2 kjappe avklaringer om meskehastighet og tilsetting av humle

ADale

Norbrygg-medlem
1. Under mesking, pleier dere å følge bruksanvisningen der det står å ha et 2-3 mm lag med væske på toppen av rista? Eller kjører dere full pumpehastighet eller litt under? Forhandleren min kjører full hastighet og lar det flomme over i overtake-inlet. Jeg har lagt meg på en mellomting. Tror kanskje at vi får bedre utbytte med litt hastighet enn hvis vi følger bruksanvisningen og bare lar det strømme sakte gjennom? På en annen side vet jo GF hva de driver med, så litt rart at folk gjør så mye forskjellig i dette steget.

2. Tar dere hensyn til desinfiseringstiden når dere tilsetter humle? Så f.eks hvis koketider 90 minutter, tilsetter dere først humle i henhold til det og så resirkulerer gjennom kjøleren? Problemet er når humlen skal tilsettes etter 90 minutter eller 5 min før slutt. For da blir jo humlen i lenger enn den den skulle...Så jeg pleier derfor ofte å tilsette denne humlen under resirkulering gjennom kjøleren.
 
Jeg har fulgt bruksanvisningen til GF under meskeprosessen, men ikke begrenset meg til 2-3 med mer over rista. Jeg har satt grensen ved omtrent 2 cm (eller toppen av de "håndtakene" man bruker for å løfte rista). Det har verfall fungert fint så langt mht. utbytte, og for meg blir det da litt "if it ain't broken, don't fix it".

Når det gjelder desinfiseringstiden har jeg hatt litt de samme tankene som deg. Humlen som skal tilsettes før koketidens slutt (for eks. på 10 min), får for lang kontakttid hvis man i tillegg skal desinfisere i 5 minutter. Jeg har derfor forsøkt å desinfisere før siste tilsetning. Når det er sagt, så bruker GF av og til (og særlig når det er mye humlegrums i bunnen) uforholdsmessig lang tid på overføringen til gjæringskaret hos meg. Noen ganger over 1 time, og humlen får da uansett alt for lang kontakttid på for høy temeratur i vørteren. Ikke så lyst til å bruke humleposer, men spørs om jeg må forsøke det neste gang og se om overføringstiden kan gå ned. Alternativet er å kjøle vørteren til under 75 grader før jeg starter overføringen for å hindre at det blir frigjort for mye syre fra humlen.
 
Ja, humleposer er nok tingen. Skal prøve å huske det neste gang, Skal også begynne med å ha væskenivå "ved håndtakene".

En annen ting: Ofte har jeg ikke desinfisert flaskene mine ved fylling. Så det ligger da ofte Star San skum igjen i alle flaskene. Er det noen spesiell grunn til at folk likevel velger å lufttørke flaskene sine på en flaskestativ?
 
Tilbake
Topp