7 fjell sommer

Dette spørsmålet bærer preg av at jeg enda ikke har lest en eneste bok om ølbrygging. Du har blitt advart.

Har veldig lyst til å brygge 7 fjell sin sommer: http://www.7fjellbryggeri.com/brewoursommerpaleale
men, jeg kommer til kort når jeg skal beregne skyllevann i forhold til malt... Jeg er (godt) vant med oppskrifter som oppgir "batch volume", men det gjør ikke 7 fjell, så hvordan finner jeg ut av dette? Jeg brewer i bæg og gjærer i 15-liters bøtte.
 
Jeg er lat og bare plugger tallene inn i BeerSmith. Så skalerer jeg opp og ned der til med den batch-størrelsen jeg har og så regner den ut vannmengder for meg. Jeg burde sikker vite hvordan jeg gjør det for hånd, men det gjør jeg altså ikke. :)
Det finnes sikkert webbaserte, gratis verktøy som kan gjøre dette.
 
Antar forøvrig at når Gahr skriver 0.75g humle så mener han sikker 0.75g per liter vørter du skal lage. Så bare å gange opp. Beersmith (eller tilsvarende) vil også gi deg mengden Summit du skal bruker for å treffe IBU.

Kan anbefale å lese en bok. Mange av dem er temmelig lettleste og behagelige å lese.
 
www.bryggekalkulator.no har jeg laget en kalkulator som beregner meske-/skyllevann. Du må dog vite litt om ditt eget oppsett, da noen parametre varierer fra system til system. Ellers er approach'en til Hans Einar veldig grei å starte med :)
 
Det hans einar sa :) gjør det enkelt

Men ta høyde for at du nok vil få litt lavere utbytte enn det gahr gjør, dvs at du vil få ut litt mindre sukker pr kg malt, altså vil du trenge litt mer korn for å lage samme mengde øl med samme styrke.
 
Det hans einar sa :) gjør det enkelt

Men ta høyde for at du nok vil få litt lavere utbytte enn det gahr gjør, dvs at du vil få ut litt mindre sukker pr kg malt, altså vil du trenge litt mer korn for å lage samme mengde øl med samme styrke.

Oppskriftene på 7 Fjell som ligger ute er uavhengige av utbytte, dvs. de oppgir maltmengder i prosent, ikke i spesifikke mengder. Bryggere kan da justere mengden i forhold til forventet utbytte i eget system.
 
Eller bare varm nok skyllevann og skyll til ønsket volum.
Dette høres jo veldig enkelt og greit ut:) kan jeg gå for en slik approach?:
Ønsket sluttvolum: 15l
Malt: 5kg (fordi det er et rundt tal..?)
Meskvol: 15 liter (5x3)
Kokevolum: 18l (regner 3l til damp)

Som dere ser, er usikker på maltmengde, men forstod at det ikke spiller så veldig stor rolle?
 
Maltmengden spiller stor rolle i forhold til sluttvolumet med tanke på hvilken OG du ønsker å ende på. Med 5 kg malt og 15 liter sluttvolum kan du regne med å få en OG rundt 1075-1085, alt etter hvilket utbytte du har i oppsettet ditt. 7 Fjell Sommer har en OG på ca. 1044.
 
Summit @ 60 min. to hit target IBU
0.75 g Amarillo @ 15 min.
0.75 g Centennial @ 15 min.
0.75 g Amarillo @ 2 min.
0.75 g Centennial @ 2 min.
0.75 g Amarillo @ dry hop @ day 7
0.75 g Centennial @ dry hop @ day 7
Dette står i oppskriften, kan noen forklare den første linjen. Er helt fersk på brygging.
 
Regn ut IBU du får av de andre humletilsetningene og se hvor mye IBU du mangler. Tilsett humle tilsvarende den IBUen på 60 min
 
Oppskriftene på 7 Fjell som ligger ute er uavhengige av utbytte, dvs. de oppgir maltmengder i prosent, ikke i spesifikke mengder. Bryggere kan da justere mengden i forhold til forventet utbytte i eget system.

Stemmer egentlig dette? Hadde det ikke vært nyttig å vite hva slags utbytte disse oppskriftene ble komponert for? Problemet jeg ser for meg (og korriger meg gjerne hvis jeg tar feil), gjelder oppskrifter med spesialmalt (For eksempel Rundemannen, som inneholder hele 7,4 % spesialmalt). Slik malt er vel ferdig konvertert og dermed ikke avhengig av meskeeffektiviteten. Hvis vi for enkelthets skyld sier at dere har 90% meskeeffektivitet i 7 fjell, og jeg brygger BIAB med 60% effektivitet. Da trenger jeg ca 50% mer malt for å oppnå samme OG. Men hvis jeg bruker 50% mer spesialmalt enn dere på 25 liter, vil jeg vel neppe få et særlig godt øl?

Kan det være en ide å oppgi spesialmalt i gram per liter?
 
Stemmer egentlig dette? Hadde det ikke vært nyttig å vite hva slags utbytte disse oppskriftene ble komponert for? Problemet jeg ser for meg (og korriger meg gjerne hvis jeg tar feil), gjelder oppskrifter med spesialmalt (For eksempel Rundemannen, som inneholder hele 7,4 % spesialmalt). Slik malt er vel ferdig konvertert og dermed ikke avhengig av meskeeffektiviteten. Hvis vi for enkelthets skyld sier at dere har 90% meskeeffektivitet i 7 fjell, og jeg brygger BIAB med 60% effektivitet. Da trenger jeg ca 50% mer malt for å oppnå samme OG. Men hvis jeg bruker 50% mer spesialmalt enn dere på 25 liter, vil jeg vel neppe få et særlig godt øl?

Kan det være en ide å oppgi spesialmalt i gram per liter?

Er ikke ekstrakt-effektiviteten omtrent lik for basemalt og spesialmalt? Konverteringen fra stivelse til sukker pleier vel å bli fullført i mesken, så jeg tror ikke du har lavere utbytte fra basemalten. Jeg regner i alle fall med samme utbytte for all malt. Tviler på at du får 100% utbytte hvis du "mesker" kun spesialmalt...
 
Er ikke ekstrakt-effektiviteten omtrent lik for basemalt og spesialmalt? Konverteringen fra stivelse til sukker pleier vel å bli fullført i mesken, så jeg tror ikke du har lavere utbytte fra basemalten. Jeg regner i alle fall med samme utbytte for all malt. Tviler på at du får 100% utbytte hvis du "mesker" kun spesialmalt...

Jeg ser ikke bort fra at jeg er på total bærtur her, men jeg kan prøve å forklare hva som har startet tankeprosessen min. Jeg har lest Palmer sine beregninger av ekstrakt-effektivitet hos ulike malttyper, så hvis det er den hele og fulle sannhet, så er jeg definitivt på bærtur. Men han skriver vel bare om gravity - ikke om farge, bitterhet og andre egenskaper ved maltet. Jeg har også lest følgende fra Brad Smith:

"What is unique to these malts is that they have been roasted to the point that they have no diastatic enzymes and also that whatever fermentable sugars are present in the malt have already been broken down during the roasting process. As a result they do not actually need to be mashed. Steeping these malts is sufficient to release their flavor and remaining sugars.

If you understand this basic fact, you can now treat them (to borrow from Gordon Strong’s analogy) like coffee. Whether you mash the dark grains or steep them in some other stage, the character of the dark malt flavor is driven more by the steeping time (assuming the water is sufficiently hot) than anything else. Also, like coffee grains, if you steep your grains for a long time you will get a more acidic and bitter flavor profile."

(http://beersmith.com/blog/2011/11/17/brewing-beer-with-dark-grains-steeping-versus-mashing/)

Hvis Smith har rett i at uttrekk av "the character" - dvs mer enn bare Gravity - fra mørke malttyper først og fremst er avhengig av temperatur og tid i vannet, så må jo dette være relativt uavhengig av effektiviteten til meskeapparatet.

I BeerSmith ser man at EBU ikke er koblet til meskeeffektiviteten. Det vil si at hvis man øker maltmengden for å oppnå riktig OG, så får man også et mørkere øl. Spørsmålet er da om det ikke også er noen smaks- og aromakomponenter som er uavhengige av effektivitet? Kan det være slik at noen smaker, som karamell og sjokolade, følger ekstrakt-effektiviteten, mens andre, som brentsmak, kaffe, o.l., er uavhengig av denne? I så fall må man finne et kompromiss mellom disse. Og da vil det være et nyttig utgangspunkt å kjenne effektiviteten til systemet oppskriften er utviklet for.

(Jeg har valgt å holde meg til spesialmalt, selv om Smith egentlig skriver om Cara/Crystal o.l., siden jeg antar at det som gjelder for disse, i enda høyere grad må gjelde for spesialmalt).
 
Meskeeffektivitet henger sammen med mer enn bare konvertering. Skylleprosessen er svært viktig, derfor er det underordnet at spesialmaltet er ferdig konvertert. Mesking vil også i en del tilfeller kunne øke utbyttet av en del spesialmalt, ettersom det ikke alltid er 100 % av stivelsen som er konvertert.

Oppskriftene på7 Fjell er komponert for forskjellige utbytter. Vi har varierende utbytte, alt etter styrke på ølet og maltmengden som brukes. Derfor oppgis maltmengder i prosent. Og prosenteme hadde blitt de samme, uavhengig av skaleringen.
 
Men det er vel en diskusjon om det er basismaltet eller spesialmaltet som skal skaleres når det justeres for utbytte? Særlig når det gjelder malt som brukes i svært små mengder som de med EBC > 1000 ?
 
Synes Gahr beskrev det ganske godt iom at jeg lurte på det samme.

Du mesker til du har full konvertering. Men som Gahr påpeker så er spørsmålet om mye av sukkeret du får skylt ut. Hvis du bare får skylt ut 75% av sukkeret så får du med 75% fra både basemalten og spesialmalten. Så forholdet blir forsatt likt mellom de to.

Forskjellen på basemalten og spesialmalten er at du konverterer basemalten selv, mens malteriet har gjort jobben for deg med spesialmalten. Så når du får full konvertering av basemalten (som jeg antar at Gahr også gjør) så bunner det ned til hvor mye du skyller ut og du vil jo skylle ut like mye sukker fra hver av malttypene i en og samme mesk.
 
Sist redigert:
Stemmer mesketemperaturene på denne? Starte på 69°c, synes det høres drøyt ut?

Sendt fra min HTC One
 
Tilbake
Topp