15 gallons med muligheter - og fallgruber :-)

Hei

Er snart i mål med et 15 galln oppsett. Bryggekjeler fra MoreBeer, Marchpumpe, Terminator osv fra Bryggelv.
Har brygget to batcher i all enkelhet for å se hva som må justeres, forstås etc.
Har i den anledning en del spørsmål.

PUMPE:
Den står i varm sone - altså før platekjøler. Det er rett eller best - njet?

MESKETEMP:
Finner det vanskelig å få og holde korrekt mesketemp. Ikke isolert kar enda, men likevel skal da vel ikke temp falle så voldsomt? Har et par Dunjakker rundt. :) Eller være så ujevn i karet? Hvor lenge må jeg regne med å røre og resirkulere for å få jevn temp i et slikt kar?
En hardcore singel infusion brygger i England ville jo bare tilsette grist og vann samtidig og så la det ligge heelt i ro.
Prøvde å holde temp opp eved å la Induksjonsplate stå på under mesk. Det fører til veldig høy varme under og i midten med enda større variasjon i temp i hele mesken.
De termometerene som er montert på kjele virker å stå for langt oppe på karet.

RESIRK:
Prøvde med marchpumpa, funka litt ujevnt. Den trekker luft av og til og så slutter den å funke.
Må man strupe flowen litt i resirk fasen?
Hvor lenge må jeg vente å resirkulere med pumpe? Og bør det som går inn i mesken igjen renne over en plate eller noe for å hindre kanaler?

SKYLLING OG PREBOIL VOLUM:
Bruker BeerSmith. Og skyller med volum oppgitt der. Men etter skylling har jeg alt for lite vørter, men med desto høyere SG. Tilsetter vann. Dvs at jeg ikke har fått skylt ut tilstrekkelig. Hvordan får ut restsukker og få ned SG? Drite i vannmengde som programmet oppgir og skylle til jeg har forventet volum? (Evt. med kontroll av running gravity - for astringens osv)
Vil en Diptube hjelpe til med å tømme karet mer?

BOILOFF: Lurer også på om jeg har får heftig kok. Men det er faktisk så vanskelig å se ned i karet pga dampen at jeg ikke ser hvordan koket er. :)


EN VILL ERFARING: Siste mesk kokte i midten når jeg sjekke før skylling! Uvisst hvor lenge det har gjort det. Og temp i sden av karet viste 64 grader!?!?
Tenkte alt var ødelagt. Men neida. OG på 59, og nå er det High Kreuzen etter 12 timer. Og vørter smakte lovende.

Hjelp mottas med takk.
 
MESKETEMPERATUR OG SIRKULASJON

Eg brukar for min eigen del å sirkulera mesk kontinuerleg frå start til slutt og har meskekjelen ståande på ei plate som eg har PID som styrer temperaturen på.    Det gjev iallefall kontroll på mesketemperaturen.    I eit slikt opplegg kan du ikkje bruka induksjonsplate.      Andre har isolert kjelen (typisk med liggjeunderlag) og eg har hørt fleire sei at temperaturfall på ein times tid ikkje er avskrekkande.   

Når det gjeld pumpe så lagar ikkje pumpe noko luft sjølv og lufta kjem vel oftast i slangen frå tanken.  Det er alltid litt styr med å bli kvitt lufta frå i inn-slangen til pumpa men når den er borte så plar det gå greit.    Det skal jo ikkje så mykje luft til i systemet før den feilar.
 
Resirk

Jeg har også en March-pumpe og resirkulerer kontinuerlig under hele mesketiden. Jeg liker å ha et par-tre cm med vann/mesk over malten når jeg sirkulerer, da fordeler det seg jevnt over og temperaturen blir rimelig jevn i hele mesken. Bruker en auto-sparge fra Blichmann, men det fungerer like godt med en vanlig slange.

På pumpa kan du med fordel sette en kran i hver ende, på innsiden så er det for å få luftet ut bobler i slangen og på utsiden for å strupe flowen.

Skylling

Husk at du må legge inn dead space i Beersmith for å få riktige menger vann.
 
March-pumpen er vel så kraftig at den fint kan suge tomt under silbunden raskere enn vørteren kan renne ned gjennom mesken? Da vil den suge luft og kan fort vekk suge fast mesken også. Nå har jeg vesentlig mindre mesketank enn deg, og bruker en mye svakere pumpe, men liker å strupe selv den ned en god del så jeg akkurat får en god sirkulasjon på toppen av mesken. Denne sirkulasjonen gir deg bra kontroll og hjelper til med å unngå kanalisering. Mange anbefaler også å la mesken sette seg et kvarter etter mash-in før du setter i gang resirk.

Platekjøler/varmeveksler bør stå etter pumpen fordi den gir et ikke ubetydelig mottrykk.

Jeg legger på et par liter på skyllingen ifht det som BeerSmith sier, så jeg er mer sikker på å nå riktig volum. Blir det for mye, er det bare å stoppe skyllingen når du har fått nok i kokekjelen, eller når running grav. er lav nok. Preferanser. På dette stadiet kan mye justeres med mer vann i kokekjelen eller litt mer avkok. :)

Vær forresten forsiktig når du bruker plate under meskekjelen (som du har erfart). Jeg har min meskekjele på plate og bruker også en platekjøler som varmeveksler med HLT, det gir meg ganske effektiv oppvarming, men under resirk bruker jeg platen på svært lavt nivå for å kompensere for varmetap i silikonslanger og slikt. Det ville ikke vært nødvendig med en bedre isolert mesketank, og vesentlig større varmeveksler, tenker jeg.
 
Takk for gode svar.

Har isolert meskekjel.

Skal ikke bruke induksjon under meskekjel - det blir vel for mye krutt.  Eller kanskje på laveste styrke?
Lar den stå på gass?


Skal bruke Marchpumpe - men strupe flow.

Skal justere for litt mer svinn og deadspace. Og - tenker jeg skal gjøre som på bryggeriene jeg besøkte i England. Skylle tli jeg har ønsker running gravity.


Fin fint.
Kom gjerne med flere tips. Nyttig dette :)
 
Steffan skrev:
March-pumpen er vel så kraftig at den fint kan suge tomt under silbunden raskere enn vørteren kan renne ned gjennom mesken? Da vil den suge luft og kan fort vekk suge fast mesken også.

Eg trur ikkje noko på at pumpa kan suga tomt under silbotnen ved normal mesking.  Om dette skulle skje må mesken vera relativt tørr og det må ha oppstått kanalar der lufta kan nå fram til under silbotnen.  Når pumpa pumpar frå under silbotnen vil den i ein normal mesk kun greia å gjera dette så lenge væska under silbotnen kan erstattast av ny væske ovanfrå og i sirkuleringssamanheng vil den også pumpa tilbake over mesken. 

Luftlekkasje kan oppstå om det er utett mellom nokon av overgangane mellom slange og slangekobling eller nokon av eventuelle hurtigkoblingar. 
 
Hvis man bruker "sjåglas" i meskegryta, slik man f.eks. har i BoilerMakeren, kan man fort trekke luft med en March-pumpe om man ikke struper nok. Egenerfaring...
 
Har ingen lekasjer - som jeg kan se. Så det tror jeg ikke er grunnen til luftsug.

Har "sjåglas" - så det så.

Og luft sugdes der iallfall.

Prøver igjen - med struping :)
 
Da prøvde jeg igjen.

Isolerte meskekjel

Brukte 2 grader varmere vann enn Beersmith sa til innmesk.

Resirk med strupet flow

Brukte induksjonsplata forsiktig under.

Økte vannmengde med noen liter - økte deadspace i oppsett.

Tok meg bedre tid i skylling.

Da var utbytte, vørtermengde og OG mer ifølge plan gitt. Ikke helt hjemme - men dette kan jeg leve med.

Men synes fortsatt temp faller litt mye og raskt uten plate under. Det er riktignok ikke mer enn 12 grader i kjelleren på dette tidspunktet....? Det har vel effekt.

Så blir det spennende å se om det begynner å skumme i vørter i morra.
Ahh - da kan jeg plutselig ha 120 liter øl på gang :) Blir 50 års fest av sånt.

Takk for råd. Keep 'em coming
 
Tilbake
Topp