50 Liter kjele som meskekjele og hvor mye malt går i den

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Er det noen som har en og kan si hvor mye malt en kan ha i den med 3 liter per kg og vil nok bruke begge måter å skylle på
 
Er det noen som har en og kan si hvor mye malt en kan ha i den med 3 liter per kg og vil nok bruke begge måter å skylle på
Ca 13,5 kilo (da er det HELT fullt)
Kommer litt an på hvor stort dødrom det er under eventuell falskbunn.

max antall kilo malt = (kapasitet meskekjel - dødrom meskekjel)/(liter pr kg malt + liter vann pr kilo malt)


kapasitet meskekjel: 50 liter i ditt tilfelle
dødrom meskekjel: jeg har regner 1 liter, du vet/finner ut hva som gjelder i din kjele
liter pr kg malt: Her regner jeg 0,7 liter
liter vann pr kilo malt: Her har du oppgitt 3 liter

edit: det "synker" litt sammen når malten trekker til seg vann. Da blir det plass til litt til vann eller malt.
 
Du må beregne 0,65 liter ekstra volum pr. kilo malt.

Skal du f.eks. meske med 5 kg og en mesketjukkelse på 1:3, fyller det 15 + 3,25 = 18,25 liter.
 
Hvorfor må man bruke 3 liter pr kg malt, det går da helt fint med 2,5l pr kg malt? I fagbøkene står det vel at begge deler er helt greit...
 
Hvorfor må man bruke 3 liter pr kg malt, det går da helt fint med 2,5l pr kg malt? I fagbøkene står det vel at begge deler er helt greit...

Man "må" jo ikke noe som helst; det kommer an på hva man vil ha for slags virkning. 2,5 er der Palmer plasserer grensa mot "tjukk mesk", og en tjukk mesk vil kunne gi dårligere gjærbarhet, og et søtere øl, sier han. Du vil antakelig måtte kompensere med lengre mesketid, i alle fall om du beveger deg videre ned mot 1:2.

Men ellers har ikke mesketjukkelse all verdens betydning. Jeg mener at det klassiske rådet pleide å være 2,8 liter pr. kilo. Jeg mesker inn med 1:2 for å få god blanding uten klumper - det blir nærmest grautkonsistens - og så tilsetter jeg vann så jeg kommer opp på 1:3. Mer vann gjør det lettere å røre i mesken, og større volum gjør at temperaturen ikke synker like fort. Så tilsetter jeg kokende vann for å gå til dekstrinasjonssteget på 72, og mer for å gå til utmesk. Så det blir ganske tynt etter hvert.
 
Om en bruker 2,5 eller 3 liter per kg vel hva en liker å gjøre og her er det det jeg har brukt siden 2013 og det er opp til en vær å finne det ut og det er ikke for å vær frekk
 
Om en bruker 2,5 eller 3 liter per kg vel hva en liker å gjøre og her er det det jeg har brukt siden 2013 og det er opp til en vær å finne det ut og det er ikke for å vær frekk

Poenget til @Knut Birkeland var vel bare at du godt kan bruke en tjukkere mesk dersom du ikke får plass til nok når du beregner ut fra 3 liter pr. kilo. På den måten kan du brygge sterkere øl - eller mer øl.

Men hvis du koker i denne kjelen, også, så er det jo kokekapasiteten som setter grenser, ikke hvor mye malt du kan meske med. Og hvis du har en større kjele du koker i, så kan du vel klare å meske i den også, om du skulle ha behov for mer volum enn 50 liter?
 
Ser den Finn og det kan hende at jeg gjør det for å få mer plass til malt.Kokekjelen er på 50 og den kjelen jeg vil bruke skal være i sted for kjølboksen når jeg vil brygge mye eller høy abv for meskekjelen jeg bruker mest er på 30l og da er det på herms oppsette her og den på 50 vil jeg bruke rims så har begge deler her
 
Jeg mesker i en 36-literskjele, og så har jeg en 56-liters kjele jeg koker i. Skal jeg en sjelden gang brygge mye (2 x 25-liters brygg), eller noe som er skikkelig sterkt (OG opp mot 1.080), mesker jeg i 56-literen. Da må jeg reingjøre kjelen før jeg kan koke i den, selvfølgelig, så det går litt mer tid mellom mesk og kok, men det er ikke noe problem ellers.
 
Tilbake
Topp