60g Citra som tørrhumling på 25L?

Har ikke særlig erfaring med Citra som tørrhumle. Blir dette over the top eller helt fint?

Resten av humleskjemaet ser slik ut:

60min 5g Columbus
60min 20g Citra
10min 20g Citra

OG er 1.049 hvorav 6% er c-60. Skulle gjerne hatt c-40 men det er nå dette jeg har i baklomma.
 
Annen ting: alfasyreinnholdet til humlen har vel ingen betydning mht menge humle til tørrhumling?
 
Hvorfor bør jeg dele det i to omganger forresten? Hvis det bare er aroma så vil jeg ikke tørrhumle så sent som mulig?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Stig Aa. skrev:
Annen ting: alfasyreinnholdet til humlen har vel ingen betydning mht menge humle til tørrhumling?

Ikke hvis du tenker på bitterhet nei. Da må det være varmt i karet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Stig Aa. skrev:
Annen ting: alfasyreinnholdet til humlen har vel ingen betydning mht menge humle til tørrhumling?

Du vil få mer bitterhet med høyalfa enn lavalfa som tørrhumle ja. Men det er så lite at du trenger ikke bekymre deg om dette. Høyalfa-humler har imidlertid som regel mer olje som du trekker ut under tørrhumlingen. Snadder.

Miguel skrev:
Hvorfor bør jeg dele det i to omganger forresten? Hvis det bare er aroma så vil jeg ikke tørrhumle så sent som mulig?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Om du klarer å dirstribuere all humla godt går det greit med en tilsetning.
 
What. Da har jeg lært noe nytt. Trodde disse oljene trengte temperatur for å isomerizere (ikke mangel på et norsk ord)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Dette virker foreløpig som en lettere fail. Citra ga nesten ingenting. Jeg vet ikke hvis det er fordi den har tørrhumlet med lokket ikke helt tett eller hva, men fikk ikke den friskusen i trynet jeg håpet på, kanskje den blir bedre når den kommer på flaske.
 
Fikk dette fra Vinnie på Russian River når jeg spurte om mer aroma ved tørrhumling.

"When hop aroma comes from dry hopping it will always go away fast as well as
oxidize fast. These types of beers need to be consumed fast, there is no
other way around it. One thing, and maybe you are already going it is to
dry hop at 20 to 22 C, in dry hopping warmer you can extract better aroma."
 
Hmm. Mener å ha lest at BrewDog dryhopper kaldt. Dette skal forskes på.

Forøvrig en fin del av landet du bor i, selv om de fleste skarrer. Var på jobb i stavanger i går og forgårs og som crew-pils fikk vi en liten skog med Lervig pilsner som ble fortært midt ute på fjorden i det solen stod opp på vei tilbake til hotellet med tåkelagte åser og fjell i bakgrunnen.
 
Skarring ruler. Drt går fint an å tørrhumle på forskjellige temperaturer, men uttrekket av aromastoffer går raskere på høyere temp.
 
Jeg pleier å tørrhumle i 2 omganger. Første gang etter 4-5 dager og deretter 3-4 dager før tapping. Føler at jeg da får mye mer aroma i ølet. Får litt mer humlegrums med over i flaskene, men dette legger seg i bunnfallet i flaska uansett sammen med gjæren.
 
Kanskje jeg skal prøve flere omganger fra nå. Hvorfor skal det være bedre? Mer kontakt med vørteren i steden for et tykt teppe på toppen?
 
Jeg har bare tørrhumlet et par batcher. Forrige batch fikk veldig lite aroma etter 12 dager på humla, så jeg begynte å søke:

Leste om et eksperiment der man fant at tradisjonell tørrhumling er "helt feil", dvs, det er nok med mye kortere tid enn dager og uker for å trekke ut aromaen. Står den for lenge forsvinner aromaen, rett og slett.

Fra beersmith-bloggen:
If dry hopping too long is bad, how short can we go? Not surprisingly, commercial brewers who are concerned about time and money have been pushing the limits. Recent research indicates you may be able to get good dry hopping aroma and flavor with as little as 24 hours of contact time, though I prefer a longer exposure of 48-72 hours (2-3 days). Using a hop bag in the fermenter lets you remove the hops when done.​


Også dette sitatet:
As expected based on the data from the long term extraction, the extraction of hop aroma compounds occurred much faster than the interval of days or weeks typically used in commercial breweries. These data displayed peak concentrations typically occurring around 300 minutes.
Hentet fra s. 44 i "A Study of Factors Affecting the Extraction of Flavor When Dry Hopping Beer" av en P.H. Wolve fra 2012, en mastertese.
 
Jeg skal lage samme øl en gang til, men denne gangen ha lokket tett, noe jeg ikke hadde nå. Lurer på om det bare fordufter opp og ut.

En annen ting er c02. Jeg har fått det for meg at man ikke vil ha noe drivgass igjen til å blåse ut mer aroma. Denne gangen "ristet" jeg dunken for å få bort co2 i ølet, som ikke kunne dytte aromaen ut. Bare teit jeg ikke sjekket baksiden av karet hvor lokket var helt åpent.
 
Kanskje jeg skal prøve flere omganger fra nå. Hvorfor skal det være bedre? Mer kontakt med vørteren i steden for et tykt teppe på toppen?

Jeg ser for meg at ved å ha humle i senere i prosessen vil mindre aroma blåses ut av gjærlåsen.

Når jeg gikk over til å tørrhumle noen dager før tapping i tillegg fikk jeg mer kick i aromaen.
 
Jeg ser for meg at ved å ha humle i senere i prosessen vil mindre aroma blåses ut av gjærlåsen.

Når jeg gikk over til å tørrhumle noen dager før tapping i tillegg fikk jeg mer kick i aromaen.

Ja det ser jeg for meg. Men er det ikke bare å tilsette alt samtidig?
 
Tilbake
Topp