Aall-grain saison kit - brewfather

GeirA

 
HeI!

Har nettopp begynt å varme meskevann, på brewfather er oppskriften (som vanlig) litt anderledes enn den som følger med. Det står følgende i brewfather;

brew.PNG

Så meske som vanlig i 60 minutter. Så øke til 78 grader over 15 min, og så meske på 78 grader i 15 min (totalt 30). SÅ står det heat mash igjen i 78 grader i 15 min - det skjønner jeg ikke. Så står det Circulate på 30 min i 78 grader - det betyr vel bare at jeg skal la den stå i 30 min med pumpa gående? Jeg pleier å ha pumpa gående under hele meskeprossesen uanset... misforstår jeg noe?
 
Det er ikke nødvendig å varme mesken til 78. Et kvarter sirkulering ved 72 (målt i mesken) er nok til å klarne vørteren.
 
Det må også være feil i oppskriften siden det står varme opp til 78 to ganger, og mashout betyr vel egentlig også å varme opp, men som standard i brewfather er det sirkuleringssteget etter oppvarming. Forrige oppskrift jeg satte opp med standard profil "high fermentability plus mash out" og temperaturer justert hadde bare følgende trinn etter tilsetting av malt:
Temperature - 60 min @ 63 grader
Heat to 72 grader
Mash Out - 20 min @ 72 grader
 
Ja, må ha vært noe feil der :) Brygget nå, og alt ser og smakte riktig ut så vi får bare vente å se noen uker :)

Klarte dessverre når jeg skrudde på vannet til spiralkjøleren å grise minimalt med vann, typ en halv slurk - håper ikke dette lager noe infeksjon. Vørteren holdt jo enda koketemp så satser på at det gikk greit.
 
Ja, må ha vært noe feil der :) Brygget nå, og alt ser og smakte riktig ut så vi får bare vente å se noen uker :)

Klarte dessverre når jeg skrudde på vannet til spiralkjøleren å grise minimalt med vann, typ en halv slurk - håper ikke dette lager noe infeksjon. Vørteren holdt jo enda koketemp så satser på at det gikk greit.
Hvis vørteren var så varm ville jeg ikke vært noe bekymra for det. :)
 
Nei tror det går bra. Men typisk da, dette er mitt tredje brygg- følte at alt gikk på skinner for første gang. Vørteren så fin ut, ingen gris osv - typisk å eventuelt snuble på målstreken da
 
Tilbake
Topp