2 spørsmål fra en nybegynner (Coopers kit)

IM

 
Hei alle bryggere.

Helt ny her inne og helt ny i "ølbryggefaget". Kjøpte meg et Coopers DIY ekstrakt kit og satte dette forrige søndag. Det er en Coopers Lager som følger med dette. OG var 1.036. I instruksjonene står det at man skal ta en måling etter 6 dager. Tok derfor en i går og hadde 1.014. Ny måling i kveld som viste 1.012. Så den er ikke ferdig gjæret, men det nærmer seg. Har 2 spørsmål, som jeg håper dere kan hjelpe med.

1. Det ligger en god hvit kake i bunnen av gjæringsdunken, og dette skjønner jeg at er normalt. Men det ligger i tillegg en del gjær inne i tappekranen på dunken. Er litt bekymret for dette ifht når jeg skal tappe på flasker om noen dager. At denne "guffen" skal påvirke ølen på vei fra dunk til flaske, og enda verre at den blir med ned i flaskene. Er dette noe å bekymre seg over? (Se vedlagt bilde)

Har tappet av litt for målinger i går og i dag. Håpet at gjæren skulle bli med ut, men den gjorde ikke det.

2. Coopers sier at man skal tappe ølen på flasker med en gang man får lik FG måling to dager på rad. Normalt etter 6-8 dager. Jeg har også fått et generelt inntrykk av at ølen ikke har godt av å sitte på en gjærkake etter at gjæringen er over og sukkeret er spist. Derfor så fort som mulig over på flaske.

Men etter å ha lest litt på forskjellige utenlandske forum, så virker det som det er mange som anbefaler å la ølen stå på dunken i 14 dager omtrent uansett. At man skal nærmest ignorere Coopers sin anbefaling. De sier at gjæren vil "rydde opp" en del gruff etter seg i ølen ved å få noen dager ekstra på dunken. Det virker mest naturlig å gjøre som det står i bruksanvisningen, men blir litt usikker. Hva tror og mener dere om dette? Skal jeg tappe på flaske med en gang jeg får to like målinger, eller skal jeg la den stå noen dager ekstra etter dette?

Håper på noen gode innspill :)

IM
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    977,7 KB · Sett: 1.262
Velkommen og gratulerer med fantastisk hobby!

1. Jeg begynte selv med coopers for noen få år siden, men brygger nå allgrain!
Har selv denne kranen på den ene dunken min, og har opplevd det samme selv! Det er ingenting å bry seg om, noe gjær vil du alltid få med i flaskene uansett og litt skal det være for at du senere skal få kullsyre!

2. Når man brygger en Lager bør den ikke stå i romtemperatur, men på ca 10 grader. For høy temperatur gjør at gjæren produserer fusel og gir dårlig smak!
En Lager bør få stå i minst 3 uker for å "rydde" opp etter seg som de sier!  ;) Og en Ale bør stå i minst 2 uker! Jeg lar Lager alltid stå i 4 uker ca 10 grader og Ale i 3 uker + - 20 grader. Da er jeg helt sikker på at alt er som det skal være!

Det viktigste når du brygger en Lager er gjæren, gjæringstemperaturen og lufting av vørteren før gjæren tilsettes!  Og TÅLMODIGHET!!!  :)

Lykke til med bryggingen!  :biersmile:  :brygging:
 
Takker for gode svar og innspill, BTTjelta. Har sett på den boken, og tenkte jeg skulle kjøpe meg den.

1.)
Ok, fint. Da bekymrer jeg meg ikke mer ifht dette.

2.)
Hmmm. Her er det rom for stor forvirring for en nybegynner :attevar:.

I Coopers settet og instruksjonene så står det at man skal holde seg mellom 21 og 27 grader. Min var ca 25 da jeg satt den og har siden ligget mellom 22 og 24 grader. Er 23 grader nå. Har fulgt med temperaturen og synes jeg har vært riktig så flink...hehe. Har stått slik i snart 8 døgn nå.

Videre i instruksjonen står det altså at man skal måle første gang etter 6 dager, og så tappe på flaske med en gang man har 2 like målinger, to dager på rad.

Jeg søkte litt rundt for noen dager siden, og såvidt jeg har forstått så er det en ale-gjær som følger med dette settet. Selv om settet heter Lager og det står Lager på boksen med maltekstrakt.

Jeg sendte en mail til customerservices hos Coopers for noen dager siden om akkurat dette. Svaret var ordrett som følger: "Just follow the instructions and bottle when FG is achieved, which is usually day six or so. "

Jeg har også sett noen videoer med Craig på Craigtube, der han driver og lager disse settene. Han også gjør det slik Coopers sier, og flasker med en gang FG er stabil over 2 dager.

Forrvirrende? Ja  :).
 
Du har nok helt rett at det er en Ale gjær de bruker på det settet der ja! Bare følg instruksjonene denne gangen, så kan du heller bytte ut gjæren neste gang og gjøre som jeg beskrev!  ;)
Du vil ikke få en "ekte" lager nå siden det blir brukt en Ale gjær, men øl blir det!

Det er litt enklere å brygge en Ale når det er første gangen, siden da kan en "gjemme" litt av feilene bak feks humle eller andre tilsetninger  ;)

Når en brygger en Lager er det ikke mye å gjemme seg bak... Jeg har brygget i 3 år nå, og min første "skikkelige" Lager brygget jeg for ca 2 måneder siden  ;)

Jeg anbefaler deg å bytte ut gjæren på disse settene med feks Bryggselv sin gjær, så kan du få veldig bra øl ut av disse settene!  :)
 
Ok  :). Da kjører jeg løpet ut nå, og noterer bak øret dine råd rundt gjær. Vi får satse på at det uansett blir drikkbart i varmen, selv om det er en bastard som ligger der og ulmer  ;D.

Tok en ny måling i kveld og var samme som i går. Så to dager på 1.012 nå. Tar en kontrollmåling i morgen, og står den fortsatt stille på 1.012 så ryker den på flaske. Luktet en del gjær for et par dager siden. Nå lukter det faktisk brukbart.

Eneste er at jeg hadde håpet FG skulle blitt enda litt lavere. Nå holder den bare (1036-1012)/7.46= 3,22%. Etter karbonisering skulle jeg vel da havne på rundt 3,7% abv.

Litt i det tammeste laget, er det ikke? Hadde håpet å få en øl på rundt vanlig butikkølstyrke, og ihvertfall over 4%.
 
Litt i tammeste laget ja, men det blir nok drikkbart uansett! Det viktigste er at det smaker  ;) OG skulle vel ha vært rundt 1042-45 normalt sett her. Kan også anbefale deg til å lage sukkerlake for karbonisering!
 
Coopers lager var min første brygg, og jeg gjorde det akkurat slik du beskriver. Temperatur osv. Jeg lot den stå 14 dager for å være helt sikker. :) Men jeg stusset litt på OGen din? 1.036 var vel litt lavt? Er du sikker på den avlesingen? Tilsatte du sukker eller noe annet til settet? Synes å huske at jeg havnet rundt 4,7% på min øl. V
Ellers var jeg storfornøyd med smaken av settet, og kompiser bar også imponerte over brygget. Litt fruktig kanskje, men jeg hadde jo tross alt laget den selv! Sett i ettertid, nå som jeg brygger ekstrakt og all-grain, så må jeg nok innrømme at smaken kanskje ikke var SÅ fortreffelig som jeg trodde da. :p Litt lavere gjæringstemperatur, og gjerne en annen gjær kan være lurt ja.
Når du har fått gjort deg ferdig med dette settet, så ikke nøl med å ta det lille ekstra steget til ekstrakt-brygging! Det er veldig kort vei dit, og følelsen blir bare bedre og bedre! :)
Og husk: den aller, aller største utfordringen (spør du meg) er å være tålmodig.... Den siste flaska smaker alltid best, fordi den har fått modnet seg lengst...
 
Du må ikke legge bryggehobbyen på hylla etter du har smakt på ølet. Lagde det samme kitet som deg
rundt juletider, det smakte sinnsykt dårlig (som gammel gjær lrno). Det positive er at du kan bruke utstyret
Du fikk i settet til å brygge ett skikkelig kit. Ta en kikk på ekstraktene til bryggselv, hørt at de skal være veldig bra.
Selv hoppa jeg rett på allgrain, har ikke angret ett sekund.
 
Overveldende bra respons her karer. Setter stor pris på det. I tillegg kommer svarene sent på kvelden og natten. Skulle nesten tro at dere sitter oppe om natten og og drikker øl ;D

BTTjelta: Tror jeg satser på de karboneringsdropsene til Coopers som fulgte med settet denne gangen. Siden jeg har vært så tro mot settet hele veien. Så får vi se hvor ferden bærer på neste runde. Takk for tips dog.

Bjornendre/BTTjelta:
Vedrørende OG. Jeg vet at jeg gjorde en liten feil da jeg målte OG, men vet ikke hvor viktig dette egentlig er (?). Det står at man skal fylle hydrometeret omtrent halvfullt, og så helle ut disse første dråpene. Før man så fyller det igjen og tar målingen. Jeg glemte imidlertid å helle ut disse første dråpene og målte på det første som kom i hydrometeret.

Jeg tok også og sjekket hydrometeret mitt i vann i dag tidlig. Skal ikke den vise 1.000 da? Har vanntemperatur noe å si? Vannet var ikke iskaldt, men heller ikke varmt. På gefühlen så vil jeg vil si at det kanskje var 20 grader eller så. Målingen i vann viste 0.998. Så den viser 0.002 feil. Min OG måling på 1.036 skulle derfor kanskje ha vært 1.038 med tanke på dette. Men da igjen så er min FG måling på 1.012 egentlig 1.014. Differansen blir jo den samme, så resultatet ifht abv blir det samme.

Jeg er temmelig sikker på at jeg gjorde riktig avlesning (bortsett fra det at jeg ikke kastet første dråpene). Spiller det særlig rolle? Jeg tilsatte ikke noe annet enn Brew Enhancher 1 fra Coopers, som fulgte med. Boksen med maltekstrakt, brew enhancer'en, vann og gjær er alt som er puttet oppi der.

Jeg tittet kjapt gjennom instruksjonene og den dvd'en som fulgte med settet igjen. Der sier Coopers følgende:
"The recipe in this kit should start with an Original Gravity (OG) around the 1034 to 1038 mark, and finish with a Final Gravity (FG) of around 1012 to 1016"

Sett på basis av dette er jo mine målinger akkurat der man kan forvente. Hvis man tenker seg at man er heldig/flink og klarer ytterpunktene i det Coopers sier man kan forvente, så har man (1038-1012)/7.46=3,5% pluss karbonering....så oppunder, men ikke over 4% som maks resultat. Klør meg litt i hodet her. Hvordan pokker fikk du 4,7% Bjornendre, ved å gjøre det akkurat slik som jeg har gjort??  :)

Stian: Skal prøve å holde motet oppe, men blir det grevlingpiss dette, så kan det bli en liten knekk for selvtilliten. Har kapret vaskerommet til madammen, så håper at det smaker litt bedre enn det du fikk. Forhåpentligvis blir det noenlunde drikkbare halvlitere ut av det, som kan brukes som smøring og smisk for å få lov til å beholde vaskerommet en stund til  :).
 
Fikk en liten knekk selv etter det settet. Men etter å ha delt ut den første batchen allgrain, en single hop simcoe ipa, og fikk høre at det var en av de beste IPA'ene de hadde smakt, så steig motet betraktelig. Synst førvrig at ølen ble helt fantastisk selv også  :)
 
Synd å si det, men jeg fikk også en knekk av dette settet. Tror årsaken først og fremst var manglende temperaturkontroll, gjæret ALT for varmt. Ala badegulv m/ varmekabler + vinduskarm i solsteiken for karbonering. Bare for å toppe det liksom.

Det er sikkert mulig å få et godt øl av settet, men det forutsetter at temperaturen holdes sånn nogenlunde under kontroll. Det gjelder forresten alle typer brygg/gjær.
Husker/vet ikke hvilken gjær som følger med her, men ville satt en knapp på helst 18 (maks 20) grader i omgivelsestemperatur. De fleste overgjær burde funke i det området, uten å gi for mye aroma av banan og estere.
Husk at tempen i ølet stiger noen grader over omgivelsestemp under stormgjæring. Hvis rommet holder 23 grader kan ølet holde 27. Og det er kanskje litt i overkant for de fleste sorter.

Mitt brygg smakte vel omtrent som fotsvette av grevling blandet med banos. Hele batchen endte i sluket, mitt neste ble allgrain.

Uansett: krysser fingrer på denne. Smaker det ræv kan du prøve å sette spannet litt kjøligere neste gang, eller rigge til en "swamp cooler". Du finner mange oppfinnsomme lowtech-metoder, både på nettet og her på forumet. 
 
Jaja. Nå er løpet kjørt så langt, at nå er det bare å stå det inn  :).

Jeg har ikke gjæret det SÅ varmt (ihvertfall ifht hva som står i instruksene, 21-27 grader). Det har ligget på 23-24 grader hele veien (muligens 25 første dagen eller så). Så får jeg heller tenke litt mer over dette med temperatur på neste runde. Er forøvrig litt rart dersom Coopers oppgir feil temperatur i sin bruksanvisning. Skulle jo tro at det var i deres beste interesse å gi en anbefaling til førstegangsbryggeren, som gir best mulig resultat utfra de forutsetninger som ligger i et slikt kit. (Fornøyd = kjøper mer fra de. Misfornøyd =  kjøper ikke mer fra de.)

Tror jammen jeg får kjøpe meg en six-pack, så jeg har noe å svelge det ned med, i tilfelle det skulle smake en blanding av fotsvette av grevling og banos...hehe. God smaksbeskrivelse  btw :).

Hadde 1.012 på søndag (dag 7). 1.012 på mandag (dag-8), og trodde jeg var klar for flasking. Kontrollmåling i går (dag 9) og hadde da 1.011. Så tydeligvis ikke helt ferdig. Men snart. Det lukter faktisk ganske bra av den nå, synes jeg. Det lukter dødt butikkøl.

Jeg skal uansett komme med en liten smakstest og konklusjon her når jeg får testet den første slurken om noen uker. Blir spennende.
 
Hei I M

Jeg begynte også med ekstrakt brygging nå i januar.    Satte også den første batchen altfor varm og hadde denne eple smaken mange snakker om. Men etter noen uker i kjelleren på flaske så ble det nå drekki opp.
Kjøpte meg så ett lite kjøleskap på elkjøp og en stc-1000 temperaturkontroll på e-bay til 20$.  og alt ble bedre.
Har også byttet ut brew enhancer med 1 kilo spraymalt +250-500 g dextrose (tester litt med forskjellig mengde)  Og nå begynner det og ligne noe.
Har lagd 3 stk sett med Thomas Coopers Pilsener, 1 kg muntons spraymalt light og 250-500 gram dextrose.  14-18 dager i gjæringsdunken. (12-15 grader c)
Syntes og tilsette koka sukkerlake gir bedre/ mer kullsyre (8 gram sukker pr liter øl) en doseringa til Coopers sine drops.  Men sitter faktisk og drekker en slik Coopers flaske nå som eg hadde 3 stk drops oppi, og det var mere min smak.

Ikke gi opp på første forsøk.    Øllen jeg har drekki de siste ukene er ganske ålreite..  SKÅL  :namnam:
 
Høres ut som du har kommet skikkelig i siget, John Vegard :).

Jeg har et gammelt kjøleskap i kjelleren som ikke er i bruk. Det er dog lite, så ikke sikker på om gjæringsdunken får plass. Heller ikke sikker på om det funker. Skal sjekke dette. Men hvordan funker en slik stc-1000 ifht et kjøleskap? Hva/hvordan kobler man det og hvordan funker det? Enlighten me :).

Har du brukt den gjæren som følger med på de 3 Coopers pilsner settene du har satt. Hva med humling? Disse er vel ferdig humlet.  Har du gjort noe ekstra der ifht. humle?

Lite generelt spørsmål til folk. Hvor går forresten grensene mellom ekstrakt brygging og kit-brygging, som vel er betegnelsen på det jeg driver med nå, slik jeg forstår? Disse settene er jo ferdig humlet og man skal vel ikke koke de, som jeg har skjønt. (Ødelegger humlingen?). Er det ekstraktbrygging først når man bruker uhumlet maltekstrakt og tilsetter humle selv?

PS! Jeg har spurt dere om abv over her. Mailet customer services hos Coopers og svaret deres er at det Lager kit'et og BE1 som følger med DIY, gir et mid-strength beer in the range 3.2-3.7%. Så da er jeg ihvertfall ikke ute og sykler der.
 
Vi testet APA-settet til bryggselv og det kan anbefales. Pimpet det med litt malt og humle og fikk ett veldig bra "grill-øl". St Peters IPA brygget vi også en den med tilsvarende pimping og tørrhumling ble over all forventning...

Blir nok fortsatt noen runder ekstraktbrygging før vi blir som "de store gutta" og går all-in på allgrain.. Om ett par uker skal vi teste Plainy the elder etter tips herfra.. Ligger å venter på posten... Det blir spennende...
 
Hei og gratulerer med fin hobby! Jeg har brygget noen tusen liter Coopers sett i studietida, men det er lenge siden nå. Kvaliteten var så som så, spesielt siden vi aldri hadde hørt om temperaturkontroll på gjæringen og derfor gjæret ølet på varmekablene på badet. Har ikke lest hele tråden, men om du er ute etter god informasjon for nybegynnere anbefaler jeg å ta en kikk her:

http://www.howtobrew.com/
 
Jeg fikk 4,7% fordi jeg tilsatte ekstra sukker. Fikk ikke med meg at vi hadde gjort det forskjellig der. :) siden du er innenfor de avgrensingene som coopers sier, så har du nok gjort det riktig. :) når det gjelder temperatur, så er vel gjæren og temperaturskalaen coopers oppgir den som er mest kritikkverdig med settet. Ikke gi opp ennå, la det stå til, og la flaskene stå, så skal du se at de blir bedre og bedre for hver dag som går!
 
Hei.
Håper spørsmålet mitt er rett adressert i denne tråden.

Kjøpte Coopers Kit på onsdag og gikk fryktløs til verks i går. Fulgt anvisningene, og brygger den lageren som følger med. Som referert til over her, sier Coopers et sted mellom 21-27 grader. Jeg har plassert dunken i kjellerboden som holder en 15-16 grader, og ser at termometeret på dunken viser ca. 20. Det bør gå bra det? Evt. andre ting jeg bør tenke på fra dere som har gjort dette mer enn en gang?

Kjenner forresten at dette kan bli en treveli' hobby  :)
 
En temperatur på rundt 20 grader (i dunker, ikke romtemp) er helt ok. Vær som sagt obs på at det er temperatur i dunken som er viktig, uke romtemp. La dunken stå i 14 dager og prøv å forstyrre den minst mulig. Dette er kanskje det vanskeligste når det gjelder første forsøk... Man vil jo gjerne se hva som skjer, hver eneste dag, aller helst flere ganger om dagen... :)
Ellers er gode tips: renhold!! ALT som er i nærheten av øla di fra nå av SKAL være sterilt. :)
 
Tilbake
Topp