Adapter for fylling av sodastream flasker

HansV

 
Jeg bruker både sodastream/AGA gassflasker og stor CO2 flaske hjemme. Derfor så jeg behovet for å kunne fylle sodastream flaskene fra den store gassflaska for å spare litt penger.
Adapteret jeg bruket til sodastream flaskene har standard 21.8mm gjenger for CO2 regulator. Får å få koblet dette sammen med gassflaska tok jeg en ekstra mutter for CO2 regulator med 21.8mm gjenger og boret opp i enden slik at det var mulig å skru inn fra begge sider. Jeg brukte ett stegbor til dette, men det er sikkert mulig å bruke ett vanlig bor også. Så skrudde jeg sodastream adapteret inn på mutteren og vips hadde jeg overgangen jeg trengte:

CO2 adapter.jpg

Når overgangen var skikkelig sammenskrudd fant jeg en tynn fiberpakning som passet. Så skrudde jeg adapteret godt fast på gassflaska med fiberpakningen i mellom for å få det skikkelig tett.
Når alt var dobbeltskjekket og fastskrudd koblet jeg på sodastream flaska. Så satte jeg gasstanken på høykant og åpnet opp forsiktig. Flaska bør stå opp-ned slik at det kommer ut flytende CO2. Etter ett par minutter var flaska fyllt opp, det tar litt tid fordi temperaturen må få utlingnet seg. Så var det bare å stenge ventilen og koble fra flaska.
OPS: Vær svært forsiktig. Det er gass under høyt trykk og må behandles med respekt!
Det er lurt å veie flaskene før og etter. Mine veide 800g når de var tomme, og jeg fikk fyllt på ca. 300g CO2. Flaskene tar opp til 425g, så det er viktig å passe på og ikke fylle mer enn dette. De blir ikke helt fulle på denne måten, men det spiller ikke noen rolle siden det er lett å fylle opp igjen når det går tomt.

CO2 fylling.jpg

Sodastream adapteret jeg bruker er av samme type som dette fra Ølbrygging.no:
http://www.olbrygging.no/products/overgang-mellom-425g-co2-og-regulator
Jeg har bestillt meg ett ekstra så jeg slipper å flytte det jeg bruker på regulatoren når jeg skal fylle.
Pakning til CO2 adapteret som fungerer kan kjøpes hos Biltema, art 869001:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Gummipakning-868999/
 
Sist redigert:
Fin løsning! Jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for å overfylle aga flaskene. Nitrogen blir vel flytende ved ca 60 bar ved 20 C, så du får aldri overført mer enn dette trykket uansett. Med mindre man begynner å varme opp (!) Men jeg lurer på hvorfor du ikke fikk mer enn 300 g i flaska. I teorien burde du vel kunne fylle den helt opp, såfremt den store flaska ikke begynner å bli tom ?
 
Masse gass i den store flaska. Jeg tror det har med temperaturene å gjøre at jeg ikke får fyllt den helt. Men det spiller egentlig ingen rolle.
Jeg tror heller ikke at det er fare for overfylling, bare greit å veie for å ha kontroll på hva jeg driver med.
 
Takk for en gangbar oppskrift på hvordan det her kan gjøres billig. Var innstilt på å vente til 500-kroners grensa kicker inn for så å bestille utstyret på ebay (koster 484 inkl frakt) ;-)
Et tips jeg har hørt er å kjøle ned sodastream-flaska før fylling. (fryser i et par timer) Skal visstnok være mulig å fylle litt mer da, selv om 300 gram er helt ok.

Hvor fikk du tak i mutter/muffe til co2-flaska? såvidt jeg ser har adapteren fra olbrygging.no hun-kobling, det samme har co2-flaska. 21,8mm er ikke akkurat standard på biltema.
 
Takk for tips med nedkjøling, skal prøves. Jeg liker denne løsningen siden det ikke er slanger som får høyt trykk og kan sprekke.
Jeg kjøpte gassmutteren i en nettbutikk men klarer ikke å finne igjen ordrebekreftelsen. Det er i hvertfall en slik du trenger:
https://www.colliermiller.com.au/product/cr25-type-21-replacement-inlet-nut-flat-face-to-suit-co2-
Mutteren må ha 21.8mm/0.860" gjenger for å passe på norske CO2 flasker. Hvis noen finner nor nærmere eller billigere er det bare å legge inn her. Jeg har også prøvd å få tak i dette i Trondheim, men da så de bare dumt på meg. Tror nok ikke Tess og AEO er interessert i at kundene skal mekke på gassutsyret selv.
 
Jeg bruker både sodastream/AGA gassflasker og stor CO2 flaske hjemme. Derfor så jeg behovet for å kunne fylle sodastream flaskene fra den store gassflaska for å spare litt penger.
Adapteret jeg bruket til sodastream flaskene har standard 21.8mm gjenger for CO2 regulator. Får å få koblet dette sammen med gassflaska tok jeg en ekstra mutter for CO2 regulator med 21.8mm gjenger og boret opp i enden slik at det var mulig å skru inn fra begge sider. Jeg brukte ett stegbor til dette, men det er sikkert mulig å bruke ett vanlig bor også. Så skrudde jeg sodastream adapteret inn på mutteren og vips hadde jeg overgangen jeg trengte:

Vis vedlegget 14913

Når overgangen var skikkelig sammenskrudd fant jeg en tynn fiberpakning som passet. Så skrudde jeg adapteret godt fast på gassflaska med fiberpakningen i mellom for å få det skikkelig tett.
Når alt var dobbeltskjekket og fastskrudd koblet jeg på sodastream flaska. Så satte jeg gasstanken på høykant og åpnet opp forsiktig. Flaska bør stå opp-ned slik at det kommer ut flytende CO2. Etter ett par minutter var flaska fyllt opp, det tar litt tid fordi temperaturen må få utlingnet seg. Så var det bare å stenge ventilen og koble fra flaska.
OPS: Vær svært forsiktig. Det er gass under høyt trykk og må behandles med respekt!
Det er lurt å veie flaskene før og etter. Mine veide 800g når de var tomme, og jeg fikk fyllt på ca. 300g CO2. Flaskene tar opp til 425g, så det er viktig å passe på og ikke fylle mer enn dette. De blir ikke helt fulle på denne måten, men det spiller ikke noen rolle siden det er lett å fylle opp igjen når det går tomt.

Vis vedlegget 14914

Sodastream adapteret jeg bruker er av samme type som dette fra Ølbrygging.no:
http://www.olbrygging.no/products/overgang-mellom-425g-co2-og-regulator
Jeg har bestillt meg ett ekstra så jeg slipper å flytte det jeg bruker på regulatoren når jeg skal fylle.
Pakning til CO2 adapteret som fungerer kan kjøpes hos Biltema, art 869001:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Gummipakning-868999/
Litt på sidelinjen her, men vet du hvor mye sodastream-flasken veier?
Glemte å veie min når jeg kjøpte den og skulle visst hvor mye som er igjen.
Mvh
Thomas.
 
Som jeg skrev i første posten veide mine flasker ganske nøyaktig 800g når de var tomme. Dette var Aga flasker, men jeg tipper de veier det samme. Kan noen andre bekrefte dette hvis de har en tom sodastream flaske liggende?
Sers77: Jeg er klar over at jeg ikke får fyllt helt opp uten kompressor, men det er jo greit å finne ut hvor mye det er mulig å fylle.
 
  • Like
Reaksjoner: TSH
Disse gassmutterene for CO2 kan forresten også brukes til å bygge om billige sveiseregulatorer til CO2 regulatorer for ølbruk. Har gjort dette med regulator fra Biltema og Jula. Funger bra, men det kan være lurt å bore opp innsnevringen på utgangen. De har ett veldig trangt hull der gassen går ut siden det er ment som gjennomstrømningsregulatorer.
 
Det er ikke problem å fylle co2 flasker fulle hvis du fryser dem først som er vanlig praksis, da er det også lett å overfylle dem.
Det er viktig å følge maksvekten ellers vil de sprekke/løse ut på overtrykksventilen ved temperaturøkning.
Det kan jo og skje at du tar en ikke helt tømt flaske og fyller den ved et uhell, den tror jeg vil bli ganske livlig :)
så vekt er viktig.
 
Litt på sidelinjen her, men vet du hvor mye sodastream-flasken veier?
Glemte å veie min når jeg kjøpte den og skulle visst hvor mye som er igjen.
Mvh
Thomas.
Flaskene veier nok forskjellig, alt etter merke og når de er produsert. Det står preget inn på flaska hvor mye den veier.
Tror det er tallet bak TARE som beskriver vekt av tom flaske. Om det er med eller uten gjengestussen/ventilen er jeg usikker på.
Når jeg veier de jeg har, kan det se ut til at det kun er vekten av selve flaska, og at ventilen kommer i tilegg.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: TSH
Måtte bare teste denne enkle løsnignen. Slipte til en mutter, og koblet sammen. Med romtemperert AGA-flaske fikk jeg på ca 300gr.
La flaska i frysen noen timer og prøvde på nytt. Nå fikk jeg på 150gr til!! stoppet til og med før det sluttet å suse.
Koblet en regulator på flaska og lot den ligge å "tine". Etter hvert steg trykket til over 150bar, så jeg tappet av litt gass, til trykket ble normalt.
Hva om flaska lå i sola på sommeren?
Altså: det er mulig å overfylle, og det skal altså ikke mange gram ekstra før trykket stiger mye.
Pass på!
 
Ikke noe problem å overfylle co2. Med riktig utstyr kan du fylle til flaska er helt full. Noe jeg ikke vil anbefale under noen som helst omstendigheter.

Ved temperaturstigning vil gassen ekspandere og sikkerhetsventilen vil ryke. Om man overfyller en flaske uten sikkerhetsventil og trykket i flaska stiger nok vil flaska til slutt revne/eksplodere eller så vil ventilen skytes av som et prosjektil og flaska vil skytes rundt i rommet og knuse alt den kommer i kontakt med til den til slutt er tom for gass.

Jeg synes alle voksne mennesker skal få holde på med hva de vil så lenge de ikke utsetter andre enn seg selv for potensielle skader, men jeg blir litt overrasket noen ganger over hvor mye rart folk holder på med når det gjelder "leking" med gass.

Uansett... Lykke til, og vær forsiktig. Gass kan være (livs)farlig når man ikke vet hva man holder på med.
 
Lagde en slik jeg også, og kan bare si at det er viktig å veie før og etter. Gjorde som vi pleide med paintball før, og satt flaskene i fryseren i en times tid. Fikk lett på 550 gram så måtte tappe ned litt igjen.
 
Pakningen i adapteret har en lei tendens til å gå i stykker ganske fort, fordi det strømmer ut en del kald gass når man skrur ut flaska.
Jeg har funnet ut at dersom man venter en god stund før man skur ut flaska rekker "ventilen" å tine. Den stenger da mye raskere og det slipper ut lite gass, og påkjenningen på pakingen blir mindre.
 
Måtte bare teste denne enkle løsnignen. Slipte til en mutter, og koblet sammen. Med romtemperert AGA-flaske fikk jeg på ca 300gr.
La flaska i frysen noen timer og prøvde på nytt. Nå fikk jeg på 150gr til!! stoppet til og med før det sluttet å suse.
Koblet en regulator på flaska og lot den ligge å "tine". Etter hvert steg trykket til over 150bar, så jeg tappet av litt gass, til trykket ble normalt.
Hva om flaska lå i sola på sommeren?
Altså: det er mulig å overfylle, og det skal altså ikke mange gram ekstra før trykket stiger mye.
Pass på!

150 bar?
Jeg trodde CO2 gikk over i flytende form ved ca. 56 bar - litt avhengig av temperaturen.
Hvordan er det fysisk mulig å øke trykket i en væske med ytterligere 100 bar?
 
Dæven, dette hørtes ikke bra ut. Tror nok det er best å fylle i romtemperatur, så får heller flaskene ikke bli helt fulle. Dette understeker i hvertfall hvor viktig det er med veiing. Men der går det grei an å drite seg ut hvis flaska ikke er tom i utgangspunktet. Jeg risikerer i hvertfall ikke å sprenge av meg fingre eller det som værre er for 100g ekstra CO2.
Poenget med overfylling er at det må være litt rom i flaska som ikke er fyllt med flytende gass. Den flytende gassen utvider seg når den blir varm og trenger rom for å ekspandere. Hvis det ikke er mer gass å komprimere vil trykket stige og flaska blåse sikkerhetsventilen eller revne.
Ølbrygging.no har forresten begynt å selge noen pakninger som ser ut til å fungere bedre. Det er 4mm gummi som er litt hardere og ikke ser ut til å blåse ut like lett. Men flaska må skrues ganske hardt på før ventilen åpner.
 
Vi har drevet med fylling av flaskene våre selv noen år nå. Leier ei 30 Kg flaske på døgnleie og fyller 2 stk 10 kg flasker pluss ei 5 og ei 6 kg. Så fyller vi fra disse til våre forbruksflasker på 2 kg (ei sodastream også).

Vi holder donorflaska godt varm i vannbad (ca. 35°C, flaskene er godkjent opp til 50°C), og legger flaskene som skal fylles i fryseren. Hvis vi ikke gjør det slik blir donorflaska veldig kald, og det går veldig lang tid å fylle alle flaskene. Vi fyller kun gass, ikke flytende Co2, og trenger ca. 3 omganger i fryseren for å få flaskene fulle etter vekt. Når vi så fyller forbruksflaskene så legger vi de bare 1 gang i fryseren, fyller så mye gass vi får, og bruker til tomt. Kontrollerer ALLTID med vekt, men når vi fyller gass og ikke væske viser det seg at vi får bare +- 1/3 etter 1 gang i fryseren.
 
Tilbake
Topp