450g C02 flaske?

Jeg har for første gang kjøpt CO2-regulator (petit agentur) og lure da på et par ting.

-Den har en skrue i midten, hva gjør denne?
-Og passer de små CO2-flaskene jeg har sett esso på den, og da uten rattventil?

Jeg er ganske så fersk på dette området, så jeg setter stor pris på alle innspill:)    
 
Det er vel trykkreguleringen du tenker på, med svart plast"knott" på, shrur du mot klokka regulerer du ned trykket eller stenger det helt, skrur du med klokka øker du trykket.
Flasker uten rattventil trenger en overgang, det er denne overgangen som løser ut ventilen slik at gass strømmer ut, fx SodaStream patroner.
 
Men jeg har jo ikke Trapetz regulator, kan jeg da bruke den adapteren mot regulatoren fra petit?
Og dersom jeg kjøper en vanelig 2kg CO2 flaske med ventil på flaska, trenger jeg da en adapter?
 
Det er et adapter for å bruke gassflasker som ikke har rattventil, dette skrur du først fast på regulatoren, deretter på fx. sodapatronen.
Har gassflaska rattventil skrur du regulatoren rett på den flaska og opner rattventilen
 
ThomasRS skrev:
Men jeg har jo ikke Trapetz regulator, kan jeg da bruke den adapteren mot regulatoren fra petit?
ja,
du trenger ikke trapetz adapter med trapetz regulator
trapetz regulator har trapetz gjenger(samme som 425g flaske)
Og dersom jeg kjøper en vanelig 2kg CO2 flaske med ventil på flaska, trenger jeg da en adapter?
nei
 
men.. uansett så anbefaler jeg å kjøpe en slik adapter og ha sodastream flasker i reserve ettersom det er litt stress (litt=relativt) da du går tom for gass, og da er det mye lettere å stikke på feks esso og kjøpe ei flaske co2.
jeg har både 10kg flaske co2 (som har vært tom ei stund) og bruker adapter og sodastream flasker. større flasker enn 425g er greit hvis du feks driver med kunstig karbonering, hvis ikke så vil jeg påstå at sodastream flasker er den beste løsningen.
 
tomv skrev:
men.. uansett så anbefaler jeg å kjøpe en slik adapter og ha sodastream flasker i reserve ettersom det er litt stress (litt=relativt) da du går tom for gass, og da er det mye lettere å stikke på feks esso og kjøpe ei flaske CO2.
jeg har både 10kg flaske CO2 (som har vært tom ei stund) og bruker adapter og sodastream flasker. større flasker enn 425g er greit hvis du feks driver med kunstig karbonering, hvis ikke så vil jeg påstå at sodastream flasker er den beste løsningen.

Du kan også fylle fra "stor"flaska til sodapatroner, så slipper du å miste 10 Kg. ved lakasje.
 
Du kan også fylle fra "stor"flaska til sodapatroner, så slipper du å miste 10 kg. ved lakasje.
akkurat lekkasje er grunnen til at 10kg flaska er tom.
men det er så rådyrt å fylle den hos noha på raufoss at den forblir tom ei stund til. skal forsøke å ordne noe gjennom jobben og aga, syns det blir for dumt å betale timesats for påfylling av co2.
 
Det er av erfaring jeg snakker om lekasje :(
Fikk fylt to 6 Kg. flasker på NOHA i trondheim, kostet så å si 1000.-
Det gjør ikke noe hvis det går på timepris, de fyller en flaske mens jeg hentet den andre og det tar ikke mange minuttene.
 
men da jeg har en flaske og de tar minimum betalt for en halvtime så syns jeg det blir for dumt
edit:
i tillegg til påslag på co2'en ifht aga.
mulig jeg er kjip, men da de i tillegg har vanskelige åpningstider så foretrekker jeg sodastream selv om kg prisen på co2 blir mye høyere
 
tomv skrev:
men da jeg har en flaske og de tar minimum betalt for en halvtime så syns jeg det blir for dumt

Finn en ny levenrandør, Co2 leverandører er et meget variabelt folkeslag, de kan variere innen seg selv også.
 
ThomasRS skrev:
Men hvis jeg kjøper et 2kg CO2 apparat hos NOHA, hva skal til for å rigge det om da?
Rigge hva? Kasserte CO2 apparat får du gratis. Kutte stigrøret og sette på kran samt trykktesting koster litt, men jeg tror ikke du sparer så mye på å gjøre arbeidet selv.
 
Jeg har vert med på å demontere en brannslukker, fordi han som skulle gjøre det hadde klyvd brystkassen for en bypass, fikk bare lov til å løfte 0,4 øl, demontering: vi måtte dra rundt hele kommunen for å finne skrustikke og rørtanj til dette, anbefaler å sette det bort til de som har utstyr.
 
Var i Tromsø nylig å fikk testa og fyllt opp ei flaske og der sa dem da jeg spurte at der tidligere ble brukt et lim som kunne være litt vanskelig å få løsnet.  Betalte forresten vel 800 kr for jobben, synes ikke det var så ille.
 
Oddvar Demmo skrev:
Du kan også fylle fra "stor"flaska til sodapatroner, så slipper du å miste 10 kg. ved lakasje.

Korleis gjer du dette? Brukar du berre ein slange mellom rattventilen og trapez-adapteren? Stenger rattventilen når patrona er full og skrur ut patrona? Har lest at pakningen i adapteret ikkje likar å bli demontert under trykk.

Dette er noko eg må anskaffe meg så hadde satt pris på ein forklaring!
 
Jeg har et adapter uten pakning, så en muffe (1/2" ?) denne har jeg laget av to blindhetter som er loddet sammen og boret hull i. du får da innvendige gjenger på flaska som adapteret passer inn i, pakninger må også til,
Dette kobler du sammen etter at patronen har vert i fryseren, endevender flaska og opner krana til de slutter å strømme gass, gjerne litt før for ikke å overfylle patronen, det er viktig å passe vekten, det er også viktig å lodde ordentlig ved så pass høye trykk.
 
Øverst: Overgang flaske adapter.
Til høyre; orginal adapter
Til venstre: to hjemmelagde deler som blir et adapter.
 

Vedlegg

  • P1000762.JPG
    848,8 KB · Sett: 226
Tilbake
Topp