60 min kok vs 90 min , hvor legge til ekstra vann.

Jokis

 
Jeg har overtenkt og er trøtt. Dette er sikkert lett å tenke seg til men ikke for meg akkurat nå.
Altså: Jeg koker bort rett under 4L på 60 min.
Om jeg da koker i 90min blir det jo mer vann borte.
Så hvor legger jeg til det vannet? Mer skyllevann eller? Ingen fare for å komme under 1.010 da og dra ut taniner? Eller bare koke vann og tilføre under koken?
Er jeg helt blåst her nå?
 
Hvis du tilfører vann etter mesking så går brygghus-effektiviteten din ned. Det er opp til deg hvor du vil tilføre vann.
 
Takk M.
Men tror du man nærmer seg 1.010 på et 5kgs brygg med to liter ekstra skyllevann gjennom malten om man bruker formelen? (Jeg vet du vil jeg batchskylle:))
Får måle avrenninga fra meskerøret ved neste brygg kanskje. Brygger du på GF?!
 
Det er også avhengig av pH, som igjen er avhengig av malttyper og vannmengde i mesken. Har du f.eks 1.010 og pH på f.eks 5.5 så er det liten fare mtp tanniner. Men kvaliteten på vørteren er jo rimelig så som så for det, uavhengig av tanniner. Men når du nærmer deg 5.8 så er det på tide å stoppe, er du oppe i 6 så er det gjort.

Jeg brygger på hjemmemekk. Jeg så faktisk ikke at dette er i GF-forumet.

Du må egentlig bare teste. Det finnes noen grenser, men hvordan man evt når de grensene må man bare prøve ut selv i eget bryggeri.
 
Hvis du bruker beregningene fra GF sine sider vil de legge det til i skyllevannet. Jeg har gjort dette selv og det funker. Tidvis kan det bli litt for mye skyllevann i forhold til kapasitet i vannkokeren, da øker jeg bare meskevannet.
 
Det er mye enklere å ta avgjørelsene rundt mye/lite vann etter at kokingen er igang. Da er det færre variabler. (Sukkeret i vørteren koker ikke bort, så den er konstant gjennom hele kokingen.)

Gjør en måling av SG like etter at kokingen er stabil. Bruk denne kalkulatoren til å beregne hvor mye vørter du skal ha etter kok for å få riktig OG: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Da er det superenkelt å enten forlenge koketiden eller tilsette mer (kokende) vann for å treffe OG.

Grainfatheren fordamper normalt 2,8 til 3 liter vann i timen. 4 liter høres mye ut.

Hvis du fyller vann etter formelen som fulgte med maskinen og skyller til ca 28 liter, vil det aldri være noe problem å treffe OG. Du må selvsagt gjøre beregningene før første humletilsetning. Et refraktometer er gull for å beregne preboil gravity.
 
Hvis du bruker beregningene fra GF sine sider vil de legge det til i skyllevannet. Jeg har gjort dette selv og det funker. Tidvis kan det bli litt for mye skyllevann i forhold til kapasitet i vannkokeren, da øker jeg bare meskevannet.

Jeg bruker formlene som følger med GF i manualen. Mulig jeg er et brød nå, men ser for meg at de er beregnet for 60 min. kok.
Hvor legger jeg til vannet for en halvtime ekstra?

Jeg har høy avdampning fordi jeg koker med hjemmelaget kappe og skraper aktivt bort fastbrente proteiner tror jeg. 3,7- 3,8 liter i timen alt ettersom i avdamping.
 
Jeg ville brukt kalkulatoren fra grainfather.com for å beregne. Da legger du inn hvor lang kok du vil ha, så gjøre kalkulatoren resten.
Fra manualen:
(assuming you want to collect 28 L preboil). In this formula the number 28 = preboil volume in L. If you would like to do a smaller batch swap this gure for your preboil volume gure in L (usually your desired nal volume in L + 5 L (which is lost during the boil and in the trub)
 
Tilbake
Topp