2 ølsett eller 1 sett + brewenhancer?

Skal sette et ekstraktsett om et par dager for moro skyld;) Har valget mellom å bruke 2stk kanner på 1.8kg hver eller 1 kanne og 1kg brewenhancer. Settet er fra brewmart, danish style pils. Noen som har noen formening om hva som gir det beste resultatet?
 
Tidleg i mi bryggekarriære fekk eg smake dette settet av ein kar i regionen. Det var 2 boksar tilsett i 27 liter vatn. Trur det var gjæra med den gjære som fulgde med. Etter tilbakemeldingane om kor dårleg ekstraktbrygging var kontra all-grain, vart eg positivt overraska av smaken. Etter det eg kan huske, så smakte det ikkje så reint som eit lagerøl skal gjere, ergo var det sikkert ei alegjær som fulgde med settet. Men eg vil presisere at dette var etter at eg hadde brygga i knapt 1 år og aldri hadde prøvd meg på lagerbrygging.
 
2 bokser gir dobbelt opp av alt, inkludert eventuell spesialmalt og humle. Dermed får du et annet resultat enn med Brew Enhancer. Jeg vil anbefale å bruke 1 boks og Brew Enhancer. Det er hva jeg gjorde i mitt andre forsøk på brygging, og resultatet ble helt greit. Stopp gjerne på 19-20 liter for et litt fyldigere og sterkere øl.

-Deluze
 
Uansett hva spørsmålet er her ville jeg lagt noen kroner i skikkelig gjær. Hjelper lite å brygge to øl hvis man ikke tar noen minimale grep selv, for å få et godt øl. Ei heller tror jeg "brewenhancer" er et verdig substitutt opp mot en god gjær og ha noenlunde kontroll på denne.
 
Tilbake
Topp