3-fase 400 V til vanlige stikkontakter - hjelp!

Hei, håper det er noen med elektrikerkunnskaper her. På det nye bryggerilokalet vårt er det 2 x 20 amper kurser som ifølge Eduard er på 400 Volt. De har trefasekontakter. Vi trenger vanlige stikkontakter, men kommer nok til å trenge mer strøm enn de vanlige stikkene på rommet, beregnet på datamaskiner og kontorgreier, tåler. Finnes det noen overganger eller lignende som omforme strøm i disse kontaktene til vanlig 220V-kontakter?

All hjelp mottas med takk. Jeg har ikke greie på sånt, og vil nødig knekke alle sikringene...
 
Nå er jeg ikke 100% sikker om de er på 400 Volt, for å være ærlig. Skal forhøre meg litt mer om det. Men ihvertfall er det sånne store klossete kontakter.
 
Er kontaktene røde er det 400 volt, er de blå er det 230 volt.
Man kan ta ut 230 volt enfase fra 400 volts trefaseuttakene ved å benytte seg av følgende overgang:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase/
 
De er blå, så det betyr med andre ord at det er 230V?

Det betyr altså at adapteren Ståle lenket til kan brukes?
 
Martin E skrev:
Hmm, slik jeg skjønner det så er det vel heller en sånn her jeg trenger? http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Overgangskabel/

Nei, det er for "store" enfasekontakter og det er bare tre pinner i kontakta (to faseledere og jord).

Trefasekontakter har fire pinner:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-3-fase-Norge/
Å lage en overgang fra 230V trefase til enfase skal vel egentlig være ganske enkelt. Ei kontakt kobles til L1+L2, ei til L2+L3 og ei til L1+L3, samt at alle jordes?
 
Hvis kontaktene er blå, er de enten 16A, 32A, 63A eller 125A.

Det skal da være fire "hull" i kontakten. Det står også på kontakten hvor stor" den er. Hvis kursen er på mer enn 16A er det ikke tilrådelig å lage noen overganger uten vern (sikringer). Bare spør hvis det er noe dere lurer på!
 
Det er jo en løsning, hvis de har en 32A kontakt f. eks.. Alternativt så finnes det andre sentraler for større inngående kurser.
En annen ting er at det bør være jordfeilbryter på kursende de bruker til bryggingen...
 
Det vil vel være viktig å sørge for at dere uansett ikke trekker mer enn 16A, hvis dere bare bruker en overgang, da det er få kabler som er beregnet for dette, og vil gå varme?
 
Det er ikke nødvendigvis så lett å ha kontroll over hvor mye man trekker ut av en kurs, i hvert fall hvis man har belastninger som kan variere..
Det beste er å sikre ned kursen/kursene slik at det ikke er noen fare for å overbelaste kabler og kontakter som ikke beregnet for det.
 
Good news everyone! Det viser seg at informasjonen min var litt unøyaktig. Det er ikke trefasekurser vi har, men enfasekurser. Hvertfall har de hull til tre pinner, ikke fire eller fem, og da er det såvidt jeg forstår enfasekurser. Det eneste som skuller disse kontaktene fra vanlige stikkontakter er altså formen på boksen - det er en sånn blå, klumpete sak. Såvidt jeg forstår skulle altså disse kablene passe: http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Overgangskabel/.

Dersom jeg har forstått dere andre riktig, kan det altså være en 20A-kurs likevel, men altså enfas og ikke trefas. Såvidt jeg forstår tåler egentlig ikke en slik skjøteledning 20A, kun 16. Spørsmålet mitt blir selvsagt da: Hvor farlig er dette? Vi kommer maks til å ha fire vannkokerelementer i samtidig, altså to på hver kurs. De er på 2 - 2,2 kW hver, så de kommer til å trekke (4 000 W * / 230V) = 17,4A, som altså er innenfor hva kursen tåler, men litt mer enn hva ledningen tåler. Går dette bra? Vil gjerne ha innspill før jeg farer av gårde til Biltema for å kjøpe et par kabler. :)
 
Jeg tipper at det nok går bra. Disse elementene bruker slik jeg forstår det mindre energi enn det som står på esken (til vannkokerne). Den potensielt lille ekstra strømmen (17,4 A istedenfor 16,0 A) vil nok ikke utgjøre en stor forskjell i praksis.
 
Martin E skrev:
Good news everyone! Det viser seg at informasjonen min var litt unøyaktig. Det er ikke trefasekurser vi har, men enfasekurser. Hvertfall har de hull til tre pinner, ikke fire eller fem, og da er det såvidt jeg forstår enfasekurser. Det eneste som skuller disse kontaktene fra vanlige stikkontakter er altså formen på boksen - det er en sånn blå, klumpete sak. Såvidt jeg forstår skulle altså disse kablene passe: http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Overgangskabel/.

Dersom jeg har forstått dere andre riktig, kan det altså være en 20A-kurs likevel, men altså enfas og ikke trefas. Såvidt jeg forstår tåler egentlig ikke en slik skjøteledning 20A, kun 16. Spørsmålet mitt blir selvsagt da: Hvor farlig er dette? Vi kommer maks til å ha fire vannkokerelementer i samtidig, altså to på hver kurs. De er på 2 - 2,2 kW hver, så de kommer til å trekke (4 000 W * / 230V) = 17,4A, som altså er innenfor hva kursen tåler, men litt mer enn hva ledningen tåler. Går dette bra? Vil gjerne ha innspill før jeg farer av gårde til Biltema for å kjøpe et par kabler. :)

Det er en CEE kontakt type enfas ;) og kabelen du har funnet på Biltema passer.
Men det skal derimot ikke være en 20A kurs, da merkestrømmen til CEE kontaktene også følger standard rundstift norm, dvs at den mest sannsynlig er 16A. (Det finnes enfas kontakter som tåler mye mer) den eneste måten å finne ut av dette er å sjekke i sikringsskapet. Hvis det er UZ elementer (skrusikringer) er 16A grå og 20A blå bakpå.

En vanlig skjøteledning på 1,5mm2 skal belastes med maks 16A enfas i følge Cenelec normen, 2,5mm2 25A enfas osv. Belastningen synker hvis det er snakk om trefas.

2,2kW tilsvarer 10A enfas (2200/230=9,56A)
2,2*2=4200w--> 4200/230=18,26A.
Personlig ville jeg kanskje ikke belastet en 1,5mm2 kabel med så høy effekt over en lengre periode... Om det er farlig? Ikke egentlig, men det er vel heller ikke nødvendig å friste lykken..

Første bud; sjekk hvor stor kursen er. Hvis du trenger hjelp til å bestemme hva du skal bruke kan du sende meg en PM.

Robin
 
Hvis opplegget er fagmessig er det ikke noe å tenke på, kobler du til for mye ryker sikringen, du som bruker/eier skal ikke trenge å beregne dette, bare passe på at det er iorden. (dvs. bl.a. ikke legge opp selv noe)
En skjøteledning, en kabel som ikke er fast opplagt blir gjerne sikret ett hakk opp fordi den har bedre kjøling, 1,5 kv.mm. sikres med 16 A, 2,5 med 20 A, osv.
 
Jeg tror jeg har lest et sted at de vannkokerelementene ofte trekker litt varierende effekt. Ser nå at de er 2 000W, ikke 2 200 som jeg sa. Dersom de trekker litt mindre enn 2 000 i tillegg, er det ikke snakk om særlig mye mer enn 16A. Men takk for tipset Robin, jeg skal sjekke kursen, bare jeg finner ut hvor sikringsskapet er. :)

Takk for hjelpa!
 
Hei folkens. I dag skulle vi brygge, men støtte på trøbbel. Kablene jeg hadde kjøpt (nesten denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Overgangskabel/) passet ikke! Støsplene i veggen var av veldig lignende type, men større - altså selve plastdelen som sto i veggen var større enn kabelpluggen jeg hadde kjøpt. Det så også ut som om de hadde to tykke og en smal plugg, og ikke omvendt slik den kabelen jeg har kjøpt hadde. Kontaktene er blå.

Jeg var i samme slengen innom sikringsskapet, og fikk bekreftet av lista i sikringsskapet at disse kursene er 20A. Noen som har noen anelse om hva slags kabler jeg trenger? Vi greier oss forsåvidt hvertfall nesten med 16A, men vi er avhengige av å finne en plugg som faktisk passer og kan gi oss vanlige kontakter ut av disse pussige kontaktene... Hjelp!

(hadde tenkt til å brygge i morgen, må få kjøpt kablene i morra!)
 
Det er ikke det at du har 16 Amp og skulle hatt 32 Amp plugg/støpsel ?
Les av hva som står på kontakten
(kontakten er den som står på veggen og støpselet er det du plugger i)

Står det 332 er det en 3 fase 32 ampere kontakt, det kan i tillegg stå 9h, det betyr bare at jordingspluggen er plasert klokka 9.00 og er ikke interesant.
 
Tilbake
Topp