25L ølsett fra Bryggselv og Speidel 50 L med kort maltrør

Heisann!

Vi er fortsatt relativt ferske i gamet, men begynner etterhvert å få litt mer erfaring med feilkilder. Vi er tre stykker som brygger sammen på en SB 50L, vi har hittil bare brukt det korte maltrøret.

Hittil har vi holdt oss til ferdige ølsett fra Bryggselv siden vi ikke har vært komfortable med å sette sammen ingrediensene selv. Uansett, til saken.

Siste settet vi brygget var en ABC Oregon Stout. Denne leveres med totalt 7,22 KG malt (etter oppskriften, vi har ikke kontrollveid)

Da er det såpass fullt i maltrøret at vi øverste filteret blir presset nedover i malten. Når vi da starter i gang meskingen så tar det veldig lang tid før det "renner" over kanten. På sidene av maltrøret kan det virke som om pumpen skyver vann opp langs sidene og ikke inn i røret. Maltrøret er sentrert så vi kan ikke skjønne at vi skal ha feilmontert.

Kan det være at maltrøret er så tettpakket at det nesten ikke blir gjennomstrømning? Under skylling renner det nesten ikke vann igjennom uten at vi må røre litt i bunnen.

Setter stor pris på tilbakemelding!

-C
 
Er vel en maks mengde på ca 6-6.5 kg.
Alt over bør dobbelmeskes.
Dette er bakdelen med speidel, må dobbelmeske sterke øl. Evt kompensere med spraymalt
 
Hei Willy, takk for innspillet.

Dobbeltmesking har ikke blitt vurdert, men det skal jeg sjekke opp i.

Måtte sjekke tallene mine, men vi fikk en OG på 1.062. Måtte dog koke en evighet, men fikk vel ca 19L i bøtta. Oppskriften sier 1.065-1.069 så det er ikke så langt unna på OG, men på volumsiden så er det jo en større differanse.

Har du kort maltrør til din SB?

- C
 
Har speidel 20. Kort maltrør til 50 tar det samme som maltrøret til 20.
Når du er rundt maksmengde malt, lønner det seg å stoppe speidelen noen ganger og røre i malten. Da får du et bedre utbytte.
 
Sist redigert:
Hei.

Som tidligere nevnt så er 7,22 kg i overkant. Det du kan prøve neste gang er å snu øverste filter slik at "tuppen" vender nedover. Det vil gi deg litt mer plass, men ikke så veldig mye. Jeg ville også ha stoppet underveis og rørt i malten.

peram
 
Nå er eg ikke helt sikker, mener det var en tråd om å snu filteret. Mener konklusjonen var at da går filteret over kanten. Slik at mesken/korn går i pumpen.
 
Nå er eg ikke helt sikker, mener det var en tråd om å snu filteret. Mener konklusjonen var at da går filteret over kanten. Slik at mesken/korn går i pumpen.

Trikset er å leggja f.eks. ein kort rørbit på stanga over filteret slik at den heldt filteret nede - f.eks. 1 cm lang. Eller brukar ein nokre skiver så kan ein tilpassa det.
 
Når det er snakk om såpass lite malt mer enn det som er anbefalt, er det enklest å meske en stund med la oss si knappe 6 kilo, og så stoppe etter en halvtime ca, og ta ut mesk og ha i ny malt, og mesk videre. Den malten du tok ut, har du tilbake før du begynner å skylle
 
Når det er snakk om såpass lite malt mer enn det som er anbefalt, er det enklest å meske en stund med la oss si knappe 6 kilo, og så stoppe etter en halvtime ca, og ta ut mesk og ha i ny malt, og mesk videre. Den malten du tok ut, har du tilbake før du begynner å skylle
Dette er min erfaring også. 6 kg er Max i en BM20, har du mer malt blir det bare tull. Alternativet er Dobbelmesking, og skal du f. eks opp i 9 kilo malt, er det lurt å kjøre de første 3 kiloene i et kort maltrør, for så å ta de siste 6 kiloene i standard maltrør. Dobbelmesking er grovt undervurdert - litt ekstra arbeid, men for et øl det blir!!
 
Dette er min erfaring også. 6 kg er Max i en BM20, har du mer malt blir det bare tull. Alternativet er Dobbelmesking, og skal du f. eks opp i 9 kilo malt, er det lurt å kjøre de første 3 kiloene i et kort maltrør, for så å ta de siste 6 kiloene i standard maltrør. Dobbelmesking er grovt undervurdert - litt ekstra arbeid, men for et øl det blir!!

Sikkert et dumt spørsmål fra meg, men aldri prøvd dobbelmesing før :) Hvorfor lønner det seg å ta de første 3 kiloene i et kort maltrør kontra å dele opp 50/50 i det store?
 
Sikkert et dumt spørsmål fra meg, men aldri prøvd dobbelmesing før :) Hvorfor lønner det seg å ta de første 3 kiloene i et kort maltrør kontra å dele opp 50/50 i det store?
Ikke dumt spørsmål - særlig med min erfaring som bakgrunn! Det er fordi det er lettere å løfte ut ett maltrør og fortsette med et nytt, fremfor å måtte tømme maltrøret, vaske og så sette i gang igjen. Du har bedre tid, enklere logistikk, mindre søl. Bryggemessig er det sikkert ingen forskjell, men for et styr og søl vi hadde, som vi skal unngå neste gang. For det blir en neste gang, ølet ble helt fantastisk!
 
Nå er eg ikke helt sikker, mener det var en tråd om å snu filteret. Mener konklusjonen var at da går filteret over kanten. Slik at mesken/korn går i pumpen.
Ja, snur du det øverste filteret vil det ikke tette 100% mot maltrøret slik at det blir litt maltsøl. Går stort sett greit, men blir det for mye søl så vil det sette seg i pumpene og sirkulasjonen bli dårligere. Og evt stoppe helt opp.
 
Har speidel 20. Kort maltrør til 50 tar det samme som maltrøret til 20.
Når du er rundt maksmengde malt, lønner det seg å stoppe speidelen noen ganger og røre i malten. Da får du et bedre utbytte.

Har 50 literen selv, og jeg rører alltid litt under meskingen hvis jeg har mye malt i. Får et mye bedre utbytte. Lurer dog på om det kan være lurt å ikke røre de siste 15-20 minuttene hvis man ønsker en klarest mulig vørter.
 
Ja, snur du det øverste filteret vil det ikke tette 100% mot maltrøret slik at det blir litt maltsøl. Går stort sett greit, men blir det for mye søl så vil det sette seg i pumpene og sirkulasjonen bli dårligere. Og evt stoppe helt opp.

Jeg pleier å snu filteret, men da legger jeg også på noen spisepinner oppå filteret, så det ikke går så høyt at maltet klarer å snike seg over maltrøret.
 
Tilbake
Topp