#4 2008/09 - Wieses ale - Lillehammer Bryggeri

Det har vært en litt lang pause i sommerferien, men nå blir det nye oppskrifter fra norske mikrobryggerier igjen. Neste oppskrift er innsendt av velkjent og aktiv Norbrygg-medlem samt brygger på Lillehammer Bryggeri: Arild Tandberg. Arild melder at ølet er oppkalt etter Lillehammers første ordfører på 1820-tallet. Han legger til at oppskriften nok ikke er så veldig originalt, dog at ølet er svært godt likt og blir godt for det.  :brygging:

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Wieses ale
Øltype: pale ale
Brygger: Arild Tandberg
OG: 1.046
FG: 1.010-1.012
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter:  IBU
Vørtermengde: 500 l

Malt & sukker
120 kg  92 %  pale malt      ? EBC   
10 kg  8 %  krystallmalt  ? EBC

Meskeskjema
ingen info, men prøv ettstegsmesking på ca 65 °C i over en time

Humle
500 gram  Northern Brewer  9,6 % alfa          koketid 60 min
500 gram  Fuggles          ?  % alfa pellets  koketid 15 min
500 gram  Fuggles          ?  % alfa pellets  koketid  2 min

Krydder og andre tilsetninger
?  gram  Irish moss                          koketid 15 min

Koketid
Total koketid vørter: >= 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:  Safale S-04 500 gr  tørrgjær

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring      1 dager ved 22 ºC
Modning/sekundærgjæring  3-4 dager ved 18 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: ?
CO2: tilsatt

Kommentar: Mengdene er nokså store for hjemmebryggere, så man kan gjerne nedskalere ved f eks å dele alle mengder på 10 for å havne i 50 liters klassen, eller 20 for å havne i 25 liters klasse.
[/size][/tt]
 
500 g Safale s-04 for 500 liter vørter - kan det stemme? En 20 liter batch vil da ta nesten to pakker à 11,5g.

Blir ikke dette for mye gjær, eller er hensikten med en så stor gjærmengde å få en relativt kort gjæringstid?

Er det viktig å stikke om dette brygget, eller er det greit å kutte dette hjørnet for en førstegangsbrygger?
 
Får ikke helt forholdet mellom malt, vørtermengde og OG til å gå opp her ... 6,5 kg malt på 25 liter vørter gir en OG på i alle fall over 1.060. Er det noe jeg ikke skjønner her?
 
olavni skrev:
Får ikke helt forholdet mellom malt, vørtermengde og OG til å gå opp her ... 6,5 kg malt på 25 liter vørter gir en OG på i alle fall over 1.060. Er det noe jeg ikke skjønner her?

Tjah... hva med effektiviteten i det aktuelle bryggeriet ?
 
Jan Morten skrev:
olavni skrev:
Får ikke helt forholdet mellom malt, vørtermengde og OG til å gå opp her ... 6,5 kg malt på 25 liter vørter gir en OG på i alle fall over 1.060. Er det noe jeg ikke skjønner her?

Tjah... hva med effektiviteten i det aktuelle bryggeriet ?

Selvsagt en mulighet, men et bryggeri med langt under 60% effektivitet høres ikke ut som god business :D
 
Det skulle tre forsøk til før jeg skjønte at den høye prosenten jeg fikk skyldtes forholdet malt/vann, og ikke meskeløsningen.
 
Tilbake
Topp