7 Fjell - Sinterklaas

Heisann.
Jeg har satt en batch med Sinterklaas, men sliter litt med å få ned til riktig FG.
Nå har ølet stått på bøtta i snart 3 uker og bare kommet ned til 1.023. Ifølge oppskriften skal den ned til 1.008.
Noen som veit hvor lenge ølet skal gjære?

Mvh
Stein Aarø
 
Hva slags gjær, temperaturer, OG osv snakker vi om her?

Og i lys av noen tråder i det siste: Hvordan måler du SG? Har du testet hydrometeret i rent vann (da skal det vise 1.000)
 
Sist redigert:
Sorry, skulle kanskje ha utdypet enda mer gitt.
Gjæret er White Labs WLP550 x3.
Batchen har stått på kjøkkenet i ca 20-22 grader.
Fra BryggSelv fikk jeg en litt spesiell fremgangsmåte. Først stod vørteren i en uke, så tok jeg oppi resten av sukkeret, dadlene og kandisirup. Det gjorde til at batchen "eksploderte" ut av vannlåsen.
Etter et par dager så roet det seg, og har tatt jevnlig med SG før det stoppet opp nå.
Jeg sjekket hydrometeret mitt før jeg startet på denne batchen i 20-grader og var korrekt da.
Jeg har et målesylinder jeg bruker til å måle SG med.
 
Kan jeg være frekk og spørre hvem du fikk de instruksjonene fra? På bryggeriet tilsettes sukker og dadler i kok. Ikke at det burde ha noe å si for utgjæringen... Hvilken mesketemperatur brukte du, og fikk vørteren nok luft før gjæringen?
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Det bekreftes jo av oppskriften som ligger på Bryggselv-siden for kittet også:
http://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/sinterklaas.pdf

Med den oppskriften er jeg ikke overrasket over at det blir sødme, noe som også er klassisk for en del belgiske øltyper, men jeg ER litt overrasket over at det skal helt ned til FG på 1.008.

Jeg ville ikke spurt om hvor lenge det skal gjære, men heller om hva FG er forventet å være på dette ølet etter en sånn tilsetning i gjæringskaret.
Man gjærer jo uansett til SG er stabil (det er jo det som er FG). ;)
 
Satte dette settet selv for snart to uker siden. Byttet dog ut sirupen med hjemmelaget. OG 1073, SG etter 9daget 1012. Tror ikke den kommer til å krype veldig mye lengre ned. Pitchet på 16, låt den stige fritt til 28, holdt den der i 10 dager, så gradvis ned til 24. Skal få stå en uke til der. Sukker og dadler i kok. Mesket på 64/65 ish grader. Mistenker nok at du kanskje har mesket litt høyt? Hvis den har stått på den tempen i 3uker er det nok ikke mye som tilsier at den kommer til å krype ned noe mer nå.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Brygget denne for noen uker siden. Gjæret den med wlp550, og gjæret ganske høyt. Nådde stabil FG på 1.008 etter to uker.
 
Hmm. Målte du SG før du hadde i sukker, dadler og kandis?
Målte OG før gjær og sukker/dadler/sirup og var 1.056.

Kan jeg være frekk og spørre hvem du fikk de instruksjonene fra? På bryggeriet tilsettes sukker og dadler i kok. Ikke at det burde ha noe å si for utgjæringen... Hvilken mesketemperatur brukte du, og fikk vørteren nok luft før gjæringen?
Det var gutta på Bryggselv som anbefalte at jeg skulle vente en uke med dadlene/sukker/sirup. Mesketemp var ca 65, men måtte være manuell pumpe, så kan hende det var litt varmere i bunn enn midt i.
Er nok stor sjans for at vørteren ikke fikk nok luft :(

Tror vi bare har bestemt oss for å flaske nå, på 1.023 og ha litt mindre alkohol :)
 
Spørsmål Vedrørende gjæring står det.
Start på 19°C, deretter 14 dager på 19- 28°C. La temperaturen stige fritt.
Skal jeg da starte med 19 grader i mitt gjæringsskap å når gjæringen har kommet i gang kan jeg da slå av temp styringen å bare la den stå i skapet??
 
Stige fritt... Ikke synke fritt. Denne gjæren er ikke glad i temp. nedgang. La den stige fritt, og hold den på denne temp resten av gjæringstiden
 
Ingen øvre grense for den regelen? Gjær stiger av og til lett til 26 grader og høyere om den får lov.
 
@msevland hvordan pleier du løse det enklest i praksis?
Sette STC1000p til 28grader, og koble ut varmeelementer, for så å koble det inn etter man har sett at den har nådd 28grader?

Eller følger du med hele tiden, og programmerer om når du ser at temperatur er på vei til å synke igjen?
 
Vet av erfaring ca når stormen er over. Skruer av STC når den starter, og følger med på templogg grafen når den flater ut. Når den har sin forste reduksjon på 0,1℃ , setter jeg STC' på gjeldende temp, og lar den øke 1 ℃ over 24t
 
Jeg lot bare gjæringskaret stå i skapet (90cm kjøleskap) klatret av seg selv til 28, grader.. satt STC'en på 28grader da jeg pitchet (16grader). Koblet da ut varmeelementet, men kjøling var koblet til. Når jeg så 28grader i displayet plugget jeg i varmeelementet, så den holdt seg der.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Kom bare ned ned til 1016 jeg på denne, frykter det blir noe søtt kliss, bra det er juleøl

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Kom bare ned ned til 1016 jeg på denne, frykter det blir noe søtt kliss, bra det er juleøl

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Tror nok ikke du vil notere 1016 som søtt. Mulig noe mer fylde/kropp, men tviler på at det blir veldig søtt.

Tror uansett ikke forskjellen på et øl som dette er natt og dag på 1008 og 1016.

Hvis du holder til i oslotraktene kan vi jo bytte en flaske eller to for å sammenligne :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg har en isolert kasse med Petit varmeplate i som jeg har stående i et kjølerom. Styres med UT-200. Kan det bli bra om jeg starter på 19, og så etter en dag eller to skrur opp en grad i døgnet og stopper på 28?
 
Jeg har samme problem som trådstarter, men jeg tilsatte sukker og dadler i kok. Fra første stund har dette vært et lite vellykket brygg for min del. Det har med meg og mitt utstyr å gjøre, så all kritikk holder seg internt. Startet med en OG på 1060, som er et stykke unna målet på 1068. Gjæret i romtemperatur, og når jeg oppdaget at gjæringa hadde stoppet på 1030 etter 7 dager satte jeg en varmeovn inn i rommet og fikk økt romtemperaturen til 28 grader, uten at det har hatt utslag på gjæring. Gjæringa har pågått i 10 dager, der det har vært 1030 de siste 3 dagene. Refraktometer har jeg sjekket, og jeg leste av 1.000 med vann.

Hva blir neste steg? Er det noe jeg kan gjøre for å få i gang gjæringa igjen, eller skal jeg slå meg til ro med at det blir en svakere øl?
 
Tilbake
Topp