Å koke eller ikke koke smakshumle?

Proggrock

Norbrygg-medlem
Blir ikke helt klok på dette med smakshumle. Når jeg startet å brygge brukte jeg alltid humletilsetninger i kombinasjoner av 60,30,15,10,2,1,0 minutter. Tanken var at 60 min var for bitterhet og de siste tilsetningene var smak/aroma. Aroma på de korteste tilsetningene. Tørrhumlinga var oftest også et innslag da det var pale ale eller ipa.

Så etterhvert begynte jeg å i stort sett å koke mindre humle fordi jeg ofte opplevde at ølet ble altfor bittert. Selv om ibuen skulle ligge på moderate nivåer som feks 35. Det jeg gjorde var en så kalt hopstand. Jeg kjølte ned vørteren til 70-80 grader og deretter kasta jeg i masse humle som lå i vørteren i ca 30 min for å så på nytt kjøle ned til ønsket temp. 18 grader ca.

Men nå tenker jeg at selv om dette om man kjører en hopstand så tenker jeg at ihvertfall aromaen forsvinner i stor grad under stormgjæringen. Jeg vurderer derfor å kun bitterhumle på feks 60 min til ønsket ibu. Deretter ikke noen mer humle før stormgjæringen er ferdig og jeg har nådd fg. Da kaster jeg i smak og aromahumle etter å kjølt ned ølet til ca 13 grader for å unngå at fjæra er aktiv og begynner å spise oksygen. Hvordan høres dette ut for dere som kan dette her?

Grunnen til at jeg gjør dette er for å bruke humla så effektivt som mulig og fordi at jeg tror det er enklere å beregne riktig ibu. Noen ganger tror jeg ølet blir bitrere pga at humla også produserer bitterhet etter flameout og hvor mye det blir er vanskelig å beregne.
 
Når det gjelder dette her, kommer vel mye an på hva slags øl du brygger. Men hvis ølet ditt blir bitrere enn du liker det, er kanskje den mest nærliggende løsningen å kutte ned på bitterhumla? Du får jo bitterhet ut av de siste tilsetningene, også, men det er ganske lite, så å kutte ut tilsetningene ved f.eks. 1 og 5 vil vel ikke hjelpe deg så mye.

Et alternativ er å tilsette humla før kok, såkalt First Wort Hopping (FWH). Noen mener det gir en rundere smak. pH i koken betyr også noe; du får en mer avrundet bitterhet ved lavere pH, ned mot 5,1, i bytte mot noe dårligere alfasyreutbytte.

Nå er det ganske mange meninger på området, og en del ny forskning. Du an jo høre på humleepisoden til Vestkast, der superspesialist Stan Hieronymus får legge grundig ut: http://spacekraft.no/vestkast/vestkast-episode-17-humle-del-1/

Ellers er @Miguel den på forumet her som er mest oppdatert på humlemysteriene, tror jeg.
 
Du mister nok er "layer" i humpleprofilen ved å ikke koke noe humle. Når du koker så koker du iallefall bort mye oljer, myrcene-oljene kan du omtrent se langt etter, de har et lavt kokepunkt, det er mest disse som gir den "grønne/ferske" ferske smaken av frisk humle hvis du tenker IPA/APA. Men det man sitter igjen med etter å ha kokt humle er mer av de stabile oljene som da vil legge seg mer i bakgrunnen, som et fundament før tørrhumling som vil gi friskhet kan du si.
Men prøv og gjør opp status når du har fått smake på det.
 
Hva med en enkel 30min tilsetning og så tørrhumle når tiden er moden for det?
Beercalc/Tinseth gir ikke så mye mer bitterhet fra 30 til 60 min.

Har laget en pale ale med kun 30 og 60 min "kokehumle" (Chinook) og div sorter tørrhumle.
Ble ok de men de hadde bu/gu på ca 1,1.
Kommer til å gjøre det slik flere ganger når jeg lager litt større batch som fordeles på flere bøtter.
Grei måte å finne ut hva forskjellig tørrhumle gjør.
 
Jeg bruker stort sett bare 45 minutters bitterhet humle og tørrhumle. Smak er subjektivt. Det eneste jeg føler jeg oppnår ved å humle massivt etter 45 minutter er å kaste bort store mengder med (for meg) verdifull humle som jeg kunne utnyttet bedre. Jeg smaker overhodet ingen forskjell på en øl som er humlet ved 45 min + tørrhumle og en øl som er humlet i fillebiter igjennom hele kokeprosessen + whirlpool + tørrhumle. Og ja... Jeg har prøvd begge deler og smakt de side ved side.

Folk smaker (eller mener de smaker) veldig forskjellige ting i forskjellige øl. I og med at du sannsynligvis brygger øl som du selv skal drikke så kan du jo prøve begge deler og se hvilken metode DU synes gir best resultat...

Jeg refererer alltid tilbake til en av de første "craft" ølene jeg forelsket meg i, en øl som har toppet IPA listene på ratebeer og beeradvocate i mange år og selv den dag i dag fremdeles ligger høyt oppe på listene over IPA'er på disse sidene.

Bell's Two Hearted Ale
https://www.beeradvocate.com/beer/style/116/
https://www.ratebeer.com/beerstyles/india-pale-ale-ipa/17/
Denne ølen er KUN humlet ved 45 minutter og så tørrhumlet. Den offisielle oppskriften ligger på nettet. Jeg har også postet den her tidligere...

Jeg bitrer mine IPA'er til mellom 90 og 100 kalkulerte IBU. Og da underskyter jeg på kalkulatoren... Jeg regner ikke med at jeg ender opp med mer enn 45-60 reelle IBU. Om engang så mye som det. Veldig mye forsvinner under gjæring og kalkulatorene er langt i fra nøyaktige. Prøv heller å finne ut hvordan 35 eller 50 kalkulerte IBU smaker i følge din gane og bruk tallet som referanse i stedet. Om du har god kontroll på humleforsyningene dine og lagrer humlen vakuumpakket og i fryser så vil du i allefall få relativt like resultater hver gang.

Om du virkelig vil finne ut hva IBU'en er i ølene dine kan du jo sende inn noen tester til Oregon brewlab f.eks så får du sett det faktiske tallet...

Poenget mitt er vel : ikke stol blindt på hva alle andre sier. Ta tips de kommer med til etteretning, bruk dette sammen med dine egne erfaringer og observeringer og finn din egen konklusjon. Smak er... som jeg sa tidligere... subjektivt.
 
Du mister nok er "layer" i humpleprofilen ved å ikke koke noe humle. Når du koker så koker du iallefall bort mye oljer, myrcene-oljene kan du omtrent se langt etter, de har et lavt kokepunkt, det er mest disse som gir den "grønne/ferske" ferske smaken av frisk humle hvis du tenker IPA/APA. Men det man sitter igjen med etter å ha kokt humle er mer av de stabile oljene som da vil legge seg mer i bakgrunnen, som et fundament før tørrhumling som vil gi friskhet kan du si.
Men prøv og gjør opp status når du har fått smake på det.

Takk. det var det der jeg skulle ha sagt, men tenkte at du kunne si bedre;).

Dette er vel en problemstilling som først og fremst angår humlehodene:)? Slengte akkurat oppi siste tilsetning av Goldings i en Scottish ale - som egentlig ikke skal ha noe annet enn bitterhumle. Men jeg vil gjerne ha litt humlesmak, også, så jeg har i 10 gram på 5 minutter. Effekten av den kan ikke erstattes av tørrhumling, tror jeg. Så altså; det kommer an på hva slags øl du brygger, også.

Å satse alt på tørrhumlingen er vel bare aktuelt i øl som skal drikkes ferskt0? Den ekstreme humlearomaen fortar seg jo relativt raskt.
 
Hva med å brygge to like batcher? En med og en uten "smaks" humle - av typen pils eller hvilken som helst annen lavt humlet/ikke tørrhumlet øl. Og så utfordre seg selv ved å ta en blindtest og se om man klarer å smake forskjell... Jeg tror max 1 av 10 klarer dette... Og denne ene personen har eksepsjonelle smakssanser. Jeg er definitivt ikke en av disse. Folk mener jo de smaker en stor forskjell i maltaromaen i ølen fra såkalte LODO bryggerier som beviselig ikke brygger LODO så da kan man vel overbevise seg selv om alt mulig annet også. Det viktigste er vel hva man selv mener man smaker i en øl uavhengig av sannheten?

Uansett... om ølen er godt humlet eller ikke, så vil både bitterhet og aroma forringes i all øl ved lagring. Betydelig raskere om den lagres varmt.
 
Sist redigert:
Hva med å brygge to like batcher? En med og en uten "smaks" humle - av typen pils eller hvilken som helst annen lavt humlet/ikke tørrhumlet øl. Og så utfordre seg selv ved å ta en blindtest og se om man klarer å smake forskjell... Jeg tror max 1 av 10 klarer dette... Og denne ene personen har eksepsjonelle smakssanser. Jeg er definitivt ikke en av disse. Folk mener jo de smaker en stor forskjell i maltaromaen i ølen fra såkalte LODO bryggerier som beviselig ikke brygger LODO så da kan man vel overbevise seg selv om alt mulig annet også. Det viktigste er vel hva man selv mener man smaker i en øl uavhengig av sannheten?

Uansett... om ølen er godt humlet eller ikke, så vil både bitterhet og aroma forringes i all øl ved lagring. Betydelig raskere om den lagres varmt.

Du snakker så vidt jeg skjønner om IPA'er - og det har jeg liten erfaring med. Med så mye humle som det er i det ølet, skjønner jeg veldig godt at du ikke kjenner noen forskjell.

Jeg brygger mest engelske, alkoholsvake øl, og kan bare si at jeg mener ulike måter å humle på gjør nokså klar forskjell.
 
Du snakker så vidt jeg skjønner om IPA'er - og det har jeg liten erfaring med. Med så mye humle som det er i det ølet, skjønner jeg veldig godt at du ikke kjenner noen forskjell.

Jeg brygger mest engelske, alkoholsvake øl, og kan bare si at jeg mener ulike måter å humle på gjør nokså klar forskjell.

Nei... Jeg mener absolutt alle typer øl. Pils, Belgiske, Hefeweizen, Pale ale, Bitter, Porter, Stout, Mild, etc. Jeg synes ikke det er noen merkbar forskjell på om man humler på 60, 15 og 5 eller 60 og 15 eller kun 60 min. Jeg synes ikke det gir noen smak eller aroma... Kun bitterhet. Jeg synes all aroma og evt. smak blir kokt vekk og/eller blåst ut av gjæringskaret under gjæringsprosessen. Den eneste smak jeg oppfatter kommer fra eventuell malt komposisjon og gjær. Jeg gikk bort i fra sen humling og whirlpool humling etter å ha konkludert med at jeg ikke kunne smake noen merkbar forskjell i mine brygg om jeg senhumlet eller ikke.

Nå tørrhumler jeg heller pils eller letthumlede britiske øl for eksempel... fordi jeg, etter min oppfatning, får en betydelig aroma og smak(soppfatning) av å gjøre det - noe jeg absolutt ikke får av å senhumle.

Om man mener det gir en betydelig smaksforskjell så må man selvfølgelig for all del senhumle... Men om man bare gjør det fordi det er det som står i lærebøkene eller på forumer, så kanskje man heller skal prøve begge deler og så bestemme seg for hva man selv oppfatter av smak/aroma i de forskjellige ølene og gå for den metoden man foretrekker basert på resultat og subjektiv smaksopplevelse?
 
Nei... Jeg mener absolutt alle typer øl. Pils, Belgiske, Hefeweizen, Pale ale, Bitter, Porter, Stout, Mild, etc. Jeg synes ikke det er noen merkbar forskjell på om man humler på 60, 15 og 5 eller 60 og 15 eller kun 60 min. Jeg synes ikke det gir noen smak eller aroma... Kun bitterhet. Jeg synes all aroma og evt. smak blir kokt vekk og/eller blåst ut av gjæringskaret under gjæringsprosessen. Den eneste smak jeg oppfatter kommer fra eventuell malt komposisjon og gjær. Jeg gikk bort i fra sen humling og whirlpool humling etter å ha konkludert med at jeg ikke kunne smake noen merkbar forskjell i mine brygg om jeg senhumlet eller ikke.

Nå tørrhumler jeg heller pils eller letthumlede britiske øl for eksempel... fordi jeg, etter min oppfatning, får en betydelig aroma og smak(soppfatning) av å gjøre det - noe jeg absolutt ikke får av å senhumle.

Om man mener det gir en betydelig smaksforskjell så må man selvfølgelig for all del senhumle... Men om man bare gjør det fordi det er det som står i lærebøkene eller på forumer, så kanskje man heller skal prøve begge deler og så bestemme seg for hva man selv oppfatter av smak/aroma i de forskjellige ølene og gå for den metoden man foretrekker basert på resultat og subjektiv smaksopplevelse?

Jeg har nettopp drukket en IPA jeg fikk av en kamerat. Han tørrhumler aldri IPAene sine, men de har masse aroma og smak - og jeg nekter å tro at de ville hatt det om han bare hadde hatt i bitterhumle ved 60.
 
Jeg har nettopp drukket en IPA jeg fikk av en kamerat. Han tørrhumler aldri IPAene sine, men de har masse aroma og smak - og jeg nekter å tro at de ville hatt det om han bare hadde hatt i bitterhumle ved 60.

Har du noensinne smakt en IPA med bare bitterhumle? Er aromaen og smaken fra IPA'en du nettopp drakk fra senhumling eller fra gjæren og malten? Er posten over din subjektive mening eller ubestridelig fakta?

Det er din subjektive mening at senhumlede IPA'er har MASSE aroma og humlesmak og at det stammer utvilsomt fra senhumle fordi det er sånn de smaker for deg. Jeg personlig er av en helt annen oppfatning. Den eneste aromaen og smaken jeg får ut av senhumlede øl er gjær og malt aroma. Det er min subjektive mening. Derfor bruker jeg ikke senhumle. Om jeg hadde ment at senhumling hadde gitt meg noe aroma eller smak så hadde jeg teppebomba kokekjelen med humle hvert eneste minutt koken igjennom i IPA'ene mine. Men jeg har ingen interesse av å gjøre det på andres oppfordring når jeg ved gjentatte forsøk har bevist for meg selv at dette ikke gir meg noe... Det betyr ikke at jeg har rett og at alle skal gjøre som meg... Det beviser bare at man oppfatter øl og alle smakene og aromaene i den forskjellig og at ingen har rett eller feil fordi smak er... ja... subjektivt.

Hvorfor ikke prøve forskjellige alternativer for å finne ut hva man selv foretrekker? Fremfor å gjøre hva noen andre bastant påstår er den eneste måten...
 
Har du noensinne smakt en IPA med bare bitterhumle? Er aromaen og smaken fra IPA'en du nettopp drakk fra senhumling eller fra gjæren og malten? Er posten over din subjektive mening eller ubestridelig fakta?

Det er din subjektive mening at senhumlede IPA'er har MASSE aroma og humlesmak og at det stammer utvilsomt fra senhumle fordi det er sånn de smaker for deg. Jeg personlig er av en helt annen oppfatning. Den eneste aromaen og smaken jeg får ut av senhumlede øl er gjær og malt aroma. Det er min subjektive mening. Derfor bruker jeg ikke senhumle. Om jeg hadde ment at senhumling hadde gitt meg noe aroma eller smak så hadde jeg teppebomba kokekjelen med humle hvert eneste minutt koken igjennom i IPA'ene mine. Men jeg har ingen interesse av å gjøre det på andres oppfordring når jeg ved gjentatte forsøk har bevist for meg selv at dette ikke gir meg noe... Det betyr ikke at jeg har rett og at alle skal gjøre som meg... Det beviser bare at man oppfatter øl og alle smakene og aromaene i den forskjellig og at ingen har rett eller feil fordi smak er... ja... subjektivt.

Hvorfor ikke prøve forskjellige alternativer for å finne ut hva man selv foretrekker? Fremfor å gjøre hva noen andre bastant påstår er den eneste måten...

Jeg vil si det er veldig rart at du ikke merker forskjell på senhumlet amerikansk/NZ humle kontra å ha den i ved f.eks 60min. Jeg sier bare at jeg synes det er rart. Det er mer oljer igjen i vørteren ved kortere kok kontra lang kok. Enda mer etter tørrhumling. Å koke i bare fem minutter fordamper utrolig mye oljer.
 
Forøvrig. Hvis man leser litt om denne fantastiske blomsten vi dytter i ølet vårt, og legger to og to sammen så skjønner man fort at det å koke humla er en veldig dårlig metode for å få mest mulig oljer inn i det ferdige ølet.
 
Har du noensinne smakt en IPA med bare bitterhumle? Er aromaen og smaken fra IPA'en du nettopp drakk fra senhumling eller fra gjæren og malten? Er posten over din subjektive mening eller ubestridelig fakta?

Det er din subjektive mening at senhumlede IPA'er har MASSE aroma og humlesmak og at det stammer utvilsomt fra senhumle fordi det er sånn de smaker for deg. Jeg personlig er av en helt annen oppfatning. Den eneste aromaen og smaken jeg får ut av senhumlede øl er gjær og malt aroma. Det er min subjektive mening. Derfor bruker jeg ikke senhumle. Om jeg hadde ment at senhumling hadde gitt meg noe aroma eller smak så hadde jeg teppebomba kokekjelen med humle hvert eneste minutt koken igjennom i IPA'ene mine. Men jeg har ingen interesse av å gjøre det på andres oppfordring når jeg ved gjentatte forsøk har bevist for meg selv at dette ikke gir meg noe... Det betyr ikke at jeg har rett og at alle skal gjøre som meg... Det beviser bare at man oppfatter øl og alle smakene og aromaene i den forskjellig og at ingen har rett eller feil fordi smak er... ja... subjektivt.

Hvorfor ikke prøve forskjellige alternativer for å finne ut hva man selv foretrekker? Fremfor å gjøre hva noen andre bastant påstår er den eneste måten...

Selvfølgelig har jeg aldri smakt en IPA med bare bitterhumling. Det ville vel knapt vært en IPA. Og selvfølgelig er humlearomaen i den IPAen jeg nettopp drakk fra seinhumlinga, og ikke fra gjær og malt. Gjær og malt gir ikke den smaken/aromaen. Eller: Jeg har aldri merket at de gjør det, i alle fall.

Jeg påstår bare at de smakene jeg kjenner (=subjektivt, selvfølgelig) ikke kan forklares på annen måte enn at de kommer fra seinhumlinga. Jeg har aldri kjent den typen smak fra øl med bare bitterhumle.

Jeg tror ellers ikke smak er så radikalt subjektivt som du forutsetter. I så fall ville all kommunikasjon rundt smak vært meningsløs. Og alle typer konkurranser som involverer kvalifisert smaking, også. Men vi er ulikt følsomme for ulike smaker, så selvfølgelig vil vi ofte ha ulike opplevelser av det samme ølet. Men det er ikke det samme som total subjektivitet, vel?
 
Jeg vil si det er veldig rart at du ikke merker forskjell på senhumlet amerikansk/NZ humle kontra å ha den i ved f.eks 60min. Jeg sier bare at jeg synes det er rart. Det er mer oljer igjen i vørteren ved kortere kok kontra lang kok. Enda mer etter tørrhumling. Å koke i bare fem minutter fordamper utrolig mye oljer.

Er vel ikke det jeg sier. Jeg sier vel at jeg synes jeg får så lite ut av å ha i aroma/smaks humle i koken på lavt humlede øl at jeg like gjerne dropper det. At det blir så lite aroma av det at det ikke har noen hensikt for meg og at jeg ikke får noe smak ut av det heller. Eller om smaken er der så klarer jeg ikke å plukke den ut i fra gjær og/eller maltsmaken og da like gjerne velger å droppe den og heller tilsette all aromahumle i gjæringskaret som jeg føler jeg får uendelig mye bedre utnyttelse av humla når det gjelder aroma og smak. Og så sier jeg at i en IPA så merker jeg ikke forskjell om man bruker bitterhumle + masse senhumling og tørrhumling eller bare bitterhumle og tørrhumle.
 
Er vel ikke det jeg sier. Jeg sier vel at jeg synes jeg får så lite ut av å ha i aroma/smaks humle i koken på lavt humlede øl at jeg like gjerne dropper det. At det blir så lite aroma av det at det ikke har noen hensikt for meg og at jeg ikke får noe smak ut av det heller. Eller om smaken er der så klarer jeg ikke å plukke den ut i fra gjær og/eller maltsmaken og da like gjerne velger å droppe den og heller tilsette all aromahumle i gjæringskaret som jeg føler jeg får uendelig mye bedre utnyttelse av humla når det gjelder aroma og smak. Og så sier jeg at i en IPA så merker jeg ikke forskjell om man bruker bitterhumle + masse senhumling og tørrhumling eller bare bitterhumle og tørrhumle.

Aight. Kan jo ikke si mot deg for merker du ikke forskjell så gjør du jo ikke det.

Noen av de ølstilene vi drikker er jo veldig nyanser, mtp humla, og det spørs hva vi er vant til.

Men. Ikke for å krangle eller være kjip. På en måte så høres det ut som at du kanskje bør drikke mer lavhumlet øl og ha fokus på humla. Det er jo vanvittig mye smaker i et øl. Jeg tviler ikke på at du liker det ølet du selv brygger, men hvis du vil bli flinkere og også få mer ut av øl du drikker så hjelper det mye å gå i sømmene på et øl og f.eks klare å skille humle fra malt og gjær. Hvis man konsentrerer seg så åpner det seg opp en ny verden når du finner ut av disse nyansene.
 
Sist redigert:
Selvfølgelig har jeg aldri smakt en IPA med bare bitterhumling. Det ville vel knapt vært en IPA. Og selvfølgelig er humlearomaen i den IPAen jeg nettopp drakk fra seinhumlinga, og ikke fra gjær og malt. Gjær og malt gir ikke den smaken/aromaen. Eller: Jeg har aldri merket at de gjør det, i alle fall.

Nei. Og da er det selvfølgelig umulig. Fordi du er jo fasiten, ikke sant? Om du ikke har smakt det så finnes det selvfølgelig ikke noen mulighet for at det eksisterer. Det burde jeg ha skjønt... :rolleyes:

Jeg påstår bare at de smakene jeg kjenner (=subjektivt, selvfølgelig) ikke kan forklares på annen måte enn at de kommer fra seinhumlinga. Jeg har aldri kjent den typen smak fra øl med bare bitterhumle.

Ironisk nok synes jeg at en humle som f.eks Polaris kan selv etter 60 minutters kok gi litt aroma i det ferdige ølet, selv uten noen form for senhumling. Men Polaris er en veldig spesiell humle.

Jeg tror ellers ikke smak er så radikalt subjektivt som du forutsetter. I så fall ville all kommunikasjon rundt smak vært meningsløs. Og alle typer konkurranser som involverer kvalifisert smaking, også. Men vi er ulikt følsomme for ulike smaker, så selvfølgelig vil vi ofte ha ulike opplevelser av det samme ølet. Men det er ikke det samme som total subjektivitet, vel?

Jeg kan ikke se hvor jeg sier at smak er radikalt subjektivt. Det får du stå for. På den andre siden så kan man jo kanskje begynne å lure når man ser på dommerskjemaene fra konkurranser. Hjemmebryggere tror ofte at de leverer inn noe helt annet enn det dommerne vurderer det til. :p

Uansett. Jeg snakket om hvordan forskjellige folks subjektive smak gjør at de kan foretrekke en humletilsetning fremfor en annen. Om det er senhumling, tørrhumling, begge eller ingen av delene får vel bli opp til enhver... Så får jeg vel bare leve med at jeg hverken har peiling på hvordan jeg lager eller smaker øl! :D
 
Aight. Kan jo ikke si mot deg for merker du ikke forskjell så gjør du jo ikke det.

Noen av de ølstilene vi drikker er jo veldig nyanser, mtp humla, og det spørs hva vi er vant til.

Men. Ikke for å krangle eller være kjip. På en måte så høres det ut som at du kanskje bør drikke mer lavhumlet øl og ha fokus på humla. Det er jo vanvittig mye smaker i et øl. Jeg tviler ikke på at du liker det ølet du selv brygger, men hvis du vil bli flinkere og også få mer ut av øl du drikker så hjelper det mye å gå i sømmene på et øl og f.eks klare å skille humle fra malt og gjær. Hvis man konsentrerer seg så åpner det seg opp en ny verden når du finner ut av disse nyansene.

Jeg brygger faktisk veldig mye veldig lavhumlet øl. Cream Ale, Pils, Bock, Bitter, Altbier, Steam Beer, Mild, Dry Stout, etc. Det er faktisk i den forbindelse at jeg har begynt å gå bort i fra senhumling. Jeg synes ikke det gir meg noe. Og jeg vet det ikke er humla fordi jeg importerer 1 gang i året, like etter høsting, fra anerkjente humle sjapper og pakker om / vakuumpakker alt og har det i fryseren hele tiden så jeg har full kontroll på humlekvaliteten. Så kjøper jeg IPA humle på bryggselv om jeg trenger noe utenom det vanlige. Uansett... En Cream Ale med kun bitterhumle tilsetning er en fantastisk øl. Eller en old-school pils med bitterhumle til 40-45 IBU og ingen senhumle er også helt nydelig... Men om jeg skal ha noe aroma i lavhumlede øl så foretrekker jeg å tørrhumle fremfor å senhumle.

Jeg brygget min første øl i '92 så jeg er faktisk ikke helt grønn... ;)
 
Tilbake
Topp