5 liter konisk tank? Kompositt?

Eg tenker å brygge hovedsaklig små 5 liter batcher, men skulle jo gjerne tatt steget over på koniske tanker. Men finner ingenting i denne størrelsen?

Så eg leker med tanken å støpe tank selv i glassfiber og epoksy. En kjapp telefon i dag til Svas Kjemi avslørte at eg allerede har epoksy som fint kunne brukes til drikkevann. Riktig nok uten sertifikater, men herderen eg hadde kjøpt til et båtprosjekt var laget på samme lest som den som er godkjent, og all epoksy var vist ufarlig - så her er det bare å gå i gang en vakker dag..

Noen som har erfarigner med øl og glassfiber? Eg tenker at det viktigste må være å ha en så glatt som mulig innside. Da går tanken til en dreiebenk, få laget en plugg og polere denne hinsides all fornuft og så støpe tanken på utsiden av pluggen. Kanskje vakuumstøpe det første laget, det burde gi en så slett overflate som overhodet mulig. TriClamp stuss i bunnen og en form for flens i topp til å tette mot et lokk.

Men dere som bruker koniske tanker, fyller dere fra toppen eller fra bunnen? Hvor stor nytteverdi har egentlig en ventil midt på konen? Eg tenker det får gjære ferdig, dumpe gjæren og så flaske (eller tappe på fat); er det da behov for ventil nr 2 der nede? Det vil bli et kompromiss med å støpe på denne ventilen i etterkant på bekostning av invendig finish, er det verdt det?

Og spørsmål nr 2; om det skal legges inn varmekabel / kjølesløyfe - er det viktig å dekke hele tanken, inkl kon eller vil den koniske tanken sørge for nok sirkulasjon til at det holder å dekke veggene som er lodrette, og heller isolere konen?
 
Har tenkt samme tanke vedr bryggekjele.. Bryggekjele i karbon med vindu i Lexan. Har drevet med karbon (og noe glassfiber) som hobby over noen år. Har støpt riflekolber med vakuminfusjon... Kjøper selv epoxy fra Svas kjemi. Bra priser!

Kan ikke hjelpe deg med spsm om kronisk tank, men lurer du på noe vedr lage plugg, form og støpeprosess så er det mulig jeg kan hjelpe.
 
Hehe, nå snakker vi spenstigt her! Håper du legger ut en tråd med erfaringer om du støper kjele! Hvilke temperaturer tåler epoksyen du evt har tenkt å bruke?

Rask skisse i sketchup, 60° kon, samme diameter som dages glassballong (for å evt kunne dele på kjølekappe), men noe mer headspace. Heller mot en 'kanskje', bare komme litt nærmere å bli ferdig med selve bryggeriet først...
conical_sketch.png
 
Epoxy bør jo fungere. Merkelig jeg ikke har tenkt på det.. Har bygd en skjærgårdsjeep og et par kajakker i stoffet. Med masse fancy fiber.
Størrelsen du planlegger er jo greit å lage plugg til også. Men ville tenkt litt større for min del.
Det er vel ingen epoxyer som avgir giftstoffer etter herding. Bare en får av stoffet som svetter av under herding. Og sikkert etterherde på idealtemp for å være helt sikker. Den tempen er jo individuell for hver type epoxy. Ampreg 20 som jeg har brukt bør etterherdes på minimum 70 C om hukommelsen er riktig.
Søkte på Svas Kjemi, fant ingenting på nett. Hvilken type epoxy selger de, merke?

Usikker på typiske max brukstemperaturer for epoxylaminater, men ville ikke bekymra meg. Mange typer etterherdes på 150 C. Men bør i allefall etterherdes på minimum den høyeste temp den kommer opp i under bruk. Dette var vel konklusjonen til en spesialist jeg var i kontakt med da jeg bygde båt.
 
Eg tenker bevist ikkje stort, av praktiske årsaker må eg begrense størrelse/vekt på bryggeutstyret. Og skulle eg føle for å tenke større så blir det nok som du er inne på litt mer vrient å lage en plugg som er særlig mye større, men da finnes det jo heldigvis både plast og ståltanker ferdig fra 2 gallon og oppover.

Lurte på temperatur fordi eg snuste opp en epoksy som skulle tåle rundt 200 C til å støpe ei kjøleribbe bl.a. og det var ikkje så lett å finne, men prøvde forsåvidt ikkje å ringe Svas-mannen i den forbindelse.

Ja, det er lite info om Svas på nett, men ser en del båtbyggerforum skryter veldig av både kompetansen og prisene til han som driver det, og kan ikkje sei meg uenig. Ebalta stod det på epoksyen eg fikk til mittt kajakkprosjekt forøvrig, usikker på om det er eneste merket han fører.
 
Eg tenker bevist ikkje stort, av praktiske årsaker må eg begrense størrelse/vekt på bryggeutstyret. Og skulle eg føle for å tenke større så blir det nok som du er inne på litt mer vrient å lage en plugg som er særlig mye større, men da finnes det jo heldigvis både plast og ståltanker ferdig fra 2 gallon og oppover.

Lurte på temperatur fordi eg snuste opp en epoksy som skulle tåle rundt 200 C til å støpe ei kjøleribbe bl.a. og det var ikkje så lett å finne, men prøvde forsåvidt ikkje å ringe Svas-mannen i den forbindelse.

Ja, det er lite info om Svas på nett, men ser en del båtbyggerforum skryter veldig av både kompetansen og prisene til han som driver det, og kan ikkje sei meg uenig. Ebalta stod det på epoksyen eg fikk til mittt kajakkprosjekt forøvrig, usikker på om det er eneste merket han fører.
Må ta en telefon for å sjekke litt der.
Kjøleribbe?? Til hva? Dunken i et regulert skap er vel enklere. Uansett tror jeg de aller fleste epoxyer tåler opp mot 200 tallet
 
Kjøleribbe til noe elektronikk eg ville ha passivt kjølt. Så mettet epksyen med aluminiumspulver og støpte kretsen inn i en klump "aluminiumskjøleribbe" fungerte greit nok.

Brukte samme opplegget for å støpe tykkere bunn i en BeerBrew30 + en gjør-det-selv utgave av BeerBrew basert på en 6 liter kjele, ble noe bedre fordeling av varme og mindre odds for svidd vørter i allefall, på bekostning av økt vekt da.
 
Tilbake
Topp