SveinB

Norbrygg-medlem
Står og skal brygge denne med et sett fra Vestbrygg. 3stegs mesking er 20+20+5 minutter, mens ettstegsmesking er på 60 minutter. Kan dette være korrekt - hvorfor forskjellen i mesketid?
 
Mesketid kommer mye an på ditt apparat og hvordan du får best effektivitet i meskingen. Om du har erfaringer der, kan vel de brukes også på dette brygget.
 
Uten at jeg har brygget noen av 7f sine øl så vil jeg påstå at man kan trekke av en grad til halvannen ref oppskriftene. Det er det jeg ville gjort hos meg og leser innimellom at folk ikke får forventet utgjæring. Det kan være en gjærissue, men man har den gjæren man har å jobbe med.
 
Uten at jeg har brygget noen av 7f sine øl så vil jeg påstå at man kan trekke av en grad til halvannen ref oppskriftene. Det er det jeg ville gjort hos meg og leser innimellom at folk ikke får forventet utgjæring. Det kan være en gjærissue, men man har den gjæren man har å jobbe med.
Aldri hatt noe problem med å bruke oppgitte mesketemperaturer på 7F oppskrifter, så skjønner ikke helt hvor du har lest dette?

Mesket nettopp Småtøs selv med temp fra oppskrift. Traff FG og endte opp med en meget god øl :) Bare gi den noen en til to uker lagring før konsumering.
 
Sist redigert:
Har ikke lest det noe sted. Men mtp at Gahr har sagt at de må meske litt høyere i eget oppsett (fritt etter hukommelsen) Og det jeg leser av at folk ikke treffer FG så var det noe jeg antok. Men det kan jo også hende at de som treffer FG ikke sier noe.
 
Aldri hatt noe problem med å bruke oppgitte mesketemperaturer på 7F oppskrifter, så skjønner ikke helt hvor du har lest dette?

Mesket nettopp Småtøs selv med opplyste temp som over. Traff FG og endte opp med en meget god øl :) Bare gi den noen en til to uker lagring før konsumering.

Du mesket ølen akkurat men traff FG? Roter du med uttrykk eller er det jeg som ikke ser det store bildet her?
 
Du mesket ølen akkurat men traff FG? Roter du med uttrykk eller er det jeg som ikke ser det store bildet her?
Skjønner ikke hva du vil frem til her.


Småtøs er angitt med følgende mesketemper fra Vestbrygg ølsettet.

69grd 20min
72grd 20min
77grd 5min

Evt 68grd i 60min.
OG 1.043
FG 1.011

Så uansett skjønner jeg ikke anbefalingen din om å lempe på temperaturene som er blitt anbefalt av 7F/Vestbrygg i dette settet.

Mesk etter angitte temperaturer og kos deg :) Det er litt knotete med 3steg men du får nok dreisen på det etterhvert SveinB.
 
Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha truffet FG, som jeg leser at du gjorde rett etter å ha mesket noe, da FG er verdien etter gjæring.
 
Hei jeg skal lage 7fjell småtøs, det jeg lurer på etter og sett på siden dems er humle skjema
Hops:
Summit @ 60 min. to hit target IBU
0,89 g/l Saaz @ 15 min.
0,22 g/l Amarillo @ 15 min.
0,89 g/l Saaz @ 2 min.
0,22 g/l Amarillo @ 2 min.

det jeg lurer på er hvor mye jeg skal ha av summit humlen. jeg skal brygge 25 liter.
 
Du tilsetter nok humle til du når oppgitt IBU, i dette tilfellet 28 med Noonan som utregningsmåte.

Bare plugg det inn i bryggeprogramvaren du bruker, juster til du har truffet.
 
Tilbake
Topp