ABC - å lage gjæringsskap av fryser.

Jada, jeg vet at det finnes tråder om dette, men de jeg har lest forutsetter litt større kunnskaper enn jeg har. STC-1000 kjenner jeg bare av omtale. Dette er en slags termostat etter hva jeg skjønner. Nå er det jo en termostat i fryseren regner jeg med og hva gjør man med den. (Jeg har loddebolt og skrujern og litt til :) )
Finnes det en tråd for dummies for en sånn ombygging?
 
Jeg vil si meg enig med Miguel når det kommer til wago,bare pass på at du kjøper dem med plass til 4 ledinger.De har de med 5 på co.
 
Hvis det bare er snakk om kjøling så er vel det enkleste alternativet en Ut-200 i stikkontakten,
støpselet inn i denne samt føleren festet inne i boksen. Da slipper man også tenke på om det er lovlig eller ikke.
Har begge alternativer så lovlydigheten er det nok så som så med :rolleyes:
-Med termostaten på minimum så får jeg langt under null grader på begge mine bokser, så orginal termostat kan ikke brukes til kjøling.
 
Kjører med en STC-1000 som jeg har montert i en egen boks med 2 utganger med stikkontakt på.
Da slipper jeg å modifisere kjøleskapet eller fryseren.
Har et lite kjøleskap som fungerer som kjøleskap nå, men når jeg skal gjære noe, så kobler jeg opp STC'en med et varmeelement inni kjøleskapet, og vips så har jeg full kontroll på temperaturen, enten det er sommer eller vinter i min garasje.
 
Dummies:
Alle kjøleskap og frysere har en termostat, men til vårt formål duger de ikke. Mine skap varierer fra 5 til 9 grader på en og samme innstilling.
Dette er grunnen til at vi bruker en ekstern enhet som enkelt fortalt 'kutter' strømmen når riktig kjøling er oppnådd. Den innebygde termostaten står derfor på Max (eller tilstrekkelig kaldt).
Ofte trenger vi kjøling for noen øl, mens vi trenger varme for andre. STC har derfor to kontakter som 'kutter' strømmen på fryseren eller på et varmeelement du har i kjøleren.
Et varmebelte passer best til å ha rundt et gjæringskar. Da trenger du ikke fryser. Dersom du skal ha fryser med flere gjæringskar, vil jeg heller valgt en kjeramisk 'lyspære' på Max 100W. Man ønsker liten effekt for ikke å få overskytende varme. STC'n er en dum enhet som kutter strømmen ved oppnådd temperatur. Ved høy effekt vil derfor temperaturen fortsette og stige slik at frysedelen skruer seg på for å korrigere. Og så får du 'Ping-pong' svingninger...
STC er et byggesett som i prinsippet er ulovlig for 'oss' å sette sammen
UT-200 er en ferdig enhet klar til bruk, men den kan kun styre en enhet. Varme ELLER kulde.
Håper svaret ikke var altfor Dummies' :)
 
Takk for svar. Noen har beveget seg langt ut over ABC-en, men greit nok. Får lese meg opp. Takk til Miguel for linken. Jeg har lest den tidligere og nå finlest den og begynner å skjønne litt, men bilde av koblingsskjema, bilde nr. 10, mangler: "Koblingsskjema som ble brukt. NB! På min modul er "HEAT" og "COOL" motsatt av dette skjemaet. Jeg koblet derfor "HEAT" til nr. 6 og "COOL" til nr. 8. Ellers er det helt likt." Borte!
Alle de andre bildene kommer opp her. Er det andre som ser koblingsskjemaet?
 
Merkelig. Etter maaaaange forsøk, kommer alle bildene opp, uten bilde nr. 10 med koblingsskjemaet. Kan noen ta en skjermdump eller kopi?
 
EDIT: Jeg er litt sær, hehe, som bruker OPERA nettleser. Åpnet linken i IExplorer og der var bildet. Mystisk, men alt i orden. Sprøtt!
 
Ser at vi ikke har lov til å koble opp STC-1000. Går oppkoblingen som annen elektrisk tilkobling i huset som skal gjøres av elektriker?
Har planer om å sette bøttene på loftet i fellesarealet med varmebelte. Er dette ikke å anbefale? Har satt opp koblingen med WAGO klemmer, men har ikke jording. Kanskje sette opp det først? Har brukt systemet i leiligheten en stund uten problemer.
 
Jeg vil anbefale på det sterkeste at du setter sammen STC med jord, men dersom du bruker en varmekilde uten jording (enkelte varmebelter / kjeramikkpære), spiller det liten rolle siden jorledningen går helt utenom selve STC'n.
Dersom du skal bruke den til kjøling (kjøleskap/frys), har disse 'alltid' jord, og da 'må' du koble jording til.
Mye hermetegn da det alltid går bra helt til det brenner :)
 
Ser at vi ikke har lov til å koble opp STC-1000. Går oppkoblingen som annen elektrisk tilkobling i huset som skal gjøres av elektriker?
Har planer om å sette bøttene på loftet i fellesarealet med varmebelte. Er dette ikke å anbefale? Har satt opp koblingen med WAGO klemmer, men har ikke jording. Kanskje sette opp det først? Har brukt systemet i leiligheten en stund uten problemer.

Hva_kan_jeg_gjre_selv2.png


Kan aldri tru at det er noko meir ulovleg å kople ein STC enn det er å gjøre det som er beskriven i bilete, spesielt ikkje når du bruker wago klemmer. Eg hadde vertfall reagert dersom eg fekk ein jobb å kople opp noko sånt for ein kunde..

Avisolering og wago 101:
- Bruk ei skikkelig avmantlingstang, ikkje sideavbitar
- Det er enklast å avisolere PR, som er ein ein-ledar kabel, PN som er fleirledar er hakket vanskeligare, men det går fint
- Pass på at du ikkje har skada koparen (dette ser du lett ved å bøyge litt på den der isolasjonen starter) viss du har det, så klypp og gjer på nytt
- Ikkje fjern for mykje isolasjon, det er printa på klemmene kor mykje du skal avisolere ledaren
- Det skal berre ein ledar i kvert klemmehol
- Dra litt i ledningane når du har satt dei i klemmene

Ellers
- Alle jordingar skal saman, men sjølve STC boksen har sikkert ikkje noko jordingspunkt då den er i plast.
- Skal du ha noko med varme vil eg sterkt anbefale å ha med jording.

Og som han skreiv over her, det går alltid bra - heilt til det brenn. Sett opp ein røykvarslar i nærleiken, dei koster nesten ingenting..
 
Tilbake
Topp