12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011

Har du tenkt til ? delta p? Haandbryggeriets ASIBA konkuranse?

  • Ja Helt klart. Med minst et bidrag

    Stemmer: 21 46,7%
  • Jeg regner med at jeg har noe klart innen fristen. Sansynligvis sender jeg ett bidrag

    Stemmer: 4 8,9%
  • Kanskje, hvis jeg har noe klart

    Stemmer: 20 44,4%
  • Nei. Rekker nok ikke å få brygga noe tidsnok

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    45
[size=12pt]I samarbeid med Norbrygg organiserer Haandbryggeriet i Drammen en hjemmebryggerkonkurranse som dreier seg om den forholdsvis nye øltypen India Black Ale (også kjent som Black IPA, ASIBA eller Cascadian Black Ale). Konkurransen går ut på å brygge det beste ølet av den typen, på 8-9%, som (under forbehold) vil bli brygget hos Haandbryggeriet sammen med vinneren.

Som Jens Maudal fra Haandbryggeriet skriver:[/size]
[size=12pt]Det tror jeg kan bli en fin utfordring for hjemmebryggerne samtidig som vi har planer om å sette et slikt øl i produksjon og tar gjerne imot gode forslag. Vi garanterer ikke at vi brygger vinnerens øl, det kommer helt an på om det er mulig med vår gjær etc og naturligvis om det smaker topp. Men sjansen er stor.[/size]

[size=12pt]The Brewers Association beskriver IBA (amerikansk stil) slik:[/size]
[size=12pt]India Black Ale (amerikansk stil) har en medium til høy humlebitterhet, -smak og -aroma med moderat-høyt alkoholinnhold, balansert med en moderat kropp. Stilen karakteriseres ellers av en moderat caramaltkarakter og moderat til sterk smak og aroma av mørkristet malt. Fravær av en stor grad av beskhet og brent malt karakter. Fruktig, blomstrete og krydret humlekarakter av alle slag kan bidra til aroma og smak
  • Original Gravity (OG): 1.056-1.075
  • Final Gravity (FG): 1.012-1.018
  • Alkohol-%: 6 -7.5%
  • Bitterhet (IBU): 50-70
  • Color EBC: 50+

[size=12pt]Finaledatoen er (foreløpig) fastsatt til lørdag 12. februar 2011, og innleveringsfristen vil bli onsdag 2. februar. Denne fristen bør gi deltakerne god tid til å eksperimentere, da denne øltypen kan være ny for mange hjemmebryggere.

Følgende informasjon er fra i fjor, og vi går ut ifra at det blir lite avvik fra dette mønsteret i år også:[/size]
[size=12pt]Selve finaledagen vil finne sted hos Haandbryggeriet. Det vil bli omvisning og mat til deltakerne som tropper opp. Dersom det er plass til flere vil disse, mot et lite bidrag til maten, kunne være med også. En dommerjury vil så bedømme finalebryggene og vinnerølet vil etter all sannsynlighet bli brygget av Haandbryggeriet og forsøkt solgt både i Norge og det store utland. Ølet vil få omtale på Haandbryggeriets nettside og vinnerens navn blir med på etiketten. Noen kasser av det ferdige ølet blir det også på vinneren. Haandbryggeriet har også planer for en etikett- og navnekonkurranse, mer om det senere i løpet.

Det er ikke satt noe grense for hvor mange brygg en deltaker får stille med, så her er det mulighet for å ta den helt ut! Deltakere må, i likhet med i Norbryggs konkurranser, regne med å levere 4 flasker av hvert brygg til konkurransen. Det er mulig at Haandbryggeriet åpner for en smakesesjon, det anbefales derfor å holde av mer enn 4 flasker slik at man kan dele øl med andre, i likhet med (men på mindre skala enn) i publikumsfavoritt-konkurransen under NM i hjemmebrygging.

[size=12pt]Etter Juleølkonkurransen vil vi få på plass et påmeldingsskjema, samt gå ut med mer informasjon på nettsiden til Norbrygg. Denne tråden kan brukes til å diskutere øltypen, selve konkurransen og dele kilder om øltypen India Black Ale.[/size]
 
Jeg fant [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4204.0/all.html]en tråd her på forumet[/iurl] som omhandler ASIBA (American Style IBA).  :innlegg:
 
Ølet omtales også som Cascadian Black Ale. Både Zymurgy og Brew Your Own har nylig trykt artiklen om typen.
 
Egentlig litt dumt å bruke IBA som forkortelse, det finnes en del eksempler på India Brown Ale også. Men en sort IPA er deilig hvis den er laget skikkelig. Det er ikke så mange å få kjøpt i Norge, Dark Hops fra danske Beer Heer er det eneste jeg kommer på akkurat nå, selv om vel Haandbryggeriet har fått inn et veldig begrenset antall av en eller to amerikanske eksempler. Dark Hops har vært å få på flere norske puber, det er helt sikkert mer i omløp, da Nøgne Ø brygger det for Beer Here.

Som Gahr skriver er også Cascadian Dark Ale brukt som betegnelse på øltypen, men de fleste har gått bort fra det virker det som. Cascadian refererer til Cascade-området i PNW USA, men det var ikke her øltypen først ble laget, det finnes ihvertfall eksempler fra øst i USA helt tilbake til nittitallet.
 
Denne typen kalles vel også India Dark Ale?

Kan man plassere Nøgne Ø #100 under denne kategorien (til tross for høy alkohol % og bitterhet)?
 
BJCP / AHA har valgt å kalle den "American-Style India Black Ale". Greitt kompromiss spør du meg. ;)
 
#100 er ikke i nærheten av å være svart i fargen. Selv synes jeg denne ligger plassert midt mellom en imperial india pale ale og en amerikansk barley wine, selv om det egentlig ikke er så mye amerikansk over den (spesielt maltmessig).

Stone/Brewdog Bashah er vel den ølen som ligger nærmest typeriktighet blant ølene som finnes her på berget.
 
Chriselv skrev:
Denne typen kalles vel også India Dark Ale?

Kan man plassere Nøgne Ø #100 under denne kategorien (til tross for høy alkohol % og bitterhet)?
#100 er for sterk til å gå som Black IPA eller hva man måtte ønske å kalle det. Litt vel lys også.
 
Jeg har plutselig fått det for meg at jeg skal prøve Nelson Sauvin i en slik. Er det en helt hårreisende idé?
 
Martin E skrev:
Jeg har plutselig fått det for meg at jeg skal prøve Nelson Sauvin i en slik. Er det en helt hårreisende idé?

Det er en god ide. I utgangspunktet fungerer alt som er bra i en IPA også i en ASIBA og nelson sauvin er ei god IPA-humle.
 
Grove skrev:
#100 er ikke i nærheten av å være svart i fargen. Selv synes jeg denne ligger plassert midt mellom en imperial india pale ale og en amerikansk barley wine,

Akkurat det sa Kjetil Jikiun også da jeg spurte ham om #100. Dvs. han sa om ølet at det hadde "falt mellom to stoler". Et nydelig øl, men vanskelig å plassere. Men noen black IPA/Cascadian dark ale/India black ale er det ikke.
 
Jeg fikk nettopp melding fra Haandbryggeriet at de er mest interessert i en Imperial-variant på 8-9% alkohol. Dette er nå også skrevet i trådens første melding.
 
Eduard skrev:
Jeg fikk nettopp melding fra Haandbryggeriet at de er mest interessert i en Imperial-variant på 8-9% alkohol. Dette er nå også skrevet i trådens første melding.
Hva med de andre parameterne? med tanke på IBU osv? Regner med disse også da blir satt til type "imperial IPA" ?
 
Det regner jeg nesten med. Når det blir så mye alkohol og sødme av både alkoholen og malt, så passer det uansett bra å balansere det ut med høyere IBU.
 
Vi garanterer ikke at vi brygger vinnerens øl, det kommer helt an på om det er mulig med vår gjær etc og naturligvis om det smaker topp. Men sjansen er stor.
hvilken gjær HAR haandbryggeriet?
 
Det er et godt spørsmål. Jeg har bedt Riis'en om å stikke innom tråden, så får vi forhåpentligvis vite mer snart. :)
 
Javelja - og så jeg som hadde tenkt å brygge denne til vaoren ein gong!  Får vel prøve å framskynde den planen, men jeg synes jo ærlig talt at det er noe knapp tid med 10 uker på en såvidt "tung" øl som en IIDA.  Noen sjanse for å skyve litt på den fristen??
 
Tilbake
Topp