Å få ut dampen - vifte eller ikke?

Har en Speidel 50 med kobberhatt.
Brygget i dag, og Biltemas baderomsvifte gikk adundas.

Så slo det meg:
Med kobberhatten på er det tilnærmet tett rundt kokekaret, og all damp forsvinner ut toppen på den. Dette skaper jo et trykk. Vil ikke dette trykket være nok alene til å frakte dampen de nødvendige 10 meterne ut ventilen? Lager selvsagt en "vannlås"/knekk for å fange kondens.

Start synsingen! ;)
 
andersreve skrev:
Med kobberhatten på er det tilnærmet tett rundt kokekaret, og all damp forsvinner ut toppen på den. Dette skaper jo et trykk. Vil ikke dette trykket være nok alene til å frakte dampen de nødvendige 10 meterne ut ventilen?

Jo, det vil jeg tro :)
 
andersreve skrev:
Har en Speidel 50 med kobberhatt.
Brygget i dag, og Biltemas baderomsvifte gikk adundas.

Så slo det meg:
Med kobberhatten på er det tilnærmet tett rundt kokekaret, og all damp forsvinner ut toppen på den. Dette skaper jo et trykk. Vil ikke dette trykket være nok alene til å frakte dampen de nødvendige 10 meterne ut ventilen? Lager selvsagt en "vannlås"/knekk for å fange kondens.

Start synsingen! ;)


Jeg har bare erfaring med slike hetter som henger over stekeover med alu-flex-rør, da jeg bruker det selv, men sliter med at det drypper ned. Iom at du bruker en hatt som forsegler hele kjelen, så vil det være et mer lukket system som ikke trekker inn kaldere (enn dampen) luft som gjør at det kondenserer fortere i røret. Hvis du har muligheten så vil kanskje pvc-rør av passe tynn dimensjon være et bedre valg enn slike standard alu-flex-rør iom at trykket blir høyere jo smalere dim'en på røret er, og de er glattere innvendig som gjør at du får mindre motstand.
 
Skal man unngå eller redusere kondensering inne i røret må røret isoleres. Kondens oppstår når den varme dampen treffer det kalde røret. Ved isolering vil røret være varmt og kondensering reduseres. Selv i romtemperatur vil temperaturforskjellen være så stor at kondens oppstår.
 
Kondensen er ikke farlig eller uønsket. Vi vil bare ha dampen ut av rommet. Kondensen kan tappes ut etterpå eller samtidig.
 
Får svare det samme her som jeg gjorde i den andre tråden med samme tema. Jeg koker på speidel 50 l md hatt og et tre meter langt fleksibelt rør ut av vinduet. Har 8 % avdamping /time uten å bruke avtrekksvifte. Bruker foam control for at det ikke skal koke over. Veldig fornøyd med denne løsningen!

Men min erfaring baserer seg på 3 m og trådstarter snakker jo om  10 meter. Kanskje dampen kjøles så mye ned på vei gjennom røret at det blir mindre effektivt? Eller kanskje det blir mer avtrekk pga større stigning...
 
Tilbake
Topp