Hei medbryggere!
Jeg skal nå ta fatt med mitt første brygg, og tenkte å være litt ambisiøs og lage 50 liter vørter. Jeg er veldig glad i IPA, men er ikke fremmed for en APA i det bitrere sjiktet.
Jeg har fått en grei oversikt på hvordan prosessen foregår, men har litt problemer med å finne ut av mengder. Dersom det er en kalkulator der ute en nybegynner som meg forstår godt, henvise meg gjerne!
Ellers er jeg også litt usikker på hvor mye, og hvilken malt jeg skal bruke under oppvarming før koking og som passer til en APA/IPA?
Ved innkjøp valgte jeg Maris Otter Pale malt som grunnmalt.
Jeg ser for meg en APA/IPA med 6-6.5% alk, som skal kunne nytes flere av ila. en kveld.
Å blande forskjellige malttyper og humle skal gå greit.
Forventningen med dette innlegget er ikke at noen skal gjøre alt for meg, men dytte meg litt i riktig retning. All hjelp mottas med et stort takk!
Utstyr
Nybegynnersett fra bryggselv.no, + ekstra gjæringskar
Humleposer
Beer Brew 60
Ønsker å lage:
50 liter ferdig APA/IPA, 6 - 6.5% alk.
Av malt har jeg:
25kg Maris Otter Pale Malt 5 EBC
2kg Amber Malt 125 EBC
2kg Red Crystal 400 EBC
2kg Red X 30 EBC
2kg Munich Malt Lys 15 EBC
2kg Crystal Malt 120 EBC
Av humle har jeg (pellets)
1kg Chinook
1kg Centennial
1kg Cascade
1kg Amarillo
200g Citra
Gjær
8 stk Safale US-05 11,5g
Er det ellers noe jeg mangler og burde kjøpe inn?
Alle innspill/henvisninger mottas med takk!
Jeg skal nå ta fatt med mitt første brygg, og tenkte å være litt ambisiøs og lage 50 liter vørter. Jeg er veldig glad i IPA, men er ikke fremmed for en APA i det bitrere sjiktet.
Jeg har fått en grei oversikt på hvordan prosessen foregår, men har litt problemer med å finne ut av mengder. Dersom det er en kalkulator der ute en nybegynner som meg forstår godt, henvise meg gjerne!
Ellers er jeg også litt usikker på hvor mye, og hvilken malt jeg skal bruke under oppvarming før koking og som passer til en APA/IPA?
Ved innkjøp valgte jeg Maris Otter Pale malt som grunnmalt.
Jeg ser for meg en APA/IPA med 6-6.5% alk, som skal kunne nytes flere av ila. en kveld.
Å blande forskjellige malttyper og humle skal gå greit.
Forventningen med dette innlegget er ikke at noen skal gjøre alt for meg, men dytte meg litt i riktig retning. All hjelp mottas med et stort takk!
Utstyr
Nybegynnersett fra bryggselv.no, + ekstra gjæringskar
Humleposer
Beer Brew 60
Ønsker å lage:
50 liter ferdig APA/IPA, 6 - 6.5% alk.
Av malt har jeg:
25kg Maris Otter Pale Malt 5 EBC
2kg Amber Malt 125 EBC
2kg Red Crystal 400 EBC
2kg Red X 30 EBC
2kg Munich Malt Lys 15 EBC
2kg Crystal Malt 120 EBC
Av humle har jeg (pellets)
1kg Chinook
1kg Centennial
1kg Cascade
1kg Amarillo
200g Citra
Gjær
8 stk Safale US-05 11,5g
Er det ellers noe jeg mangler og burde kjøpe inn?
Alle innspill/henvisninger mottas med takk!