3 Tier gravtiasjonsbryggeri

Geironimo

Norbrygg-medlem
Fant ikke på noen bedre tittel på tråden, men det har vel ikke stort å si.

Jeg er i prosjekteringsfasen på nytt system her. Frøkna i huset er mildt sagt drittlei dunker, kjeler, humle og utstyr overalt, så jeg skal ta til vett og flytte hele greia ut i garasjen.
Jeg har søkt litt på nett på flere løsninger, og ser ut til å falle på et tre etasjers system der jeg bruker 3 gassbluss og gravitasjonen på å flytte væsken.

Her er essensen:
http://www.xb-70.com/beer/3_tier/3tier_v4.gif
Jeg har en rustfri 25 liter til øverst nivå til å varme vannet, så en isolert 39 liters kjele til mesking.

I bunnen har jeg et krabbekokerbluss på 15 kW tror jeg, og der vil det stå en 75 liters kjele.

Det første spørsmålet mitt er hvor mye malt jeg klarer å meske? I mitt litt trøtt morgenhode så bør 13 kilo malt gå greit, men er det noen som er eksperter på å regnet ut sånt? :)

En annen ting er selve rammeverket. Ideelt sett er det nok best å bruke stål, men praktisk sett, siden jeg ikke har sveiset på 300 år bør det lages i treverk, og ha kanskje toppkroner i stål så det ikke blir et St. Hans bål ut av hele greia.

Er det noen her som har erfaring med sånne rigger? Har skjønt at det er veldig amerikanske greier, men jeg prøver å styre unna elektrisitet.

Alle tips og eventuelle feller jeg kan støte på mottas med stor takk!

Geir
   

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Mye skrivefeil her ser jeg, sorry det, jeg skylder på swiftkey.
Uansett, fin kalkulator! Den ga noen svar.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp