Å å Villgjæring?

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg lagde en best bitter 5/12 på gjærslurry (wyeast britisk ale) og synes gjæringsforløpet har vært annerledes enn på tidligere batcher av ca denne oppskriften. Og 1.057. Jeg synes det luktet mye skarpere enn før på gjæringsrommet da det stormgjæret som verst også. Det tok ettogetthalvt døgn før gjæringen kom igang, så 'ploppet' det frem til 11/12, da målte jeg sg til 1.020, fg skal helst være på 1.014. Den 12/12 gikk sikringene , så på morningen var romtemp på 10 grader...
Jeg har satt opp litt høyere romtemp etterpå, ca 22 grader, men idag står fremdeles sg på 1.020. I tillegg synes jeg det ikke smaker noe godt av "øllet". Har litt problemer med å beskrive smaken, da jeg har lite erfaring med slikt. Jeg synes det lukter litt røykaktig(!? ). Kan det være fusel? Det smaker ikke søtt, heller litt bittert, litt skarp smak.
Kan det være villgjæring?
Bør jeg få igang gjæringen på nytt? Omtappe å ha på ny gjær? Eller er det bare å tømme ut hele dunken , 60l?
 
Var temperaturen i rommet 22 grader før sikringen gikk? I så fall kan det være at du merker fenoler fra høy gjæringstemperstur som gjerne kan gi et litt røyk/nellik/gasbind-preg.

Jeg ville flasket/fatet, gitt brygget tid og smakt før jeg gjorde noe annet. Lykke til!
 
Ja tempen på rommet lå på 21-22 grader kvelden før (ca 10 timer før jeg sjekket på nytt å tempen var nede på 10). Lukt/smak minner mye om det du beskriver ja. Selv om det er 4. Gangen jeg prøver denne oppskriften, har jeg ikke smakt rett fra dunken før, så jeg vet ikke hvordan det skal smake ;-).
Vel da satser jeg litt på det:). Jeg tar det som et eksperiment, så jeg tappet om på en ny dunk å tilsatte en pakke s-04 rehydrert for å se om jeg får gjæret ut litt mer.
 
Tilbake
Topp