Acetaldehyde

Brygget en lager i midten av Januar som sto til gjæring 4-5 uker. Laget en Stor starter på 2 pk 34/70. Har ikke oksygen,men piska inn så mye luft jeg klarte.(Ikke optimalt jeg vet..) Gjæra på 8c og gradvis økte til 10c over 3uker.Så en diacetyl rest på rundt 16c over et par dager, så ned igjen til 10c. Tappet på fat, da smakte det greit,men selfølgelig noe uferdig. Så etter et par uker på fat har jeg fått enorme mengder av det jeg TROR er acetaldehyde.Type litt syrlige grønne epler. Det er kun aroma/lukt, smaken er god.Nå har det stått på fat i 5 uker,men faenskapet gir seg ikke!#%% Noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt detta her? Hvis i det hele tatt mulig? Mulig infeksjon? Har endel brygg under beltet,men detta var min første lager. Normalt?
 
Hei,

Slik jeg har forstått dannes forløperen til diacetyl under gjæringen, og at disse skal ryddes opp i under den såkalte rasten. En forutsetning for at gjæren skal rydde opp er at den er aktiv enda. Derfor anbefales det å ha denne rasten før fg er nådd. Typisk ved 2/3 av gjæringsforløp. jeg tror jeg har lest på whitelabs sine nettsider at de anbefaler x antall gravity points fra fg. Målte du før du kjørte rasten?

Om det er mulig å berge dette når det allerede har kommet seg på fat vet jeg ikke. Det er vel verdt et forsøk ettersom det er sluk-kandidat hvis ikke? En slik redningsaksjon ville vel innebære å øke temperaturen i håp om å vekke gjæren igjen, riste litt muligens. Godt mulig at dette er en dårlig ide, her kan kanskje andre stemme i.

Lykke til
 
Med nok gjær og ikke på trynet temp-styring så skal det omtrent godt gjøres å få AD i ølet. Det som er litt interessant her er at slik jeg oppfatter det så har denne smaken kommet etter gjæring?
 
Ne
Hei,

Slik jeg har forstått dannes forløperen til diacetyl under gjæringen, og at disse skal ryddes opp i under den såkalte rasten. En forutsetning for at gjæren skal rydde opp er at den er aktiv enda. Derfor anbefales det å ha denne rasten før fg er nådd. Typisk ved 2/3 av gjæringsforløp. jeg tror jeg har lest på whitelabs sine nettsider at de anbefaler x antall gravity points fra fg. Målte du før du kjørte rasten?

Om det er mulig å berge dette når det allerede har kommet seg på fat vet jeg ikke. Det er vel verdt et forsøk ettersom det er sluk-kandidat hvis ikke? En slik redningsaksjon ville vel innebære å øke temperaturen i håp om å vekke gjæren igjen, riste litt muligens. Godt mulig at dette er en dårlig ide, her kan kanskje andre stemme i.

Lykke til
Nei,målte ikke. Diacetyl rasten var egentlig ikke nødvendig. Jeg smakte, det var ikke spor av diacetyl.. Det er acetaldehyd jeg lukter her.. Kanskje prøve å sette fatet varmt et par dager da..
 
Med nok gjær og ikke på trynet temp-styring så skal det omtrent godt gjøres å få AD i ølet. Det som er litt interessant her er at slik jeg oppfatter det så har denne smaken kommet etter gjæring?
Ja, plukket ikke opp noe etter endt gjæring,først etter et par uker på fat. Kan det være for rask nedkjøling?
 
Ja, plukket ikke opp noe etter endt gjæring,først etter et par uker på fat. Kan det være for rask nedkjøling?

Så sent uti så sier kitteraturen iallefall at det kan være oksygen. Lukket overføring? Hvis ikke så kan det være bugs, men du har fatet kaldt?
 
Så sent uti så sier kitteraturen iallefall at det kan være oksygen. Lukket overføring? Hvis ikke så kan det være bugs, men du har fatet kaldt?
Fatet ved 8-10 grader, ikke lukket overføring.kjølte så fatet ned så langt kjøleskapet orker, ca 3grader..
 
Ne

Nei,målte ikke. Diacetyl rasten var egentlig ikke nødvendig. Jeg smakte, det var ikke spor av diacetyl.. Det er acetaldehyd jeg lukter her.. Kanskje prøve å sette fatet varmt et par dager da..

Etter å ha lest over en gang til ser jeg at mitt svar overhode ikke ga mening. Øynene leste acetaldehyd, hjernen oppfattet diacetyl.

Se bort fra alt jeg skrev.
 
Får prøve å sette det varmt noen dager,slippe ut litt gass i ny å ned...blir det ikke bedre går a rett i dass:(
 
Det er TOTALT meningsløst og ta en D-rest etter 3 uker. Temperaturen må økes mens gjæren fortsatt jobber og ølet ikke er utgjæret. En god tid for å øke temperatur er på 50-60% utgjæring. En god sammenligning er å kaste svigers i fryseren og la han ligger der i tre uker. Han er dævv når du tar han opp, og våkner ikke plutselig opp av varmere tidere igjen da det vinduet er long gone. Folk liker jo også og øke tempen med 1C om dagen og da skal det holde fært å rekke en ordentlig og effektiv D-rest i et gjæringsforløp etter boka. Pleier og koble av kjøling når jeg måler 50% utgjæring, lar det stige til minst 16C uten noe kontroll, gjerne høyere også. Tar vel ca 1 dag fra 8C til 16C. :) Typisk er ølet allerede ferdig utgjæret dagen etterpå når man øker tempen slik. Man får blåst ut masse svovel også da mye CO2 går ut av løsning, og man stopper produksjon av mer svovel typisk med økt temperatur. Så det er vinn vinn vinn vinn situasjon i min mening.

Jeg vil tro eplesmaken din er grunnet flokkulert gjær, da acetaldehyd er intermediate steg for etanol produksjonen og ikke noe som skapes under vekstfasten og det blir gjerne liggende igjen om gjæren finner ut at den er ferdig for tidlig.

I mine øyne er ikke D-rest bare for diacetyl men også en haug med andre biprodukter som skal innom gjæren en gang til før den skal få lov til å avslutte.
 
Det er TOTALT meningsløst og ta en D-rest etter 3 uker. Temperaturen må økes mens gjæren fortsatt jobber og ølet ikke er utgjæret. En god tid for å øke temperatur er på 50-60% utgjæring. En god sammenligning er å kaste svigers i fryseren og la han ligger der i tre uker. Han er dævv når du tar han opp, og våkner ikke plutselig opp av varmere tidere igjen da det vinduet er long gone. Folk liker jo også og øke tempen med 1C om dagen og da skal det holde fært å rekke en ordentlig og effektiv D-rest i et gjæringsforløp etter boka. Pleier og koble av kjøling når jeg måler 50% utgjæring, lar det stige til minst 16C uten noe kontroll, gjerne høyere også. Tar vel ca 1 dag fra 8C til 16C. :) Typisk er ølet allerede ferdig utgjæret dagen etterpå når man øker tempen slik. Man får blåst ut masse svovel også da mye CO2 går ut av løsning, og man stopper produksjon av mer svovel typisk med økt temperatur. Så det er vinn vinn vinn vinn situasjon i min mening.

Jeg vil tro eplesmaken din er grunnet flokkulert gjær, da acetaldehyd er intermediate steg for etanol produksjonen og ikke noe som skapes under vekstfasten og det blir gjerne liggende igjen om gjæren finner ut at den er ferdig for tidlig.

I mine øyne er ikke D-rest bare for diacetyl men også en haug med andre biprodukter som skal innom gjæren en gang til før den skal få lov til å avslutte.

Høres ut som vi har samme drømmene om svigerfamilien.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Det er TOTALT meningsløst og ta en D-rest etter 3 uker. Temperaturen må økes mens gjæren fortsatt jobber og ølet ikke er utgjæret. En god tid for å øke temperatur er på 50-60% utgjæring. En god sammenligning er å kaste svigers i fryseren og la han ligger der i tre uker. Han er dævv når du tar han opp, og våkner ikke plutselig opp av varmere tidere igjen da det vinduet er long gone. Folk liker jo også og øke tempen med 1C om dagen og da skal det holde fært å rekke en ordentlig og effektiv D-rest i et gjæringsforløp etter boka. Pleier og koble av kjøling når jeg måler 50% utgjæring, lar det stige til minst 16C uten noe kontroll, gjerne høyere også. Tar vel ca 1 dag fra 8C til 16C. :) Typisk er ølet allerede ferdig utgjæret dagen etterpå når man øker tempen slik. Man får blåst ut masse svovel også da mye CO2 går ut av løsning, og man stopper produksjon av mer svovel typisk med økt temperatur. Så det er vinn vinn vinn vinn situasjon i min mening.

Jeg vil tro eplesmaken din er grunnet flokkulert gjær, da acetaldehyd er intermediate steg for etanol produksjonen og ikke noe som skapes under vekstfasten og det blir gjerne liggende igjen om gjæren finner ut at den er ferdig for tidlig.

I mine øyne er ikke D-rest bare for diacetyl men også en haug med andre biprodukter som skal innom gjæren en gang til før den skal få lov til å avslutte.
Ok.. Så det du sier her er at gjæret IKKE vil kunne rydde opp etter seg etter endt gjæring hvis det blir kjølt ned for så å bli varmet opp igjen? Ikke en gang hvis man tilsetter en aktiv starter slik @Miguel foreslår?
 
Acetaldehyd er som jab skriver et produkt som produseres på veien til etanol.
Dersom gjæringsforløpet av en eller annen grunn avbrytes før det er ferdig vil man kunne ha acetaldehyd i ølet.

MEN det som også kan skje er at etanol kan oksideres tilbake til acetaldehyd.
Det kan være det som har skjedd for deg her med dette ølet.

Siden det smakte bra da du fatet (kan jo være at du ikke har klart å fange det opp da, men det kan også være at det har vært bra da), men har tydelig acetaldehyd nå kan følgende ha skjedd:
Du har fått blandet inn for mye oksygen ved fating og noe av etanolen har oksidert tilbake til acetaldehyd.
Dette skjedde meg en gang da jeg fatet en kristallweizen. Den smakte nydelig i noen uker og så gikk den over til å smake bare grønne epler.
Det var andre gangen jeg hadde øl på fat, og klart å gjøre mye feil ved den fatingen.

Så det kan ha vært at gjæren din la inn årene for tidlig pga for lite oksygen og kanskje lite gjær til å starte med? Og D-resten etter 3 uker hadde nok ikke så mye for seg.
Eller så kan det være oksidasjon som har ødelagt for deg.

En aktiv starter kan vel kanskje klare å omforme acetaldehyden til etanol? Det skader i alle fall ikke å prøve.
 
Jeg har en dobbelbock som jeg syntes var litt skarp og syrlig i smaken etter 2-3 uker på fat.
Men etter å ha vært lagret noen uker til så har den blitt rundere i smaken.
Jeg er ingen ekspert på å finne usmaker i øl og sette navn på de, men er ganske sikker på at dobbelbocken ble bedre etter en tids lagring.
 
Ok.. Så det du sier her er at gjæret IKKE vil kunne rydde opp etter seg etter endt gjæring hvis det blir kjølt ned for så å bli varmet opp igjen? Ikke en gang hvis man tilsetter en aktiv starter slik @Miguel foreslår?
En aktiv starter kan fikse det. Men det kan også være at den går rett i dvale. Det er jo bare og prøve. Det skader ikke :). Kanskje tilsette aktiv starter med litt mat igjen fortsatt. Jeg ville nok prøvd personlig, men da hadde jeg prøvd med på ale temperatur, ikke lager.
 
Tilbake
Topp