4 år gammel us 04, kaste den?

Er det like bra og bare kaste den eller bruke den i tillegg til nye ?
brygger nermere 50 liter porter me OG 68, tnkte og bruke to gamle pakker i tillegg til de nye men at de var så gamle trodde jeg ikke :(
 
Vet ikke men noe liv i den tror jeg det kan være. Går ut fra at du oppbevarer den kaldt.

-Teste nå i kveld noe laget av slumpen av siste koking.
5-6l vørter fikk ikke plass i std bøtter så det gikk i ei Julabøtte sammen med
en pakke ikke rehydrert 06 datostemplet våren 2015. OG 1.060
Det gjæret greit ut men pga frisk tørrhumling må det vel betegnes "interessant" som Odland gjorde med
en velhumlet han lagde:)
Får sjekke på ny en gang til høsten.
 
god pg god grunn @Finn Berger, synes 2 pakker på 50 liter med OG 68 kanskje var litt lite.
Nå er de to rehydretrete pakker og oksygen tilsatt, satser på at det er nok og de gamle kastes i søpla.
 
god pg god grunn @Finn Berger, synes 2 pakker på 50 liter med OG 68 kanskje var litt lite.
Nå er de to rehydretrete pakker og oksygen tilsatt, satser på at det er nok og de gamle kastes i søpla.

To pakker er sikkert nok, særlig når du rehydrerer. (Det går i alle fall helt fint med 05, vet jeg - uten rehydrering, til og med:).)

Men jeg misforsto litt. Det er vel bare levedyktigheten som går ned, så det skjer ingen skade om du bruker den - så vidt jeg vet. Jeg sitter med to poser MJ cidergjær som gikk ut i vår, og de har jeg tenkt å bruke på et first price-brygg:). Men fire år gammel gjær ...
 
Da ble det 2x23 liter med en og på1072 + litt vann når det er kokt og avkjølt, og 2 pakker rehydrert 04 gjær.
Tror og det går bra men mange her VET hvordan det går så da spør jeg litt på dette fabelaktige forum. :)
 
Da ble det 2x23 liter med en og på1072 + litt vann når det er kokt og avkjølt, og 2 pakker rehydrert 04 gjær.
Tror og det går bra men mange her VET hvordan det går så da spør jeg litt på dette fabelaktige forum. :)
Sett på Jan Teigen med Optimist på full mugge for brygget.
 
Jeg mener jeg har lest et eller annet sted, om en som hadde vært på presentasjon med Fermentis, som mente at tørrgjær nærmest hadde ubegrenset holdbarhet. Det var heller ikke viktig med kaldlagring, den kunne oppbevares i vanlig romtemperatur. Men finner ikke igjen kilden....
 
Jeg mener jeg har lest et eller annet sted, om en som hadde vært på presentasjon med Fermentis, som mente at tørrgjær nærmest hadde ubegrenset holdbarhet. Det var heller ikke viktig med kaldlagring, den kunne oppbevares i vanlig romtemperatur. Men finner ikke igjen kilden....

Fermentis har fortalt meg at ved utløpsdato så er det 40% viability igjen ifht det som ble pakket hvis det er oppbevart i kjøleskapet.
 
Veldig usikker nå men tror jeg har lest noe fra Fermentis/Lallemand at den ikke skal
fryses men lagres kaldt.
Korriger meg hjerne hvis jeg tar feil.
 
Tilbake
Topp