Abv utregning, alternativ eller standard

Bruker du standard eller alternativ utregning for abv?


  • Totalt antall stemmer
    19

loebrygg

Norbrygg-medlem
Bruker du standard eller alternativ utregning for alkohol innhold, og hvorfor?
Alternativ utregning skal være mer nøyaktig så vidt jeg har forstått
Så hvorfor bruker ikke alle det?
 
Må ærlig innrømme at jeg bruker Standard, "bare fordi". Jeg har aldri ofret det en tanke. Ikke fordi jeg liker Standard, men fordi det var det jeg begynte med. Men nå vil jeg bruke alternativ, for da kommer Birger'n over 10%
 
Bare vent meg til å bruke alternativ når jeg sjekker på Brewersfriend. Ved kjapp utregning selv deler jeg på 7,6, så det blir vel standard det da.
 
Alternativ skal gi litt mer nøyaktighet på sterkere øl, dvs over 6-7%... Valg på Brewersfriend kalkulatoren, og sikkert andre også :)
 
Bruker du standard eller alternativ utregning for alkohol innhold, og hvorfor?
Alternativ utregning skal være mer nøyaktig så vidt jeg har forstått
Så hvorfor bruker ikke alle det?
"Alternativ" blir riktigere når du skal ha ABV for sterkere øl. Forskjellen er såpass stor for de virkelig sterke at det kan være et poeng å bruke den til dem, så når jeg en sjelden gang brygger denslags, gjør jeg det. Men ellers bruker jeg vel standard - uten å tenke så mye over det.
 
Bruker som oftest standard. Men enkelte påstår at alternativ utregning blir mer riktig på alkoholsterke øl, så bruker den på de få jeg brygger fra ca. 10 % og over.
 
men hvorfor ikke også bruke den på svakere øl
Det skal vel ikke være no mindre nøyaktig da?

Og det viktigste, kan vi stole på den?
 
men hvorfor ikke også bruke den på svakere øl
Det skal vel ikke være no mindre nøyaktig da?

Og det viktigste, kan vi stole på den?
Jeg hørte det diskutert på en podcast, og det virka i alle fall veldig rimelig å anta at den alternative er riktigere for sterke øl. (Hører så mange podcaster, og husker ikke alltid hva som blir sagt hvor:(. Sorry.) For svakere øl er forskjellen liten, men jeg ser vel ingen grunn til ikke å bruke bare den alternative, som du foreslår.

Målefeilene våre er sikkert større enn forskjellene mellom de to utregningsmodellene for de svakere ølene. Så sikre tall får vi uansett ikke. Jeg tenker å holde meg til den modellen jeg har brukt nå opp til nå - standardmodellen - videre også, bare for å ha det konsistent over tid. Men det spiller egentlig ingen rolle.
 
Avhengig av styrken. Jeg har laget meg et regneark som (forhåpentligvis) velger riktig metode alt etter styrkeverdiene jeg slår inn. Jeg angir og og fg på vanlig måte, så velger Bill Gates regnemetode for meg.
 
Avhengig av styrken. Jeg har laget meg et regneark som (forhåpentligvis) velger riktig metode alt etter styrkeverdiene jeg slår inn. Jeg angir og og fg på vanlig måte, så velger Bill Gates regnemetode for meg.
if abv>6 then alt? hvor setter du knekkpunktet for om noe er sterkt?

Jeg ble nylig ferdig med en ingefærøl som raste avgårde. Resultatet på standard og alternativ utregning ble 9,1 og 9,3%. Jeg tviler på at jeg merker forskjell :)
 
Tilbake
Topp