25 liters kjele til 299

Vet ikke om dette er interessant for flere, men Jernia selger nå en hyttekjele i rustfritt stål på 25 liter til kr 299.
 
Jeg var inne på sidene til Jernia å såg men jeg kan ikke finne akkurat den kjelen. Men jeg er allikevel sikker på at det er den samme som Coop-Obs selger. Det er en tynnbunnet gryte som egner seg best på gasskomfyr/hyttekomfyr og jeg kan legge til at krana (Hvis det er kran på den) er elendig.
 
Jeg kjøpte en uansett, fordi jeg ikke hadde noen kjele på mer enn 10 liter. Krana ser som du sier ikke så bra ut, men jeg skal nok finne en løsning på det :)
 
Det er muligens en kjele av merket Futura? Jeg har en slik, med en vippekran som lekker. Problemet er at denne krana har en helt sær dimensjon på gjengene, ingenting passer. Det ligner veldig på ½" gjenger, men ½" blir litt for stor fordi toppen av gjengene stikker litt for langt ut. Løsningen er å kjøpe en ½" kran fra Clas Olsson og file toppen av gjengene på denne helt til krana passer. Kjelen min har nå en helt tett kran, med trinnløs justering av flow, vippekraner er enten helt åpen eller helt lukket.

Ett problem er, når man som jeg, brygger 18-20 liters batcher. Da bør man starte med 23-24 liter vørter, som blir litt for mye. Jeg tar av en 4-5 liter og koker separat, så slår jeg disse sammen mot slutten av koketiden når de har dampet fra seg noen liter.
 
Jeg var på jernia ved city syd i trondheim og der har  de den kjelen. Jeg kjøpte den i høst, men det var på rema (det var samme eske og ustillingsmodellen var lik.). På undersiden står det stain steel 18/10 Home Chef Designed in Italy. Jeg har brukt den 4-5 ganger på 2 kw induksjon. Funker bra, men volumet er som nevnt litt lite for 20 liter batcher og krana er dårlig...
 
Tilbake
Topp