2 ulike gjæringskar samme batch

Jeg brygget 50 liter am paleale med WLP001 OG 1.056 estimer FG 1.010.
Brygget 03.01.15.

Nå sjekket jeg begge gjæringskarene. I det ene var det fremdeles mye gjær på toppen, på det andre ingenting.
Begge gjæringskarene hadde øl med SG beregnet 1.016. Da er spørsmålet: tappe nå eller vente? Smakte på ølet og begge var veldig gode så det er ingen infeksjon men ser ut til at det ene

Hvordan gjør jeg karboneringen? Kan kanskje risikere at det gjærer litt mer ned men jeg beregnet SG 10.01 da var den også 1.016. Alt tilsier vel tappe nå og karbonere på vanlig måte?
 
Mål FG. Dersom den er uendret over et par dager er det bare å flaske i vei.

Karbonering gjør du ved å koke sukkerlake (ca 6g sukker pr liter øl) og ha den i omstikkingskaret du skal flaske fra. Ikke kjøl den helt ned og hell den i litt etter litt slik at den blir godt blandet ut.
 
Vet ikke hvor mye erfaring du har, men kjører på med litt generelt her:
Ikke tapp før du har tatt to SGmålinger med lik verdi med en dags mellomrom.
Kjør vanlig karbonering, hvis SG har vært stabil i flere dager kan den trygt kalles FG, og det er klart for tapping. La det gjerne stå i 14 dager uansett, det du trekker fra på tiden i gjæringsbøtten kan du være nødt til å legge til på tiden den trenger i flaska for at smakene skal sette seg.
Husk at beregnet FG er bare et beregnet tall ut i fra gjennomsnittlig attenuasjon, og faktisk FG kan være noe annet. FG kan påvirkes av mesketemperatur, pitchrate, gjæringstemperatur og gjæras viabilitet og vitalitet. Underpitching og dårlig viabilitet og/eller vitalitet er ofte grunnen til uforventet høy FG.
 
Tilbake
Topp