3 kjelers bryggeri

Skal bygge et 3-kjelers bryggeri.
Har tenkt til å bestille noen kjeler fra Lund Teknikk. Er det noen som har erfaring med de?
Hvis jeg går for 100 l på kokekjele og 100 l på meskekjelen holder det med 50 l på HLT da?
Tenkte å lage en egen liten kjele til en miniherms så HLT blir kun til skylling.

Setter pris på noen tanker om dette.
 
Skal bygge et 3-kjelers bryggeri.
Har tenkt til å bestille noen kjeler fra Lund Teknikk. Er det noen som har erfaring med de?
Hvis jeg går for 100 l på kokekjele og 100 l på meskekjelen holder det med 50 l på HLT da?
Tenkte å lage en egen liten kjele til en miniherms så HLT blir kun til skylling.

Setter pris på noen tanker om dette.
Er det ikke greit å varme meskevannet på HLT? Bruker sjøl en 200 l VV bereder til HLT. 2 kW i tanken+ en utvendig heater og sirkulasjonspumpe (som også brukes til å pumpe ut med). Denne er ikke kobla til vannsystemet i huset direkte. Litt større system enn du planlegger, men vil ha opp en til av samme slag, for den er for liten til både meske og skyllevann. Greit å ha en tank du kan slå på dagen før slik at alt er klart.
 
Skal varme meskevannet indirekte, men en stor HLT-kjele vil bruke langt tid på å endre temperaturen. Tenkte å lage en mindre herms som er kjappere til stegmesking osv.
Det jeg er usikker på er om jeg må gå for en 75l eller om det holder med en 50l kjele til HLT.
 
Du må i alle fall ha nok til max skyllevolum. Syns 50 liter høres lite ut. Men ta et regnestykke på maltmengde, meskevolum, opptak av vann i malt, og hva du må ha til skylling. På den mengden vi mesker vanligvis har vi kun kapasitet til skyllevann + en skvett nå og da om noe skal vaskes.
Om vi skal makse ut 300 l meskekar og 300l gjæringskar blir det lite å gå på. Har i praksis max 180 liter tilgjengelig på "200 l" tanken. Skulle gjerne hatt en til for å gjøre klar meskevann kvelden før. Nå bruker vi koker til å fyre opp meskevannet. Det tar lett 1 1/2 time. Eller litt mindre om vi supplerer el med gass.
 
Tror 50 er litt lite..
Vi brygger 120 liter(135 til kok) og da går det med 70 liter til innmesk og 80-90 liter skyllevann..
25kg malt
 
Har 78 liter til kok. 98 liter til mesk og 78 til skyllevann. Hadde 50 lite før det vart litt i minst laget for oss.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Begynner snart med ca. 130-140 liter på alle 3, føler meg sikker på at det blir perfekt, hadde til nå bare 75 liter meskekjele som var alt for lite.
Varmer meskevann direkte i mesketank.
 
Tilbake
Topp