33grader i 15-16 timer gjæring

Johnemann

Norbrygg-medlem
Oioioi... Temperatursensoren jeg hadde tapet fast på bøtten falt av , utenfor gjæringsskaoet... Med det resultat at varmen slo seg på og forsøkte å lage 19grader gjennom skapveggene... Det går jo ikke.
Når jeg kikket inn i skapet slo varmen mot meg... Tapet fås sensor igjen og den steeeeg og steeeeeeg.. 32grader på bøtten... Sjait!
Nå er den 20 og det plopper villig vekk. Det var to bøtter der som var brygget dagen før og dagen før der igjen.. hva tror dere... Blir det noen gang øl av dette som kan drikkes?
En IPA og en brown ale
Med håp å melde..
/John
 
Om dette var noen dager ut i gjæringsprosessen kan det vel gå ok. Er det helt fra starten av kan man vel forvente litt fusel o.l
 
Det vil iallefall vere interessant med ein tilbakemelding om korleis det smaka og korleis hovudet kjennes dagen derpå.
 
får se... dette kan ta en 3-4 uker å teste :) IPA en skulle vel kunne smakes ganske snart, men BrownAlen skulle bli litt juleøl...
 
Eg likar å brygge i takt med temperaturen om sumaren. Både i fjor og i år har eg hatt nottinghamgjær starte på 25 grader på ein britisk ale. Med stor suksess om eg må seie det sjølv.
 
Me får håpa det går godt, men eg må innrømma at skepsisen min til dette ølet er temmelig høg! :)
 
Tja, å stresse gjæren litt kan gi ganske spennende resultater. Litt avhengig av gjærtype og når den høye temperaturen oppsto kan store smaker skapes, forvent frukt, banan, mango, krydder, tyggegummi og noe literaturen beskriver som horsey (hestete??). Blir nok ikke nøytral og delikat ale, men jeg tror de kan bli ganske så artig og anderledes og overraskende.

Estere og phenoler kan være en god ting spesielt om du liker belgiske stiler, men fuseloljer og diacetyl er stort sett ikke så bra. Ville kansje latt den stå i ett par-tre uker på rundt 20C for å gi gjæren tid til å oppta mest mulig diacetyl.
 
Tilbake
Topp