60 l ølkoker fra Netthandelen

Kjøpt en ølkoker/brygger på Netthandelen. Er litt usikker på betjening en av denne. Især gjelder dette modus 2.1, 2.2. og 2.3. Hvordan skal jeg bruke disse, og i hvilken sammenheng med watt. Dette gjelder ved mesking. Hva med koking?. Noen som vet?Betjening.png
 
Du bruker 2.1 for å meske, jeg mesker på 2000w. For å koke slår du av maskinen og på igjen, den viser da 140 grader, da er termostaten utkoblet. Så varmer du opp til det nærmer seg kok med full efekt, skrur ned til 2000w og koker videre. Du kan koke på full pupp og men er det mørke øl eller veldig humle rike øl blir det for masse fastbrent i bunnen.
 
Foresten, den styringsgreia i NH kokeren er rett og slett ubrukelig, har selv revet ut alt av innmat og satt inn sikkelig PT100 temp probe, pid og SSR. Har satt inn i flere, både i eget skap og direkte i kokeren. Da får du en koker som er veldig enkel og nøyaktig å brygge på
 
Foresten, den styringsgreia i NH kokeren er rett og slett ubrukelig, har selv revet ut alt av innmat og satt inn sikkelig PT100 temp probe, pid og SSR. Har satt inn i flere, både i eget skap og direkte i kokeren. Da får du en koker som er veldig enkel og nøyaktig å brygge på
Har du/vil du dele en beskrivelse på hvordan du gjør dette? Ellers takk for greit svar
 
Det kan jeg. Blir om litt når jeg kommer meg på pcen. Er i bryggeriet, eller hyggeriet som jeg liker å kalle det og vasker litt og har meg en øl ;)
 
Har god tid. Kos deg i hyggeriet. Har brygget min første i dag. Ser ut til å gå greit, tross trøbbel med temperatur. Men sønn brygger også, og fra nyttår startet han opp med salg. Har gått veldig bra og greier ikke å levere nok. Kjerlingland Brygghus er navnet, og de holder til i Lillesand.
 
Altså, det jeg har gjort er å rive ut alt og da mener jeg alt av kinkål som fulgte med kokeren. Er kun elementet og bryter igjen.
Paralell koble elementene, du kan la den overhetings bryteren og sikringen sitte om du er av den nervøse typen, jeg fjerna den og.IMG_20170223_110109_5CS.jpg
Det er de røde ledningene på bilde. Om du fjerner de så er det den brune som er kobla med en rød inn på av/på bryteren i stede for den røde.
Pt100 har jeg sånn
IMG_20170223_110109_5CS.jpg 20170324_180732.jpg 20170324_180739.jpg
Ca. 2 cm senter hull fra bunn så går den klar maltkurven.
Pid og SSR er kobla slik. ( burde laget ett koblings skjema til deg her, men er litt ulikt alt etter hvilken pid du har, dette er en rex 100. men går du for ett sånt oppsett så kan jeg sikkert skrible ned noe)
IMG_20170223_110406.jpg
IMG_20170223_110355_3CS.jpg
Pass på att pluss på pid og styrestrøm på SSR stemmer.
Sånn ble fronten, litt plexi glass lakket sort og brytere for å slå av og på de to elementene.IMG_20170222_135505.jpg
IMG_20170222_154917.jpg
Den som er med seperat styreskap ala "The Electric Brewery", litt overkill, har kobla om litt i skapet så nå kjører jeg kjelen og HLT på skapet samt pumper. Er laga for ett 3 kjelers oppsett med 32a 3 fas som jeg ikke har fått somla meg til å komme igang med enda... Vurderer å selge skapet, men vi får se, det funke konge som det er.
20170324_181413.jpg 20170324_180720.jpg 20170324_180859.jpg
Det var hvordan jeg har gjort det, skulle det bli aktuelt for deg å bygge om så gi en lyd på PM eller noe så kan jeg sikkert skrible ned noe som kan minne om ett koblingsskjema...
Ja, og så var det det med kok, den kjelen koker egentlig litt for hardt på 3000w og litt for svakt på 2000w, så kommer til å legge ett pot meter og en ekstra SSR samt en lcd som viser watt ut på element i det skapet jeg bygger nå (altså istede for det det store skapet)
Men det kan vi komme tilbake til når Kinamannen har fått somla seg til å sykle eletronikken hjem til meg.

Håper du fikk noen ideer og kansje litt inspirasjon av alt dette. Jeg er langt fra noen elektrikker, bare veldig glad i å brygge og bygge (En forferdelig dyr kombo faktisk)
 
Rettelse: har ikke paralell kobla elementene på denne første, er fra seperate brytere for å kunne styre watt.. skylder på kos i hyggerommet og en smule altzheimer her jeg
 
Dette var jo kjempebra. Takker så mye. Ser jo greit ut ved første øyekast dette. Kobler det sikkert selv, men har gode forbindelser viss jeg trenger hjelp. Du skal få rapport når den tid kommer. Har andre hobbyer som også koster penger - veteranbil. Kos deg videre.
 
Jeg har sett etter en mer konkret "veiledning" i hvordan dette skal gjøres, og denne synes jeg var lett å følge.
Stor takk til Chiefen som vil dele!

Nå har jeg bestilt meg rex-c100 og PT100, men hva slags brytere har du brukt?
Jeg hadde satt stor pris på om du, Chiefen, hadde lagt ut et koblingsskjema også.
Hvilke erfaringer har du gjort deg Kjetilng? Har du fått det til?
 
Hei. Solgte denne kokeren og kjøpte en på 40 liter med sirkulasjon. Passet bedre for meg. Det ble dermed ingen ombygging. Har alle delene til ombygging unntatt vippebryterne, men disse får du kjøpt på en elektrisk forretning eller Clas Olson/Biltema ol.
 
Jeg har sett etter en mer konkret "veiledning" i hvordan dette skal gjøres, og denne synes jeg var lett å følge.
Stor takk til Chiefen som vil dele!

Nå har jeg bestilt meg rex-c100 og PT100, men hva slags brytere har du brukt?
Jeg hadde satt stor pris på om du, Chiefen, hadde lagt ut et koblingsskjema også.
Hvilke erfaringer har du gjort deg Kjetilng? Har du fått det til?
Ja det skulle vell la seg gjøre. har i ettertid laget ett nytt skap (til en 30l koker, men funker helt fint til en 60l og) IMG_20170705_125234.jpg IMG_20170704_162724.jpg
Dette skapet er litt greiere en å koble i kokeren, skulle du være uheldig og svi vørten så slår varmen ned og kan skade piden eller noe annet av elektronikken om det sitter i kokeren. Her har du og efektstyring og efekt måling samt pumpe styring.
 
Kjetilng: Når du sier du kan kjøpe brytere på BT eller CO, så regner jeg da med at du mener 12V brytere. Da jeg jeg med!!

Chiefen: Ja jeg tenker å lage et eget skap til kjelene. Mest for å få det i en høyde hvor det er letter å følge med, men varmeutfordringene er kanskje viktigere å vurdere.
Vurderer pumper også og har sett på effektbrytere til pumpe.
Venter på elektronikken til elementene og tenker å starte med det først.
Takk igjen for at du legger ut motivasjonsforklaringer for oss andre.
 
Kjetilng: Når du sier du kan kjøpe brytere på BT eller CO, så regner jeg da med at du mener 12V brytere. Da jeg jeg med!!

Chiefen: Ja jeg tenker å lage et eget skap til kjelene. Mest for å få det i en høyde hvor det er letter å følge med, men varmeutfordringene er kanskje viktigere å vurdere.
Vurderer pumper også og har sett på effektbrytere til pumpe.
Venter på elektronikken til elementene og tenker å starte med det først.
Takk igjen for at du legger ut motivasjonsforklaringer for oss andre.
Mener du får brytere til 220 også der. Ellers så er det jo nok av elforhandlere som hjelper deg med det du skal ha.
 
Kjetilng: Når du sier du kan kjøpe brytere på BT eller CO, så regner jeg da med at du mener 12V brytere. Da jeg jeg med!!

Chiefen: Ja jeg tenker å lage et eget skap til kjelene. Mest for å få det i en høyde hvor det er letter å følge med, men varmeutfordringene er kanskje viktigere å vurdere.
Vurderer pumper også og har sett på effektbrytere til pumpe.
Venter på elektronikken til elementene og tenker å starte med det først.
Takk igjen for at du legger ut motivasjonsforklaringer for oss andre.
Du får si hva du vil ha, om det blir med pumpe, efektregulering, efektmåling eller annet så skal jeg forsøke å hjelpe med hva jeg har laget og eventuel en skisse av hvordan jeg har koblet det. Er langt fra noen elektrikker, men har fått masse gode råd og tips fra folk her på forumet som faktisk er elektrikker så det har gått bra, så da er det minste jeg kan gjøre er å prøve å videre formidle den lille kunskap jeg har tilegnet meg på emnet.
 
Tilbake
Topp