften ikke nødvendingvis er den som til IPA'en i Vinmonopolet. Jeg fikk heller ikke 7,5% abv i Beercalc i kontrast med Vinmonopolets opplysninger.
 
Nå må må jeg være dum å spørre hva det menes med % malt (eksempel 4620 gram  77 %    Pale malt (Maris Otter)    7 EBC) osv.
 
Hvist man ikke forstår noe, å man ønsker å lære, er det ingenting som er for dumt å spørre om.

% malt vil si andelen av hver enkelt malt type i brygget.
Så hvis du bruker:
900g pale malt
100g aroma malt

kan man skrive oppskriften slik
90% pale malt
10% aroma malt

Tilsammen blir det 100%

Dette gjør det enklere å konvertere en oppskrift til et nytt volum

Så hvis du skulle lage NØ IPA med 10kg malt tilsammens, ville den se slik ut.

7,7kg pale ale malt
1.0kg hvete malt
0.8kg caramalt
0.5kg munich malt
:brygging:
 
Nettopp. Den opprinnelige oppskriften står helt øverst i blått, og jeg har gjort et forsøk på å tilnærme meg en konkret oppskrift med den som grunnlag. Det blir sånn circa og kan være litt forskjellig fra brygghus til brygghus.

Mange oppskrifter i forum 'Prisbelønte oppskrifter' er også satt opp med både vekt og prosentandel (skjønt ikke alle).
 
Richard skrev:
Det var stor forskjell på IBU-en på versjonen via Kjetil Jitkuen sin beregning og Beercalc.dk! Syntes NøgneØ sin IPA ligner mer på 60 IBU enn 96 IBU, har selv en IPA på 92 IBU som er mye mer bitter enn NøgneØ sin IPA.

Er det flere enn NøgneØ som er åpne om oppskriften sin?

Jeg mistenker at dette skyldes hvilken "Hop util model" som er benyttet i BeerCalc. Tinseths formel har for min egen del vist seg mer nøyaktig enn den de kaller "Original". Eduard, hvilken av dem benyttet du?
 
IBU'en:
Bruker BeerSmith til oppskrifter, og er veldig fornøydd med det så langt.

Har nå lagt inn denne oppskriften i BeerSmith og testet de forskjellige formelene for IBU der, og her er resultatet:

Tinseth:85,4
Garetz:53,3
Rager:97,7

Her er oppskriften:
7kg Pale Malt
1kg Wheat malt
0,7kg Caramalt
0,5 Munich malt
50g Galena 14% alfa 90min
60 Cascade 5,5% 30min
60 Cascade 5,5% 15min
60 Cascade 5,5% 5min
60 Cascade 5,5%1min
60 Cascade 5,5% etter koking
45 Cascade 5,5% tørrhumling

Pris på dette med 30l ferdig vørter til gjæring ble ca. 490kr, og da er det ikke tatt med forbruka av gass og ved!!

Dyrt , men GODT!!!!

KRaaen :biersmile: :godtoel:
 
Ikke det nei ... men nå har jeg prøvd selv!  ;D Står til sekundærgjæring nå, med tørrhumle ...

Noen som vet hvor lenge det bør stå slik før tapping?
 
Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet? Forstår meg ikke helt på omregningen.
 
Odland skrev:
Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet?

Med utgangspunkt i oppskriften på 20L: Dersom du bare bytter ut Palemalten, kommer jeg frem til ca 4,5 kg lys flytende maltekstrakt ved hjelp av BeerAlchemy. Altså omtrent samme vekta. Cirka fire kilo  dersom du bruker lys spraymalt.
 
Prøv å legg inn oppskriften i ett bryggeprogram.
beercalc er ett greit valg i starten.

Hvist du først legger inn oppskriften med allgrain for så å notere ned beregnet OG.
Så fjerner du basismalten å legger inn maltekstrakt istedetfor til du oppnår samme OG.
 
JørnP skrev:
Odland skrev:
Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet?

Med utgangspunkt i oppskriften på 20L: Dersom du bare bytter ut Palemalten, kommer jeg frem til ca 4,5 kg lys flytende maltekstrakt ved hjelp av BeerAlchemy. Altså omtrent samme vekta. Cirka fire kilo  dersom du bruker lys spraymalt.

Dumt spørsmål, men hva med de andre malttypene? Hvetemalten kan man vel erstatte med ca samme mengde hvetemaltekstrakt, men hva med caramalten og munich malten? Kan man gjøre en partial mash med de? Hjelp!
 
Vanlig hvetemaltekstrakt inneholder som regel halvt om halvt med hvete og bygg, så man må slik sett doble mengden hvetemaltekstrakt og justere ned tilsvarende på den vanlige ekstrakten. Münchenermaltekstrakt er ikke så lett tilgjengelig, men det vil ikke gjøre så veldig stor forskjell om man bare erstattet den med vanlg lys ekstrakt. Acramalten må man knuse og trekke i en silpose i vann ved 65-70 C. Bruk samme mengde som i oppskriften.
 
Gahr skrev:
Vanlig hvetemaltekstrakt inneholder som regel halvt om halvt med hvete og bygg, så man må slik sett doble mengden hvetemaltekstrakt og justere ned tilsvarende på den vanlige ekstrakten. Münchenermaltekstrakt er ikke så lett tilgjengelig, men det vil ikke gjøre så veldig stor forskjell om man bare erstattet den med vanlg lys ekstrakt.

Gjelder dette spraymalt også? Muntons hvetespraymalt for eksempel? Petit Agenturs varenr. 1806... Jeg brukte beercalc.dk, kan jeg da erstatte hvetemalten med Dry Wheat Extract og justere mengden til jeg får samme OG? Eller vil det gjøre at hvetesmaken endres?

Gahr skrev:
Acramalten må man knuse og trekke i en silpose i vann ved 65-70 C. Bruk samme mengde som i oppskriften.

Finner ikke akkurat den type malt som i oppskriften på petit-agentur.no, kan jeg bruke Vienna Caramalt, Castle Malting hel EBC 50 - 1 kg? Den har en noe høyere EBC-rating, bør jeg endre mengden av den grunn? Eller bør jeg kjøpe en annen malt? Hadde vært greit med noe fra petit-agentur.no, så slippper jeg å bestille fra flere steder.

Tusen takk for all hjelp!
 
Maltbua har caramalten fra Thomas Fawcett (varenr. 100088)
som er den Nøgne Ø bruker. Muntons hvete-spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg. I mitt oppsett med, ca. 85 % utbytte, ville 1 kg hvetemalt ha tilsvart ganske nøyaktig 670 g spraymalt. For å få 670 g REN hvetemaltekstrakt, måtte man ha brukt (670/45) x 100 = ca. 1,49 kg Muntons hvetespraymalt. Følgelig ville jeg ha justert ned mengden vanlig spraymalt med 1490 - 670 = 820 g. Hvis du bytter ut hvetemalten like for like med hvetemaltekstrakt, vil du egentlig ende med for lite hvete i ølet ditt. Men strengt tatt tror jeg ikke du vil merke noen videre forskjell, siden andelen hvete likevel er relativt lav.
 
Gahr skrev:
Maltbua har caramalten fra Thomas Fawcett (varenr. 100088)
som er den Nøgne Ø bruker. Muntons hvete-spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg. I mitt oppsett med, ca. 85 % utbytte, ville 1 kg hvetemalt ha tilsvart ganske nøyaktig 670 g spraymalt. For å få 670 g REN hvetemaltekstrakt, måtte man ha brukt (670/45) x 100 = ca. 1,49 kg Muntons hvetespraymalt. Følgelig ville jeg ha justert ned mengden vanlig spraymalt med 1490 - 670 = 820 g. Hvis du bytter ut hvetemalten like for like med hvetemaltekstrakt, vil du egentlig ende med for lite hvete i ølet ditt. Men strengt tatt tror jeg ikke du vil merke noen videre forskjell, siden andelen hvete likevel er relativt lav.

Tusen takk for uvurderlig hjelp. Ved hjelp av beercalc har jeg kommet frem til dette utgangspunktet:

Liquid Light Extract 2450 grammes
Dry Wheat Extract 44:55 1490 grammes
Cara Pils 37 EBC 480 grammes

Denne sikter fortsatt mot OG 1.060. Det som er rart er at jeg (etter først å ha byttet ut pilsmalten med ekstrakt og justert til jeg fortsatt hadde 1.060, og deretter fjernet münichmalten og justert ekstrakten opp til det igjen var 1.060 OG) måtte fjerne 1 350 gram med ekstrakt for å komme ned på OG 1.060 når jeg byttet ut 600 g hvetemalt med 1490 g muntons hvetemaltekstrakt (Dry Wheat Extract 45:55 i beercalc). Ifølge Gahrs utregning i forrige post skulle jeg ha fjernet omtrent 820 gram. Dette er jo et litt stort avvik. Noen som kan bidra med noen forklaring her?
 
Tilbake
Topp