35% Eddik til smårens?

Leser flere steder at rein eddik utblandet i vann kan brukes til å desinfisere. Noen som har erfaring med det? Jeg bruker G/Grundy ølfat, og trenger å vaske/desinfisere når jeg skifter ut/inn-koblingen fra fat til fat. Vil ikke ha fat med øl stående i romtemp uten at koblingen er renset. Kjøpte meg sprayflaske og 35% eddik i dag, men vil gjerne høre med dere erfarne før jeg begynner å bruke dette til rens.

Vet ikke om ren eddik, men vet det ble brukt eddiksyre på mikrobryggeriet i Oslo. Kanskje eddiksyre er nettopp sterk eddik? Det ble ihvertfall brukt til slike formål som du skildrer.

Jeg bruker tannlegesprit til desinfeksjon.
Ikke ren 96% , men lovlig omsettbar 95%
Antibac instrumentdesinfeksjon.
Sprøyter på med sprayflaske.

magnumhansen skrev:
Jeg bruker tannlegesprit til desinfeksjon.
Ikke ren 96% , men lovlig omsettbar 95%
Antibac instrumentdesinfeksjon.
Sprøyter på med sprayflaske.

Hvor omsettbar er den, hvor kjøpe den ?

Bruker slik desinfeksjonssprit som jeg kjøper på apoteket.  Vet ikke hvor mange prosent den står men etter hva de sa var det tilstrekkelig til desinfeksjon.

Eduard skrev:
Vet ikke om ren eddik, men vet det ble brukt eddiksyre på mikrobryggeriet i Oslo. Kanskje eddiksyre er nettopp sterk eddik? Det ble ihvertfall brukt til slike formål som du skildrer.

Det som smaker surt i eddik er eddiksyre som har fått navnet sitt fra eddik. Det dannes eddik(syre) i all etanolholdig drikke/løsning når den blir oksidert ;)

Eddiksyre står ikke oppført som desinfiserende på wikipedia (wooooo ;) ), og den eneste måten eddiksyre kan desinfisere på er på grunn av den lave pH'en som sikkert dreper noen bakterier. På wikipedia står en blanding av eddiksyre og peroksid står oppført. Da får du både en desinfeksjon fra de sterke oksiderende egenskapene til eddiksyreperoksidet og det sure miljøet som sikkert fungerer som hel.....

Du kan jo prøve å vaske oppvaskkummen din med eddik også tar du en ren q-tip som du tørker over med etterpå. Denne putter du så i en 1 dl "gjærstarter" og lar stå over natten. Hvis den har pels dagen etter vet du at det ikke fungerer ;)

Sverre K skrev:
Desinfeksjonssproten fra apoteket heter Antibac og er 95% fikk kjøpt det uten problemer.
Inneholder Antibac ikke Glykol? Det vil jeg ikke gjerne få i meg, for å være ærlig..

Tilbake
Topp