200-250 ppm kalsiumklorid?

Trenger litt hjelp til regning igjen, jeg ...  :help:

Bryggevannet skal i flg oppskriften tilsettes 200-250 ppm kalsiumklorid.
Det vil i flg Beersmith gå med ca 22 liter meskevann og 11 liter skyllevann til bryggingen.

Spørsmålet er:

1) Hvor mange gram/ml CaCl2 skal jeg tilsette?

2) Skal det tilsettes alt bryggevannet, eller kun til meskevannet?
 
Dette blir litt synsing, jeg brygger på Speidel og bruker BeerTools. Men i Beertools er det mulig å beregne hvor mye Ca, Mg, Na, SO4 og Cl du skal tilsette. Jeg velger meg ønsket vann (byer eller noe jeg har laget selv). Setter inn antall liter av Skiensvann og velger de tilsetninger jeg vil ha. Jeg legger til gram for gram av gips eller kalsiumklorid osv og "bygger" opp vannet det matcher til det vannet jeg har valgt. Jeg leser av antall gram tilsetninger, Residual Alkalinity og pH.
Jeg tror det er meskevannet du skal ha tilsetningene i. Og med sluttvolum av vørten. Du kan behandle skyllevannet, men det er ikke så vanlig. Bare ikke skyll for mye, slutt på 1020 for å være sikker. Skyller du for mye blir hP for høy etterhvert og du trekker ut for mye tanniner og usmaker.
Jeg regner med det er en tilsvarende funksjon i Beersmith. Du får bite i det sure eplet og gå den tunge, umandige vegen og lese bruksanvisningen.

janh
 
Takk for forsøk.

Joda, funksjonen finnes i Beersmith, men det var nettopp dette jeg hadde håpet å slippe.

Glemte å opplyse om at vannet her inneholder 16.8 ppm Ca og 5.5 ppm Cl.

Ingen som kan gi meg et eksakt svar?
 
Jeg tror ærlig talt opplysningene fra Kjetil Jikiun var litt upresise her. Det jeg tror de gjør, er å tilsette kalsiumklorid til de har 200-250 ppm kalsium i vannet.
 
Nettopp!

Det vil altså si at jeg i flg Beersmith må tilsette et sted mellom 20 og 30 gram kalsiumklorid til 35 liter bryggervann?!?

Synes det høres urimelig mye ut ... da blir klorinnholdet over 400 ppm!?
:eek:

Kan dette virkelig være riktig?

Jeg vil snarere anta at de bruker flere tilsetningsstoffer enn kalsiumklorid for å få hevet kalsiuminnholdet til 200-250 ppm, så som gips og kritt?
 
Jeg er enig i at det høres mye ut, men tror det går greit. Personlig ville jeg nok heller ha brukt kalsiumsulfat, siden det fremhever humlen, eller siden det er snakk om Nøgne Ø #100, en blanding av de to, kanskje i forhold 1:2 klorid/sulfat. Jeg ville tilsatt det til alt vannet, både til mesking og skylling.
 
Så en liten tilleggsopplysning: Nøgne Ø-brygger Frank Werme bekrefter at det brukes både kalsiumklorid og -sulfat i bryggingen av #100. Jeg ville gåt for forholdet 1:2, som beskrevet over.
 
Tilbake
Topp