• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

50-liters bryggeri selges

Lars

Norbrygg-medlem
Bryggeriet er av typen "Terrassebryggeri" fra www.brygging.no.
- 75-liters kjele, lokk, silkorg med løftevang og stativ i rustfritt stål
- 3kW varmeelement
- Kjøler følger ikke med, men den som fulgte med var uansett så pinglete at det anbefales å lage sin egen av kopperrør, eller kjøpe. Den jeg er mest fornøyd med selv, er denne, med denne armen. Her er også et alternativ.
- "Meskeror". Dette beholder jeg selv, så en stor røresleiv kan anbefales.
- Utstyret kan lett pakkes sammen og puttes oppi kjelen (40cm diameter, 60cm høy) for lagring.

- Jeg har satt inn i et termometer i kjelen.
- Avtagbart liggeunderlag følger med, vi har brukt dette for å minske varmetap under oppvarming.
- Det følger også med et lokk vi har laget selv (det kostet 450,- for det rustfrie lokket, så det ble kjøpt til senere), som jeg synes fungerer vel så godt som det tilhørende lokket.

Vi har som oftest brygget rundt 50 liter øl, som passer fint for 2 gjæringskar hvor man også kan bruke forskjellige gjærtyper eller andre ingredienser.

Det er ikke nødvendig, men for bedre temperaturkontroll, vil jeg anbefale å bruke en impellerpumpe til å sirkulere vørteren ut kuleventilen og opp i vørteren igjen.
Bryggeriet er som de fleste av alt-i-ett-bryggeriene tenkt for for øl med "normalstyrke", men det er flere måter å lage sterkere øl:
  - Dobbelmesking (bruke vørter fra første mesking som meskevann for andre mesk)
  - Tilsette maltekstrakt (spraymalt eller flytende) og/eller sukker (hvitt/brunt/sirup/honning...)
  - Langt kok
  - Mindre/ingen skylling ("no sparge"), eller mindre volum totalt
(Vi har benyttet en eller flere av disse metodene til å brygge både imperial stout og barley wine med stor suksess)

Mer info om bryggeriet her:
http://brygging.no/article.aspx?ID=15&Page=1

Utstyret kostet rundt 10.000,- nytt, selges for 6000,-. Må hentes, eller evt. bringes i Trondheimsregionen.
 

Vedlegg

  • Terassebryggeri9.jpg
    Terassebryggeri9.jpg
    39,4 KB · Sett: 1.795
  • Terassebryggeri4.jpg
    Terassebryggeri4.jpg
    44,9 KB · Sett: 1.800
  • Terassebryggeri1.jpg
    Terassebryggeri1.jpg
    42,1 KB · Sett: 1.775
  • Terassebryggeri3.jpg
    Terassebryggeri3.jpg
    38,9 KB · Sett: 1.805
  • Terassebryggeri6.jpg
    Terassebryggeri6.jpg
    36 KB · Sett: 1.797
  • Terassebryggeri7.jpg
    Terassebryggeri7.jpg
    33,1 KB · Sett: 1.791
  • Terassebryggeri8.jpg
    Terassebryggeri8.jpg
    37,5 KB · Sett: 1.781
Hei. Har en som kan betale 5000,- for bryggeriet ditt. Gi en tilbakemelding om dette er greit. Kan hentes i Trondheim.
 
Leidulf A skrev:
Hei. Har en som kan betale 5000,- for bryggeriet ditt. Gi en tilbakemelding om dette er greit. Kan hentes i Trondheim.

Hei, har flere interesserte, så vi håper på å slippe å gå ned så mye i pris. Utstyret har ikke nevneverdig slitasje.
Ta gjerne kontakt direkte på organmorgan <kanelbolle> gmail . com eller nittini søttien tjuefire åttifire. :)
 
Legger du opp, Lars, eller er det nytt utstyr på gang (eller har det allerede kommet i hus)? Selv har jeg jo også blitt selveier (og glemt å hente kassen jeg lovte å loppe deg for), med betydelig kjellerareal, og bør vel kanskje avansere fra plastbøtter til noe skikkelig rustfritt, om utstyret da ikke allerede er solgt?

Roger
 
Roger78 skrev:
Legger du opp, Lars, eller er det nytt utstyr på gang (eller har det allerede kommet i hus)? Selv har jeg jo også blitt selveier (og glemt å hente kassen jeg lovte å loppe deg for), med betydelig kjellerareal, og bør vel kanskje avansere fra plastbøtter til noe skikkelig rustfritt, om utstyret da ikke allerede er solgt?

Roger

Hehe, har mottatt noen bekymringsmeldinger, men har ingen planer om å legge gjæren på hylla.
Så behovet for å brygge mindre i gangen, og bruker for tiden 20l Speidel.

Har avtalt salg nå, så du må nok se videre etter rustfrie alternativ. De 3 ølkassene står enda i garasjen, så det er bare å tute ut når du er henteklar, og har lyst på en øljabb.  :brygging:
 
Tilbake
Topp